Vilken fantastiskt bra ide' att designa och tillverka en kniv för oss här på Utsidan !
Jag är absolut på och kommer helt säkert att tjinga en av dessa alster om inte priset rasar iväg och blir alldeles orimligt.
Nu är jag ju lite sent ute i diskussionen och vet inte ens om seved har bestämt sig för hur kniven skall se ut. Men, jag tänker bidra med mina tjugofem öre iallafall.
Vad vi diskuterar här är ju en allround frilufts-EDC som skall kunna passa så många som möjligt. Jag ser framför mig en fulltånge-kniv med DP-blad och full-flat eller scandigrind. Nån sorts bushcraft-histora alltså. Jag trivs bra med ett blad på ungefär 10 centimeter och inbillar mig att det är en ganska lagom längd för friluftsmänniskor i allmänhet. En kniv av detta slag bör funka skapligt till både korven, mackan, eldandet, fisken och småviltet.
Jag och många andra här tycker att det är okej att pröjsa en slant för en bra och åtråvärd kniv. Det hade dock varit kul om så många som möjligt kan ha råd med en sån här forumkniv, viss hänsyn till priset bör alltså tas vid design och materialval. Jag är exempelvis svag för micarta i skaftet, men det kostar ju lite. Å andra sidan är det kanske lite lättare och snabbare att arbeta i så att det sparar lite arbetstid. Ett fulltångeblad med en enkel och rättfram design och micartaskaft bör ju rimligen bli billigare än en mer förfinad kniv med trä och eleganta former.
En snygg, bra och småmysig kniv behöver ju inte vara fancy.
Ungefär hur mycket kan man tänka sig att denna forumkniv kommer att kosta ?
( ja, jag är eld och lågor )