Fortsättning på oroliga mamman

Efter att ha läst i tråden om mamman som varorolig när övriga familjen var lite sen från sin fjälltur http://www.utsidan.se/forum/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=441087

Så hur gör ni andra när ni fjällvandrar, lämnar ni färdbeskrivning, har ni extradagar och vad gör ni om ni skulle av någon anledning bli fast däruppe?
Kanske någon kan berätta hur fjällräddningen, polisen m.m. går tillväga?

Gpr någon vilse i låglandet så blir det skallgångskedja med frivilliga, man gör profiler, söker med helikopter m.m.

Eftersom jag har en mamma som är lika orolig så lämnas färdplan m.m. hos vänner som vet vad som ska göras om jag inte hör av mig innan utsatt datum (extra dagar inluderade). Nu tror (hoppas) jag inte att dessa skal behöva användas, men jag använder även säkerhetsbälte när jag kör bil, men jag jag hoppas även slippa använda det.

avslutad210712

Gäst
Jag lämnar en färdplan men i mitt fall brukar den oftast bara "hålla" i en dag eller två sen hittar jag på något annat.

Brukar lägga på en dag eller två extra jämfört med vad jag tror att det kommer att ta för att ha lite marginal.

Så fort jag kommer så att jag kan kontakta dem där hemma med mobil så gör jag det.

Och om jag blir försenad och kommer till en stuga med telefon så brukar jag ringa Polisen och be dem meddela att jag blir försenad.

oroliga mammor

Hej!

Jag har två oroliga mammor (dels min riktiga, dels min hönsmamma till kompis som verkligen tror att allting i fjällen är livsfarligt) som alltid får ett telefonsamtal var så fort det går efter att jag åter kommit till civilisationen. Jag brukar gå solo och oledat och gå upp på bergstoppar och sånt, så på ett sätt är det väl befogat. Det blir ju inte lika säkert som om jag bara hållit mig på Kungsleden. Men jag tar verkligen inga onödiga risker, och antagligen är det bra mycket farligare hemma i stan än på fjället.

Jag gjorde misstaget (enligt mitt tycke) en gång att lämna en färdplan, men på grund av väder och sådant var jag tvungen att improvisera och lägga om rutten ett par gånger unterwegs, med följden att jag blev jättestressad av att inte vara där de trodde att jag skulle vara.

Jag drömmer om att snart komma iväg på en vintertur, och då är det ju helt andra villkor än på sommaren. Säkerhetstänket måste ligga på en helt annan nivå, med färdmeddelanden, utrustning, sällskap och kunskap. Blir nog spännande det med. :)

mvh Filiokus

Om någon är orolig och vill slippa vara orolig så kan de köpa en SPOT och se till att du har den med dig på vandringen.

ok...om det skall vara på den nivån tror jag det är bäst att stanna hemma. Annars verkar den rätt smart för alla soloexpeditioner.

För att svara på frågan. Jag lämnar skrivet på papper var jag är. vilket område jag kommer att befinna mig i. Exakt färdväg är inte aktuellt eftersom mkt kan hända under resans gång. När jag förväntas höra av mig igen och när dom skall börja kontakta polis eller bekanta i området om jag inte hört av mig. Eftersom jag ofta är ensam känns det bra att ngn hemma har koll på var dom ska söka om olycka vore framme.

Roland

Tidigare: färd- + tidplan till en pålitlig vän

Nu: PLB

Fick min PLB faktiskt idag. Det tillfälliga slutet på en längre beslutsfas.

Färdplan: klassisk och ett absolut måste vid solotur - (om man inte har PLB). Negativ med färdplan är att den tillåter väldigt lite flexibilitet ute i fältet. Dessutom är den oduglig när man planerar en längre solotur i ofrekventerade trakter.

Satellittelefoni: Iridium för dyr, allt annat funkar inte tillräckligt säkert i kuperad terräng på nordsvenska breddgrader.

SPOT: funkar inte tillräckligt säkert i kuperad terräng på nordsvenska breddgrader (Detta gäller bevisligen tracking/OK-meddelanden. Nödrop lär sändas med betydligt högre sändningseffekt, men det finns inga som helst konkreta uppgifter eller tester om denna viktiga eller t o m viktigaste detalj.)

Jag resonerade så att den där PLB:n kostar mindre än en SPOT+ en obligatorisk årsavgift, räknat över 5-6 år livslängd kostar den t.o.m. mycket mindre. Den kan inget förutom att påkalla hjälp i akut nödläge -- men detta funkar med dramatiskt större sannolikhet än SPOT:ens motsvarande funktion.

Beror på

Gick en solotur med min hund i vintras mellan Grövelsjön och Storulvån.

Visste att det i varje fall första dagen var klent med mobiltäckningen (GSM Telia).

SMSade den tid jag skulle vara framme till min fru. La på ett par timmer för säkerhets skull.

SMSade eller ringde när jag var framme.

Gjorde så alla dagar. I Jämtlandsfjällen var det bra täckning i princip hela tiden.

Vid turer i Lapplandsfjällen har jag SMSat OK och födelsedagshälsningar från toppar men familjen har vetat att jag inte kunnat ta emot respektive sända meddelanden. Där har jag inte varit ensam.

Thure

PS PLB kontra Spot har förtjänstfullt diskuterats i en tråd från förra året. Ingen av dem är idealisk. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48620 Skall bli intressant att följa den vidare utvecklingen de närmaste åren.

färdplan

Naturligtvis skall man försöka lämna en plan åt någon hemma. Är man osäker kan man ju lämna alternativa vägar också. I den bästa att alla världar så håller man sig till de uppgifter man lämnat och även håller tidsplanen, men vi vet ju alla att så funkar det inte. Alla uppgifter är bra att lämna i planen, tex färg på tält och ryggor. Måste fjälräddningen ut och flyga så är det lätta att sortera bort "fel färger", slippa landa i onödan osv.
Är man försenad så meddela vid första bästa stuga via hjälptelefonen till poisen vem man är och varför man är försenad. Ringer sedan anh om larmar så har man ju bra koll på detta.

Bra är också att berätta för en andra man möter eller för stugvärdar vad man är för en, och vart man skall, speciellt om man vet man är försenad osv.
Planen bör inte vara för snäv utan man måste planera in en del exra dagar och gärna ange ev platser man absolut kommer att besöka.
Ev pådrag startar alltid med en form av innre spaning, man ringer upp stugor osv. Även hemmet kontrolleras, anhöriga iinterjuvas osv. Vi har letat folk i fjällen med dyra helikoptrar samtidigt som personen vi sökte satt hemma i lägenheten och vägrade öppna dörren eller svara i tfn osv.

Tillhör man den typen av människa som i alla lägen "vill klara sig själv", inte vill berätta för andra osv då är man ju lite illa ute om det händer någonting.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alexanderalsen Tips på utrustning för Kebnekeise Fjällvandring 32
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg