Förvirrad av ett trangia :/

Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu.. :/
Flera säger att det ser skumt ut, men jag kan ju inte bara skicka tillbaks den för att någon skrivit på ett forum att det ser skumt ut..

Jag bor långt ifrån Getout butiken, så jag måste skicka tillbaks den om jag ska byta.. Men då måste jag ju vara säker på min sak att något verkligen är missformat..

Om inte stekpannan går över vindskyddet, dvs. så köket går att stänga som det ska, så är köket felaktigt. Bara att skriva det till Getout. Du kan alltid skriva först och förklara läget, sedan blir det troligen ett byte.

Raskesven

Trangia 27

Ytterdiameter på stekpanna, rullkanten 190. Även mitt skramlar ca 7 mm längsspel i sammansatt läge. En liten bit liggunderlag löser det. För att inte skava i stekpannans teflonbeläggning köp en skärbräda kajma.
Om du tar bort en kastrull och lägger till en kittel för vattenkok så kommer det att skramla än mer, läge för ytterligare en bit liggunderlag överst i vindskyddet.
Du kan minimera rasslet genom att lägga Tamojen över ett av hankarna till vattenkitteln, där du först vikt in ett av stödbenen över hänkfästet. Köksvanten har jag blivit tipsat om som ljuddämpare, men disksvampen, längst ner, är bäst (Egna goda försök.)!
Jag tror du fått rätt grejor men 27an skramlar mer än 25an och på 27an går inte stekpannan ner över vindskyddet! Sitter med både 25an och 27 framför mig.

Go tur

Enkelt

Helt klart ett vindskydd 25 och en stekpanna från 27 serien. Trangia är ju lite märkliga eftersom #25 an är större än #27 an. Lyckades inte se hur kastrullerna såg ut men ett rätt ihoppackat kök är kompakt, inget tomrum någon stans. Det enda är i så fall att man kan stoppa in en multidisc, som jag för övrigt tycker att du ska skaffa. Multidiscen är riktigt bra...

Storlekar: 25 har en stekpanna på 21 cm
och 27án är 18 cm.

Säger det igen det som redan är sagt. Gummiringen kan smälta så därför ska brännaren vara kall när man skruvar på locket. Släck alltså köket med sparringen.
Spara sprit i brännaren när du inte ska förflytta dig. Det går bra att spara från kvällen till morgonen men undvik att ha sprit i brännaren när du ska vandra/packa ihop köket.

Brännarn ska vara sval (håll exempelvis brännaren i handen) när du fyller på sprit. I lumpen var det en kille som fyllde på sprit i en varm brännare, inte bra...

Ok, detta blir det slutgiltliga sättet att fastställa om jag ska skicka tillbaks den eller ej.

Ta ditt trangiakök, plocka loss stekpannan & vindskyddet.

Och ta en titt på bilden:

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=48A65D416DDE8432

Om någon kan få ner vindskyddet i stekpannan som på bilden så kan jag vara säker på min sak.

Tillägg: Johans stekpanna är 19cm, mathias 18cm... :)
Om min stekpanna hade varit 19cm i diameter hade den defentivt gått över vindskyddet. Men den är bara 18,2 cm

Men jag har mätt mitt vindskydd till 18,x cm, och enligt Sarvid är ju hans 25vindskydd 20.5cm

Så ingenting stämmer :) jag kan inte ha ett 25 vinskydd, likförsbaskat tycks det inte passa
[Ändrat av Oootro 2006-06-08 kl 19:59]

Oootro; sa:
När du använder tändstickor slänger du i tändstickan i koppen eller håller du den bara strax ovanför bränslevätskan?
Du ska INTE släppa ner tändstickan. T-spriten brinner inte alls, det är ångorna som brinner. Du ska därför hålla lågan strax ovanför ytan och tända ångorna, sedan ta bort tändstickan.

