Oootro; sa:
När du använder tändstickor slänger du i tändstickan i koppen eller håller du den bara strax ovanför bränslevätskan?
Du ska INTE släppa ner tändstickan. T-spriten brinner inte alls, det är ångorna som brinner. Du ska därför hålla lågan strax ovanför ytan och tända ångorna, sedan ta bort tändstickan.
Oootro; sa:
Är det dumt att använda en tändare ur någon sorts säkerhetssynpunkt, eller är det enklare med tändstickor?
Jag har några olika plåt/svets-utbildningar. Arbetat som plåtslagare och haft "Heta arbeten"-certifikat (Gäller bara i 5 år) Jag har fått lära mig att ALDRIG tända gas (gasol, acetylen mfl) eller flyktig vätska (bensin, sprit mfl) med cigarett-/bras-tändare. Det enda man får använda är tändstickor, gnisttändare (utan egen gasbehållare) eller eldstål.
Orsaken är att en gasfylld tändare KAN smälla i handen om man har otur.
Jag har Trangia 27, har haft 25 tidigare.
Stekpannan är 185mm ytterkant till ytterkant. Den är något större än vindskyddet, men inte omlott. Kastrullerna är lite mindre, ditt ser normalt ut vad jag kan se. Är köket rent så skramlar det, men med skärbräda, disksvamp mm slipper man det.
Jag rekommenderar också Trangias Multi-disc. Stekpannerepskydd, skärbräda, lock, snöunderlägg mm i samma pryl. Minskar även skramlet och ger bättre passform mellan stekpanna och kök vid nerpackning.
Sedan två år kör jag gas, och saknar inte spriten