försvarets m90 pansar byxor

Den bristfälliga vattentätheten gör att det också blir blött i de fickorna. Impregnering slits snabbt bort där också. Det är säckert jättebra om man åker stridsfordon. Inte så bra om man idkar friluftsliv.

Haha. Ja det är förvisso sant, men hur mycket extraarbete handlar det egentligen om?

Det man har i fickorna ligger ju i storleksordningen kring samma vikt som svettiga strumpor och lera under sulorna =)

folk jagar gram för att få lättare skor, och tar man på sig ett par kängor och springer i så ser man direkt på kilometertiden att det inte går lika fort som med springskor. och som andra ar sagt tidigare, man får skavsår om man vistas i lite varmare och fuktigare klimt och går längre sträckor, och är det riktig fuktigt så får man även skavsår av grovttyg typ M90.
för mig så är 90P bara för folk som åker fordon samt de som trycker att de blir lite mera häftiga när man har många fickor ;)

Nu har jag ingen åsikt om just M90P eftersom jag aldrig använt dem, men det känns som att det massiva motståndet börjar bli lite fånigt. Om man iaf går i ett par icke viktoptimerade kängor gör sannolikt några hekto till eller från i vadfickan noll och intet, och man använder väl knappast ett par tjocka, grovvävda brallor i "mycket varmt och fuktigt" väder? Istället är det väl över ett par underställsbrallor i halvkallt klimat? Och att impregneringen slits bort så att de tar upp vatten torde inte vara ett större problem på de här än på några andra byxor som innehåller bomull.

Dessutom tror jag inte ens att TS sagt att hen tänkt vandra i dem?

Då har jag uppriktigt talat mer problem med folk som går omkring med så tighta utebrallor att de knappt kan böja sig fram, än mindre få in ett par underställsbrallor under...

folk jagar gram för att få lättare skor, och tar man på sig ett par kängor och springer i så ser man direkt på kilometertiden att det inte går lika fort som med springskor. och som andra ar sagt tidigare, man får skavsår om man vistas i lite varmare och fuktigare klimt och går längre sträckor, och är det riktig fuktigt så får man även skavsår av grovttyg typ M90.
för mig så är 90P bara för folk som åker fordon samt de som trycker att de blir lite mera häftiga när man har många fickor ;)

Har man så tunn hud att man får skavsår av tyget hos M90 kanske man ska fundera på att istället stanna hemma och mysa i sin one-piece.

Jag kommer fortsätta använda mina M90P om vintern. Suverän vinterbyxa.

Haha. Ja det är förvisso sant, men hur mycket extraarbete handlar det egentligen om?

Det man har i fickorna ligger ju i storleksordningen kring samma vikt som svettiga strumpor och lera under sulorna =)

Att benen fungerar som hävarmar bl a är väl allmänt känt, 1 kg i ryggsäcken blir i kängan ca 4 kg. Lite vanlig trist fysik bara. Gör vad ni vill, men tänk klokt, om det går. YMMV

Och att impregneringen slits bort så att de tar upp vatten torde inte vara ett större problem på de här än på några andra byxor som innehåller bomull.

inte något större problem än att impregnera om dem. Men i detta fall finns det fickor vid benslutet/vaden. På mina byxor utan fickor är det där som man blir blöt först och har man dessutom grejer i fickorna som också blir blöta kan det bli ett problem. Men alla är vi skapta olika, vissa kanske går på händerna.

inte något större problem än att impregnera om dem. Men i detta fall finns det fickor vid benslutet/vaden. På mina byxor utan fickor är det där som man blir blöt först och har man dessutom grejer i fickorna som också blir blöta kan det bli ett problem. Men alla är vi skapta olika, vissa kanske går på händerna.

Som påtalats flera gånger är byxorna för de som huvudskaligen vistas i stridssfordon och där gör sig fickorna på nederbenet utmärkt - du sitter med knäna högt (vagnchefsplats) och vill ta saker ur fickan som då är perfekt placerad. Övre benfickan riskerar att tömmas ut över durken om du öppnar den (bättrades något då man vände blixtlåset så det öppnas bakåt och inte framåt som jag har för mig första modellerna hade.

M/90 P som skogsbyxa är i min smak lite för varm - och har man inte långkallingar under och mycket skrot i fickorna så får i alla fall jag skav på benen vid långa promenader. Vattenavståtande - njae, såvida de inte är fordonsmässigt olje/dieselimpregenerade.
Slittåliga ja men inte den perfekta skogsbyxan.

/Patrik, 186/90 och storlek 190/90 i mina om jag minns rätt men tarvar livrem

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
skogslugn Försvarets marschkänga (Tretorn) Kläder 11
nvavargen Ersätta försvarets vintermössa Kläder 1
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
KlasseJ Försvarets sockar Kläder 7
Macke27 Försvarets gröna underställ! Kläder 3
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg