Gustav, jag anser tvärtom att den långa kniven är så nära idealet för en allroundkniv som man någonsin kan komma.
Peltonenkniven är tillverkad enligt samma filosofi, dvs liknande bladlängd och slipfas och liknande handtagsutformning. Många anser att det är den mest allrounda kniven som man kan använda på våra breddgrader. Bland andra den finska armén.
Denna design har enligt mig ett antal utmärkande drag som gör den till den allrounda kniven som jag tycker att den är, bland annat:
- Ett smalare blad som passar väl till fiske (filéande, grovrensning) med en bladprofil som påminner något om Fällknivens fiskeknivar
- Camping/matlagning. Tack vare den flata slipfasen är denna kniv säkerligen utmärkt till lättare matlagning och allmäna campinggöromål. Den har tillräcklig längd för att på ett effektivt sätt kunna preppa maten utan att för den delen vara klumpig. Självklart kan man inte köra med push-cut metoden eftersom det inte finns tillräckligt med plats för fingrarna. Men allt annat klarar den av.
- Täljning. Återigen - det är inte den bästa kniven till detta men tillräckligt bra för att vara en utmärkt kompromiss. Det är ju kompromisser som utmärker en allroundkniv.
- Jakt. Än en gång - inte den allra bästa bladprofilen ur denna synpunkt men säkerligen helt adekvat framför allt i samband med större vilt. Dess något smäckrare bladprofil kommer att göra den till en perfekt carver. Pga jakt och fiskeaspekten är det därför på sin plats med ett rostfritt blad. RWL-34 är bland det bästa man kan få för en någorlunda låg summa pengar.
Avslutningsvis. Man kan inte tillfredsställa allas önskemål, det gäller som sagt att kompromissa. Därför ber jag dig att komma med ett eget förslag och gärna motivera det samma.
~Paul~