Förvånande viktuppgifter för Trangiagrytor

Inte om med "bättre" avser förhållandet volym/vikt. Trangia rymmer ju en liter. Jämförelsen är naturligtvis inte helt rättvis, det bör (inom vissa gränser) vara lättare att åstadkomma ett bättre volym/vikt-förhållande vid högre volym, så det enda rätta vore att jämföra grytor med samma volym. Men jag har alltså inte hittat något (rimligt åtkomligt) kring en liter, som varit lika lätt som Trangia.

Du får ha rätt snäva gränser om inte jämförelserna ska bli helt absurda.
Trangias 1,75L har ju annars mycket bättre ratio, och mammas gamla alugryta på 20L väger nog runt kilot, ännu bättre ratio, men ingen av dem får följa med på tur med mig. ;-)

Alltså gäller det att finna absoluter.
För mig är grytor under 0,8 liter för små, 1,25L börjar bli onödigt stort för soloturer.
Därför valde jag de grytorna jag kikade på, de passar mig.
Vikten kanske man vill ha absoluter på också, alltså valde jag bara grytor lättare än Trangias gryta.

Greasepot vinner ju leken, men ingen av grytorna är ju tung eller klumpig, så alla funkar bra, smaken, plånboken och tillgängligheten får avgöra. ;-)
 
Du får ha rätt snäva gränser om inte jämförelserna ska bli helt absurda.
Trangias 1,75L har ju annars mycket bättre ratio, och mammas gamla alugryta på 20L väger nog runt kilot, ännu bättre ratio, men ingen av dem får följa med på tur med mig. ;-)
Alltså gäller det att finna absoluter.
För mig är grytor under 0,8 liter för små, 1,25L börjar bli onödigt stort för soloturer.
Därför valde jag de grytorna jag kikade på, de passar mig.
Vikten kanske man vill ha absoluter på också, alltså valde jag bara grytor lättare än Trangias gryta.
Greasepot vinner ju leken, men ingen av grytorna är ju tung eller klumpig, så alla funkar bra, smaken, plånboken och tillgängligheten får avgöra. ;-)
Jag tänker exakt som du, i alla led :).
Kallade ju vår lilla utredning för "lek".
Det är inte grammen hit eller dit som gjort att jag valt Trangia, utan storlek och proportioner. Jag använder inte frystorkat, och för den sortens "matlagning" jag idkar är en liters volym och större diameter än höjd helt idealiskt. Dessutom vill jag inte ha fast handtag - fattar inte hur man kan låta bli att förr eller senare välta grytan vid matlagning, särskilt om den inte är tungt fylld. Åtminstone om man inte hela tiden håller i handtaget vid omrörning etc, men det blir ju inte så funktionellt.
Svårare att hålla grytan ren dessutom.
Men tipsa gärna om en "övervåning" :)
 
Sorry, här är länken. Vid närmare titt så tror jag inte att grytorna är stapelbara på varandra vid tillagning, den lilla verkar ha aningen större diameter för att kunna packas i varandra vid transport.
http://www.rei.com/product/668926/snow-peak-titanium-mini-solo-cookset
Ha, denna tråd har ju blivit en guldgruva för alla, som vill ha tips på kokkärl :)
Snowpeak verkar göra fina saker, likaså Evenew , men så var det detta med min nojja för ranka brinnande/kokande saker... :(

Evernew har ändå lite snällare proportioner, men då kan man lika gärna välja detta kit - lika lätt, men med djupare övergryta och man slipper non-stickbeläggningen. Jag äger faktiskt en sådan och har använt den en hel del, dock med borttagna handtag, se ovan. Går att köpa under originalnamn här.
Den övre skålen halkar dock runt lite i mynningen på den nedre, men funkar helt betryggande sedan jag duttat några prickar värmebeständig silicon på dess utsida, där den ligger mot den nedres mynningsvulst. MEN, alltihop är fortfarande lite väl smalt för min sorts matlagning och min(a) bredstrålande brännare.

Men kanske bra tips till någon annan :).

PS det där med att välja sina köksredskap verkar precis lika ödesmättat, som att välja sin kniv ;)
 
Vi har ju ett par plåtisar på Utsidan. Uppenbart borde vi få dem intresserade av funktionellt lätt kök.
Att rulla ut överkanten på en 1 l trangia Al gryta borde gå, en stekpanna som fungerar som lock med hålkärlet uppåt och med gourmetpannans storlek i höjd, duger både till pannkakor och pyttipanna.
Vi kanske borde försöka få med Trangias R&D med? Lätt lock skulle kunna göras i tunn Al med rullade v koncentriskt.
 
Vi har ju ett par plåtisar på Utsidan. Uppenbart borde vi få dem intresserade av funktionellt lätt kök.
Att rulla ut överkanten på en 1 l trangia Al gryta borde gå, en stekpanna som fungerar som lock med hålkärlet uppåt och med gourmetpannans storlek i höjd, duger både till pannkakor och pyttipanna.
Vi kanske borde försöka få med Trangias R&D med? Lätt lock skulle kunna göras i tunn Al med rullade v koncentriskt.
Fullt stöd till denna uppmaning!
Jag skulle vilja se något ditåt, men med vulstad kant, löst/löstagbart handtag och mer djup i överdelen.
Var är Utsidans alla DIY:re? Jag har lite taskiga odds själv. Har visserligen lyckats klämma in en hyfsad verkstadsbänk i min lilla urbana tvåa, men i sådana lägen saknar jag farsans välbestyckade förortsgarage och studenttidens sagolika verkstad på A-huset/Teknis.
 
Ser man på. Har nåt minne av en verkstad i ett M-hus under studietiden.:) Förövrigt liknande förhållanden nu med lägenhet och en bänk i garaget.
Kan fortfarande tycka att en tamoj(handtaget) bara måste göras i titan där den dåliga värmeledningsförmågan kommer till sin rätt.
Kjell
 
Ser man på. Har nåt minne av en verkstad i ett M-hus under studietiden.:) Förövrigt liknande förhållanden nu med lägenhet och en bänk i garaget.
Kan fortfarande tycka att en tamoj(handtaget) bara måste göras i titan där den dåliga värmeledningsförmågan kommer till sin rätt.
Kjell
*OT*
Vissa har det bra, här var det minsann inget garage... inte ens någon vettig källare eller vind. Trade-off för att bo mitt i smeten :).
A-husets verkstad bosatte man sig periodvis i. Månget komplett möblemang har sett dagens ljus där förutom de obligatoriska husmodellerna och konstverken, för att inte tala om diverse experimentella båtar, cyklar, köksredskap och "compact living"-maskiner. En mycket polyvalent del från en sådan anordning gör fortfarande bra ifrån sig i mitt vardagsrum :)
*OnT*
Titan-tamoj borde vara en mänsklig rättighet, å andra sidan jag har aldrig upplevt att Minitragia-tamojen blivit för varm. För liten massa och för stor (just det) värmekonduktivitet, värmen leds snabbt vidare till handen medan man håller i den, och annars sitter den ju inte kvar i kastrullkanten.
 
Optimerad form för kokkärl

Här kommer några, lite senkomna synpunkter på detta med kokkärl och hur bra de är. Det har I några inlägg antytts att kokkärlets proportioner kan påverka volym/vikt-förhållandet. Så är det förstås. Om man räknar på det visar det sig att i ett öppet, cylinderformat kärl utnyttjar materialet effektivast om det utformas så att dess höjd är lika med halva diametern (ungefär som ett Trangiakärl). Ett kärl med sådana måttproportioner är vikteffektivt på så sätt att kärlet rymmer störst volym i förhållande till den mängd material som behövs. Om man däremot vill ha ett kärl med lock visar det sig att vikteffektiva proportioner då ska vara sådana att höjd och diameter är lika stora (enklast möjliga lock här, endast så det precis täcker). Resonemangen ovan förutsätter att kärlen hela tiden behåller cylinderformen.

Kontentan av detta blir att om man vill ha ett kärl med lock och med så högt volym/vikt-förhållande som möjligt, så kan man inte först välja ett vikteffektivt kärl och sedan skaffa ett lock till det. För att det hela (kärl + lock) ska bli så vikteffektivt som möjligt måste man alltså ta hänsyn till locket redan från början.

Sedan är det också så att om man jämför kärl av samma material, och med samma väggtjocklek, så kommer större kärl att vara vikteffektivare jämfört med mindre kärl. Om däremot väggtjockleken ökar proportionellt med storleken påverkas inte volym/vikt-förhållandet av storleken.
 
Här kommer några, lite senkomna synpunkter på detta med kokkärl och hur bra de är. Det har I några inlägg antytts att kokkärlets proportioner kan påverka volym/vikt-förhållandet. Så är det förstås. Om man räknar på det visar det sig att i ett öppet, cylinderformat kärl utnyttjar materialet effektivast om det utformas så att dess höjd är lika med halva diametern (ungefär som ett Trangiakärl). Ett kärl med sådana måttproportioner är vikteffektivt på så sätt att kärlet rymmer störst volym i förhållande till den mängd material som behövs. Om man däremot vill ha ett kärl med lock visar det sig att vikteffektiva proportioner då ska vara sådana att höjd och diameter är lika stora (enklast möjliga lock här, endast så det precis täcker). Resonemangen ovan förutsätter att kärlen hela tiden behåller cylinderformen.

Kontentan av detta blir att om man vill ha ett kärl med lock och med så högt volym/vikt-förhållande som möjligt, så kan man inte först välja ett vikteffektivt kärl och sedan skaffa ett lock till det. För att det hela (kärl + lock) ska bli så vikteffektivt som möjligt måste man alltså ta hänsyn till locket redan från början.

Sedan är det också så a tt om man jämför kärl av samma material, och med samma väggtjocklek, så kommer större kärl att vara vikteffektivare jämfört med mindre kärl. Om däremot väggtjockleken ökar proportionellt med storleken påverkas inte volym/vikt-förhållandet av storleken.

Så man kan se efter en cylinderformad gryta på ca 2L med samma diameter och höjd, och se om den väger under 160 g med lock, så kan man såga av den på mitten och få en gryta med bättre volym/viktförhållande än Trangian.
Möjligt men lite jobbigt! ;-)