Oootro; sa:
Är det dumt att använda en tändare ur någon sorts säkerhetssynpunkt, eller är det enklare med tändstickor?
Jag har några olika plåt/svets-utbildningar. Arbetat som plåtslagare och haft "Heta arbeten"-certifikat (Gäller bara i 5 år) Jag har fått lära mig att ALDRIG tända gas (gasol, acetylen mfl) eller flyktig vätska (bensin, sprit mfl) med cigarett-/bras-tändare. Det enda man får använda är tändstickor, gnisttändare (utan egen gasbehållare) eller eldstål.
Orsaken är att en gasfylld tändare KAN smälla i handen om man har otur.

Jag har Trangia 27, har haft 25 tidigare.
Stekpannan är 185mm ytterkant till ytterkant. Den är något större än vindskyddet, men inte omlott. Kastrullerna är lite mindre, ditt ser normalt ut vad jag kan se. Är köket rent så skramlar det, men med skärbräda, disksvamp mm slipper man det.
Jag rekommenderar också Trangias Multi-disc. Stekpannerepskydd, skärbräda, lock, snöunderlägg mm i samma pryl. Minskar även skramlet och ger bättre passform mellan stekpanna och kök vid nerpackning.
Sedan två år kör jag gas, och saknar inte spriten :)

Jag har också en 27'a. Även mitt skramlade i början men med tiden så har jag tryckt i mer och mer bra-att-ha-i-samband-med-köket grejor så numera är det ett tajt paket.

Stekpannan har jag aldrig med, som lock vid hoppackning har jag multidisken eller vad den nu kallas.

Under kastrullerna ligger en "isolermössa" ihoptejpad av ett sittunderlag, en kastrull passar i mössan. En kanongrej (tips från någon på utsidan för länge sedan) när maten är klar sätts kastrullen i mössan och man kan hålla kastrullen med bar hand utan att bränna sig. Samt ändå viktigare, maten håller sig varm mycket längre. Minns hur pasta carbonaran först är för varm, sedan blir den lagom ett par minuter för att sedan vara iskall längs väggarna på kastrullen. urk.

I kastrullerna ligger sedan gasbrännaren i en påse.
Tvättsvamp och diskmedel i filmburk i en annan påse.
Tändare och tändstickor plus en minimalistisk konservöppnare i ytterligare en påse.
Lite sockerbitar i en påse.
En matsked.
Handtaget/tamojen
Sedan brukar jag toppa med några påsar varma koppen/choklad/cappuchino.

Mosa på locket och dra i hop, blir tyst och fint.

(Min stekpanna med teflonbeläggning går inte heller utanpå vindskyddet.)

Läs rätt

Jag skrev ytterdiametern 190 på rullkanten på (Ti) stekpannan.
YD på duostekpannan är ca 187. Ingen av dem har en ID som går över nedre vindskyddets rullkant YD på 180!
27an skramlar i längsled samt att största grytan ej fyller övre vindskyddet, mellan tråden och kärlet ca 5. Med enbart minsta grytan sidospel ca 10. Packat är längdspelet mellan grytorna och stekpannan väl över 13.
Att sen tamoj och brännare tumlar runt och dunsar i kastrullen gör inte marschen angenämare. Rytminstrument är vad de har byggt!
Primus stekpanna med YD 192 går över yttre vindskyddet! Kompletterat med disksvamp, samt vattenkastrull, multidisk, liggunderlagsbitar och rätt placerad tamoj går det att få tystare. Lätt som en Metakstrull blir det aldrig!

God tur

Det verkar alltså som att de mindre 27-köken är skramligare konstruerade än 25-köken.
Intressant!

Dessutom väger ju 25-köken 100 gram mindre per kokliter! :)

(Men lättpackare kör naturligtvis inte med Trangiavindskyddet.)

När jag tittar på filmerna tycker jag det ser ut som om de två kastrullerna är lika stora. Är det så? Om så är fallet skulle det kunna förklara en del av skramlet. Jag tycker det ser ut som du har två kastruller av den mindre modellen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg