Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Hur ska kniven egentligen ut? Ritningen har jag sett, men hur blev det sagt med skaft och slida?

De Paul kanske har någon liknande kniv du kan länka en bild på? Detsamma vad gäller skaftmaterial samt slida.

Krävande? Javisst :)
 
Hur ska kniven egentligen ut? Ritningen har jag sett, men hur blev det sagt med skaft och slida?

De Paul kanske har någon liknande kniv du kan länka en bild på? Detsamma vad gäller skaftmaterial samt slida.

Krävande? Javisst :)

Skaften blir väl i orange G10 eller grön canvasmicarta. Sa vi inte så eller.

Seved
 
Skaften blir väl i orange G10 eller grön canvasmicarta. Sa vi inte så eller.

Seved

Ok, lång tråd - orkar inte kolla allt :)
Så det blir två alternativ på skaft - jobbigt med valalternativ. Var bättre när det bara fanns pripps blå på systemet, typ ;)

...egentligen skriver jag här mest för att jag vill att kniven skall bli klar snabbt, tror att det går fortare om tråden hålls vid liv :)
 
Ok, lång tråd - orkar inte kolla allt :)
Så det blir två alternativ på skaft - jobbigt med valalternativ. Var bättre när det bara fanns pripps blå på systemet, typ ;)

...egentligen skriver jag här mest för att jag vill att kniven skall bli klar snabbt, tror att det går fortare om tråden hålls vid liv

Ja den har blivit maratonlik. Ha ha ja men då kan jag bestämma att du får gröncanvas :)
Ha ha ja vem vet, lite snabbare kanske det går.

Seved
 
Jägaren har jag också, rättare sagt så har jag några stycken. Visste du att det finns en "bror" till den här kniven som heter "Fiskaren"? Försök att få tag i båda, det blir större värde på dem då.

Du bör nog ta ut din Jägarkniv ur styrénformen eftersom denna efter hand kommer att förstöra bladet (pga kemiska processer). Det börjar med små gråa fläckar på bladet och eskalerar i allvarlig gropfrätning. Detta gäller i stort sett alla knivar, dvs också de som huserar i vanliga läderslidor. Läder är som bekant behandlat med garvsyra. Denna syra kommer efterhand påverka bladet. Den enda gången man kan förvara kniven i slidan är när slidan har en plastinsert på insidan som skyddar bladet från direktkontakt med lädret.

Första gången jag upptäckte hur pass frätande vissa styrénplaster var var i samband med att jag sparat en rostfri Parker-penna i sin originalförpackning. Den blev totalt trashad, det vara bara att slänga den. Både plasten och de rostfria detaljerna tog stryk.

~Paul~
 
Fiskaren

Jägaren har jag också, rättare sagt så har jag några stycken. Visste du att det finns en "bror" till den här kniven som heter "Fiskaren"? Försök att få tag i båda, det blir större värde på dem då.

Du bör nog ta ut din Jägarkniv ur styrénformen eftersom denna efter hand kommer att förstöra bladet (pga kemiska processer). Det börjar med små gråa fläckar på bladet och eskalerar i allvarlig gropfrätning. Detta gäller i stort sett alla knivar, dvs också de som huserar i vanliga läderslidor. Läder är som bekant behandlat med garvsyra. Denna syra kommer efterhand påverka bladet. Den enda gången man kan förvara kniven i slidan är när slidan har en plastinsert på insidan som skyddar bladet från direktkontakt med lädret.

Första gången jag upptäckte hur pass frätande vissa styrénplaster var var i samband med att jag sparat en rostfri Parker-penna i sin originalförpackning. Den blev totalt trashad, det vara bara att slänga den. Både plasten och de rostfria detaljerna tog stryk.

~Paul~

Tror att jag har en sån med... men den e lite sliten (därav är den inte med på bilden) Har varit rejält använd :)

Lovar att plocka ur jägarn ur förpackningen.

BZ/
 
men min e inte svart?

Fiskarn kniven har jag en av men slidan är brunare en din... och så har bläcket bak på kniven ramlat av på min... ser rätt så sleten ut faktist :)

den Gula moran (på min bild) är närmast bländande gulorange... underbar färg som får min Gula Buck fällis (förövrigt den kniv jag använder mest ute) att se ut som kammofärgad :)


BZ/
 
Fiskarn kniven har jag en av men slidan är brunare en din... och så har bläcket bak på kniven ramlat av på min... ser rätt så sleten ut faktist :)

den Gula moran (på min bild) är närmast bländande gulorange... underbar färg som får min Gula Buck fällis (förövrigt den kniv jag använder mest ute) att se ut som kammofärgad :)


BZ/
Den första utgåvan hade bruna slidor. Jag har en sådan också. Tyvärr har jag ingen kamera så jag kan inte ta en bild på den.

Mina knivar är i Mint Condition. Aldrig använda, slipade eller på annat sätt begagnade. Den ena jaktkniven har t o m originalpapper med.

Den morotsoranga kniven som du syftar på är en Morakniv™ Clipper 860 F (Fluorescent Orange). En mycket trevlig kniv som man inte tappar så lätt.

~Paul~
 
Mitt första inlägg i denna tråden... Jag har nollkoll på knivar, men jag har nyfiket följt tråden sporadiskt sen starten. Tråden har blivit lång och knepig att överblicka. Kan du inte starta en ny tråd som är lite mer klar.

Alternativt sammanfatta i ett inlägg för oss som inte har ork att läsa alla sidor.

Hur ser de två knivarna ut?
Pris?
Ungefärlig leverans?
Kommer det att stå Utsidan på den?
Etc, etc...

... och sen lite fortlöpande info om hur kniven blir till, och gärna lite bilder ;-).

Har länge funderat på att köpa en "riktig" kniv... och är intresserad av en liten "sevedkniv" .

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar