Förvånande viktuppgifter för Trangiagrytor

Halaj!
Lysande förstainlägg! Bra info!
Schysst nivå på nörderiet där! :)
//T
Håller med om bägge punkterna ;). Ett helt klotformat kärl skulle ju ha det mest optimala förhållandet mellan volym och omslutningsarea, men det vore nog lite opraktiskt :cool: .

Notera, att utfallet för alternativet "med lock" gäller vid antagandet om lika tjockt gods (eller mer korrekt: vikt per ytenhet) på locket som på det övriga kärlet.
Förutsätter man ett "viktlöst" lock (eller i praktiken t ex alufolie/pajfom), ligger Trangia som sagt nära idealet. Antagligen inget slumpmässigt val från tillverkarens sida - man minimerar ju materialåtgången lika mycket som vikten.

Kanske bäst att framhålla, att mitt val av Trangiagrytan inte är gjort på fullt lika nördiga grunder; till skillnad från de rankare varianterna är den helt enkelt mindre vältbenägen, mer funktionell att laga mat i, trevligare att äta ur, samt passar bäst på just min brännare.
 
Halaj!

Det finns också en annan fördel med att optimera kärlets form: ju närmare en sfärisk form man kommer, desto mindre värmeutbyte har man. Maten håller sig alltså varm längre med en optimal form. Vilket för in mig på en annan sak jag har hakat upp mig på: thermosar diskuteras ju här ibland. Vilken som håller värmen bäst. Jag undrar varför thermosar har sådan idiotisk form? Ju mindre thermos, desto vansinnigare form.
Egentligen borde man ju ha också dryck i en mattermos. Den har ju klart bättre form. Eller är det något jag missar?

//T
 

Bilagor

  • thermos-stainless-king.jpg
    thermos-stainless-king.jpg
    47.6 KB · Visningar: 583
Föregångaren till kokärlet var ju bulan, en cylindrisk kruka med kort hals och hängbygen, för knäna är intryckt två bulor. Material koppar förtennt på insidan, halsen rullad i mynningen. Med lock.
 

Bilagor

  • 27894.jpg
    27894.jpg
    35.1 KB · Visningar: 471
Halaj!

Det finns också en annan fördel med att optimera kärlets form: ju närmare en sfärisk form man kommer, desto mindre värmeutbyte har man. Maten håller sig alltså varm längre med en optimal form. Vilket för in mig på en annan sak jag har hakat upp mig på: thermosar diskuteras ju här ibland. Vilken som håller värmen bäst. Jag undrar varför thermosar har sådan idiotisk form? Ju mindre thermos, desto vansinnigare form.
Egentligen borde man ju ha också dryck i en mattermos. Den har ju klart bättre form. Eller är det något jag missar?

//T

Kan gott tänka mig att termosarna kompromissar mellan optimal värmehållning och praktisk form för packning.
 
Halaj!

Eller så är det bara av tradition. En termos skall se ut på ett visst sätt, annars är den "konstig".
Ett dryckeskärl som är bra utformat är ju vinglaset. Helrund förutom öppningen, och med en fot att hålla i så att värme från fingrarna inte överförs till de dyra dropparna. För de med lite finare alkoholvanor än mina är visst temperaturen på vinet väldigt viktigt.

//T
 
Halaj!

Det finns också en annan fördel med att optimera kärlets form: ju närmare en sfärisk form man kommer, desto mindre värmeutbyte har man. Maten håller sig alltså varm längre med en optimal form. Vilket för in mig på en annan sak jag har hakat upp mig på: thermosar diskuteras ju här ibland. Vilken som håller värmen bäst. Jag undrar varför thermosar har sådan idiotisk form? Ju mindre thermos, desto vansinnigare form.
Egentligen borde man ju ha också dryck i en mattermos. Den har ju klart bättre form. Eller är det något jag missar?

//T

Öppningen är en svag punkt och skulle tro att mattermosens stora öppning inte håller värmen lika bra som dryckestermosens, allt annat lika.

//J
 
http://www.traildesigns.com/cookware/toaks-1350-ml-ultralight-titanium-pot den väger 99gr för 1350 ml
http://www.traildesigns.com/cookware/toaks-900-ml-ultralight-titanium-pot 75 gr för 900 ml

Båda har inbyggda handtag så man får lägga till 18 gr (trangia mini handtag) eller 48 gr (trangia std handtag) om man vill jämföra med Trangia.

Trangia 1L 80gr + 18 = 98gr
Trangia 1L 80gr + 48 = 128gr
Toaks 1,35 L ml 99gr
Toaks 0,9 L 75 gr

Om man bara ser till vikten så är det rätt dyrt att spara några gram :) Själv har jag beställt 1350 ml med en sidewinder http://www.traildesigns.com/stoves/toaks-ul-1350-pot-sidewinder-ti-tri-bundle , jag ville egentligen ha sidewindern till befintlig trangia men de tillverkar inte sådana.

Förövrigt kan jag starkt rekomendera Caldera Cone. Mkt svårslaget på många punkter, tex stabilitet, vikt, bränsle (ved, esbit, sprit, kan även användas som vindskydd till gasbrännare). Nackdelar, en cone passar bara optimalt till en specifik gryta dock kan man steka och använda mindre grytor när man eldar i den.
 
(...) Om man bara ser till vikten så är det rätt dyrt att spara några gram :) (...)
...och dras med titanium+fasta handtag, som man inte vill ha... ;)

En lätt OT: hur gör ni, som "lagar" mat så pass, att den behöver viss hantering under tiden på brännaren (blandning, omrörning...), om grytan har fasta handtag? Det blir ju väldigt obalanserat med utfällda handtag, åtminstone om grytan inte är nästan helt fylld? Håller ni i handtagen hela tiden och gör allt med en hand?
 
...och dras med titanium+fasta handtag, som man inte vill ha... ;)

En lätt OT: hur gör ni, som "lagar" mat så pass, att den behöver viss hantering under tiden på brännaren (blandning, omrörning...), om grytan har fasta handtag? Det blir ju väldigt obalanserat med utfällda handtag, åtminstone om grytan inte är nästan helt fylld? Håller ni i handtagen hela tiden och gör allt med en hand?

Menar du tyngden av de utstickande handtagen eller menar du att man lättare stöter till de utstickande handtagen?? Tyngden är så pass låg att det inte är ett problem och grytan är ju aldrig helt tom när man rör i den!?
 
Halaj!

Det finns också en annan fördel med att optimera kärlets form: ju närmare en sfärisk form man kommer, desto mindre värmeutbyte har man. Maten håller sig alltså varm längre med en optimal form. Vilket för in mig på en annan sak jag har hakat upp mig på: thermosar diskuteras ju här ibland. Vilken som håller värmen bäst. Jag undrar varför thermosar har sådan idiotisk form? Ju mindre thermos, desto vansinnigare form.
Egentligen borde man ju ha också dryck i en mattermos. Den har ju klart bättre form. Eller är det något jag missar?

//T

Intressant tanke. Kanske är det större värmeförluster via korken om inte den har liten diameter?

Personligen så använder jag enliters plastflaskor med varm soppa inne i rastdunjackan vintertid hellre än stora termosar. (En liten glastermos till kaffe är en lyxpryl jag unnar mig).

Thure
 
Menar du tyngden av de utstickande handtagen eller menar du att man lättare stöter till de utstickande handtagen?? Tyngden är så pass låg att det inte är ett problem och grytan är ju aldrig helt tom när man rör i den!?
Både och. Utstickande saker är ju alltid en risk, men även om jag numera - utan kringspringande småbarn i sällskap ;) - kunde hantera detta i sig, så hamnar tyngdpunkten på helheten så pass excentriskt, att vältningsrisken blir överhängande vid minsta nuddning, skakning eller t o m vindpust. Jag börjar ibland "matlagningen" med att smörfräsa torra ingredienser, röra ut div. pastor/bars i mycket liten mängd vatten, eller annat som gör att det tidvis blir väldigt lite vikt i grytan. Samtidigt vill jag ju kunna röra om, finlira med kryddning,ta av och på locket, etc - dvs gärna ha bägge händerna fria :( .

Fastnitade saker (med genomslag på insidan) gör ju inte heller grytorna lättare att hålla rena. Ett löst handtag är dessutom mer månganvändbart, och det behövs bara ett även om man har fler grytor. Allt detta mindre vägande aspekter än säkerhet, men summa summarum så kan jag inte se några fördelar med fasta handtag.
 
men summa summarum så kan jag inte se några fördelar med fasta handtag.

Halaj!

Möjligtvis skulle det vara just för att det fasta handtaget är fast.
I mitt tält ser det alltid ut som ett bombnedslag, speciellt vid matlagning, med alla attiraljer. Så börjar det koka. Var är tamojen? Hittar den inte! Fan, fan, fan! Så röjer man runt i tältet. Den var säkert synlig från början, men under din omrumstering hamnar den under en svettig strumpa där den ligger och hånskrattar åt dig alltmedan gulaschsoppan bildar en tjockare och tjockare skorpa närmast kastrullplåten. Till slut får du använda den svettiga strumpan som grytlapp för att få bort kastrullen.

Förstås inget problem för de som kör gas, men för oss som kör ”old school” med sprit går det ju inte att sänka lågan förrän man har fått bort kastrullen först.

//T