Fotbeklädnad för svensk vandring

Hej

Jag söker något att ha på fötterna när jag är ute och går. Mest kommer det bli i Smålands och Blekinges barrskogar, men jag vill även att de ska passa till svenska fjällen. Helst vill jag inte att de är för stora för jag vill kunna ha de i packningen på till exempel en cykel.

Jag vill inte ha några GoreTex-skor/kängor. Annars är jag öppen på förslag på allt från meshskor till höga kängor.

Jörnkängor och Lundhags kängor går bort då de är för klumpiga för packningen.

Meindl Pioner http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MEINDLPIONER_S08 tycker jag verkar intressanta. Nackdelen är väl att de också blir lite väl skrymmande i packningen. Någon som känner till andra tunna vandringskängor utan foder?

Andra förslag på skor eller kängor?
 
Sverige är ett grönt land det betyder vattendrag, myr och mossmarker. Blöta marklägen. Därav har de bondeförbundare som du dömt ut framkommit som lösningen på problemet.
I torra barrskogar kan du gå i vilka låga pjuck du vill. När du stöter på blötmarker går du runt. Görenkelt!
go tur
 
Jag har ett par sådana här: http://www.timberlandonline.co.uk/o...ts&pid=95100&start=29&source=search&color=214

Väldigt nöjd med dem. De har smorts in med fiskarsmorning många gånger och är, om inte vattentäta, så iaf väldigt, väldigt vattenavstötande :)
Jag har haft dem i ca 3 år och är mer än nöjd. De har hänt med längs både Skåneleden och Ostkustleden, men ingen tur i fjällen. Men jag tror inte att de skulle göra bort sig där heller.
__
Fredrik
 
Hej

Jag söker något att ha på fötterna när jag är ute och går. Mest kommer det bli i Smålands och Blekinges barrskogar, men jag vill även att de ska passa till svenska fjällen. Helst vill jag inte att de är för stora för jag vill kunna ha de i packningen på till exempel en cykel.

Jag vill inte ha några GoreTex-skor/kängor. Annars är jag öppen på förslag på allt från meshskor till höga kängor.

Jörnkängor och Lundhags kängor går bort då de är för klumpiga för packningen.

Meindl Pioner http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MEINDLPIONER_S08 tycker jag verkar intressanta. Nackdelen är väl att de också blir lite väl skrymmande i packningen. Någon som känner till andra tunna vandringskängor utan foder?

Andra förslag på skor eller kängor?

Jag har ju svårt att se hur du kunde välja bort kängor för att de skulle vara mera "klumpiga" att packa?

Nä, kängor i allmänhet väljer han väl inte bort, bara vissa...
__
Fredrik
 
Haglöfs Crag

Jag gillar Haglöfs Crag och de finns som ankelhöga.
Mina är "lågskor" för jag har aldrig riktigt förlikat mig med ankelhöga kängor... något med fotknölarna... varje gång jag provar - för jag "hoppas" - så påminns jag om mina tveksamheter.
Annars är de låga kalas... och de har rea på adnature
 
Jag kan garantera dig att meindl pionier är så långt ifrån en känga för svensk vandring du kan komma. Skon är gjord för öken och inget annat, och just öken är det lite ont om i Sverige.

I Sverige ska man ha lundhags på fötterna.
 
Jag förstår inte vad du är ute efter. Är det ett par vandringskängor som har samma egenskaper som ett par sandaler? Köp då ett par sandaler istället... ;)
 
Tack för alla svar. Det uppskattas verkligen! Jag försöker svara på några av era inlägg här nedan.

Eftersom du valt bort dom bästa skodonen för det du frågar efter så säger jag gummistövlar.
Jag har läst på fler ställen att gummistövlar inte är så dåliga som man kan tro. Fördelen mot vanliga kängor är ju att de är 100% vattentäta och torkar snabbt om de skulle bli blöta på insidan. Även lätt att själv bestämma hur höga man vill ha. Och de är inte så tunga och inte heller inte lika skrymmande i packningen som vanliga kängor. Det jag blir lite tveksam mot är hur de är att gå långt i. Är rädd att foten ska glida runt för mycket och att det ska ge skavsår.

Jag har ju svårt att se hur du kunde välja bort kängor för att de skulle vara mera "klumpiga" att packa?
Det tycker inte jag är så konstigt. Jag väljer även bort stora tält, jättestora kök, stora sovsäckar och så vidare.

Jag kan garantera dig att meindl pionier är så långt ifrån en känga för svensk vandring du kan komma. Skon är gjord för öken och inget annat, och just öken är det lite ont om i Sverige.
Vad är det som skiljer en "ökenkänga" mot en känga för svenska marker? Varför är Pionier olämplig att ha i våra fjäll?

Jag förstår inte vad du är ute efter. Är det ett par vandringskängor som har samma egenskaper som ett par sandaler? Köp då ett par sandaler istället... ;)
Det är väl det som är problemet. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Det är därför jag frågar här :)
 
Jag tycker du ska fundera på så kallade "trail runners", terränglöparskor utan gore-tex (torkar snabbare, ventilerat bättre) eller annat membran. De funkar fint för mig (och många andra) såväl på fjället som i skogen. Om nu någon tror att jag bara går på fint rösad torr led, så är det precis tvärtom. Jag föredrar egen vald stig. Mycket blöt terräng kan det bli.

Visst blir mina fötter blöta, men de torkar snabbt. Skulle temperaturen hamna under ca 4C börjar det bli dags för vattentäta strumpor eller våtstrumpor a la våtdräkt. På kvällen bytes till torra strumpor. Jag trivs hyfsat i Inov8 Roclite , men var också nöjd med Vasque Velocity. Salomon verkar ha fina liknande skor också, Speedcross tror jag det fanns en modell som hette.

Kängor har jag nästan bara på vinter, tidig vår och sen höst numera, samt när jag står på pass.

Den stora fördelen med detta system är för mig att man inte behöver byta strumpor hela tiden för att förebygga skavsår, samt att man blir "lättare på foten" (och snabbare). Mina fötter tycks trivas bättre så. Jag tror det har mycket att göra med att de luftas bättre under färden och inte blir så varma. Är det måhända det trådskaparen vill åt med ökenkängorna ?

Såklart finns det nackdelar också, skorna är inte lika hållbara på långt när som ett par kvalitetskängor. Sedan är det såklart inte alla som trivs med "blöta fötter" (fötterna är dock oftast inte blöta utan mer småfuktiga.).

Nu har du fått svar av både "kängmaffian" och en "lättviktstaliban", bara att välja sida ; )

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Chris66 Blus för vandring. Kläder 42
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.