försvarets m90 pansar byxor

Nu är de ju utvecklade för soldater som framför div strids eller andra fordon, inte för de som går långt.
Något som kommer visa sig efter några km.
Stoppar man dessutom fickorna fulla, får man fina skavsår.
Men för posttjänst, stabstjänst och strid från fordon är de ok.

Men det pågår försök med utveckling av civila M90P byxor, tyvärr är det svårt att lösa kvalitet.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

Har du gjort militärtjänst gaffaman?

Undrar om TS hittade några byxor som passade, det har ju gått några år sedan tråden startade ;) (men det är ju bra att tråden uppdateras med aktuell information om det är någon som söker).

Ja.
Och jag har gått långt och längre i M90P.
Tom i "varmt väder" simulator.
Det vill jag inte uppleva igen....

Har också tagit hand om skador på folk som provat gå en dag i Nijmegen med dem, med all sköns skrot i ben fickorna.
Vi pratar om något som är utveckat för 90-talet stridsfordon, inte för att gå kungsleden i.

Jag vill gärna ha ett par, jag bedriver Fordonsburen tjänst i hemvärnet numera.
Då funkar de utmärkt.

Att hoppa i och ur för att skydda "vagnen", ja visst.
Att utföra "övning granen", nej tack.

Vad gäller TS önskan, så har han nog haft det svårt.
Byxor i hans storlek, har troligen tagit slut, sitter på befäl i den storlek eller sålts av.

Det finns dessutom tekniker i firman, som inte behöver vara byggda som stäppmongoler för att jobba med vagnar, flygplan och båtar.
De har en förkärlek till dessa byxor.

M90

Lite nyfiken gammal gubbe skulle vilja veta hur dessa ser ur.

Dragkedja bak på smalbenet
Fickor med små fack invändigt
Kortare gubbfickor

Är skillnaden på vanliga M59 och M59P vad jag vet.
Men M90 aldrig provat.

Hiker111;628801 Är skillnaden på vanliga M59 och M59P vad jag vet. Men M90 aldrig provat.[/QUOTE sa:
Av M59 fanns mig veterligen ingen modell för stridsfordon, de jag hade i lumpen var M69P. Har fortfarande efter 25 år ett par fungerande kvar jag använder vintertid ute. Av den uniformen fanns en snarlik version M69F för flyget, skillnaden var väl mest pennficka på armen och kartfodral på vänster benet, vilket gör byxorna mindre intressanta för friluftsliv.

M90 säger jag inget om, men försvarets vadmalsbrallor är vansinnigt bra så här på höst-vinter-vår. Varma, välventilerade och allmänt mysiga. På med ett par underställsbrallor under och man kan lasta benfickorna ordentligt utan skavsår också! Kanske inte ett modeunder, men jag har nog självkänsla att ha dem på stan också ;).

Armyshop i ume har en hel del. Blandat kopior och riktigt dock (och priserna därefter), så man får ha ögonen med sig när man handlar.
http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Byxor&frontpage=search&sok=S%F6k

M90 säger jag inget om, men försvarets vadmalsbrallor är vansinnigt bra så här på höst-vinter-vår. Varma, välventilerade och allmänt mysiga. På med ett par underställsbrallor under och man kan lasta benfickorna ordentligt utan skavsår också! Kanske inte ett modeunder, men jag har nog självkänsla att ha dem på stan också ;).

Armyshop i ume har en hel del. Blandat kopior och riktigt dock (och priserna därefter), så man får ha ögonen med sig när man handlar.
http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Byxor&frontpage=search&sok=S%F6k

Tyvärr har dom bara små storlekar kvar (typ C48), och de säger att försvaret gjort sig av med allt nu. Hoppet ligger på att hitta ett par privat.

Att de är svåra att få tag på kan bero att försvarsmakten har stor brist på dem... Soldater som behover dem för att skydda sig mot brand i stridsfordon får inte ut några för att de på något underligt sätt försvinner ut i samhället. Och så undrar folk varför försvarsmakten kostar pengar... :(

Ja, de stora kostnaderna lär ju verkligen vara persedlar som stals av värnpliktiga... Inte att man stödköper tokdyra svenska vapensystem...

Till trådstartaren, köp nåt bra istället.

Armchair commandos måste ha M90 och FJS största säck. Hade de lastat den full hade de aldrig kommit iväg. Världen är förunderlig och härlig.

M59p

Av M59 fanns mig veterligen ingen modell för stridsfordon, de jag hade i lumpen var M69P. Har fortfarande efter 25 år ett par fungerande kvar jag använder vintertid ute. Av den uniformen fanns en snarlik version M69F för flyget, skillnaden var väl mest pennficka på armen och kartfodral på vänster benet, vilket gör byxorna mindre intressanta för friluftsliv.

Men vad kallas då de byxor som kom efter M59 med dragkedja i benfickor och bak på benet?

De hette M69P, på 60 talet prövade vi en grön overall med blixtlås här och där. Den var sisådär, rätt sval och go på sommaren men hade sina begränsingar. Sutet på materialprovet var att elda overallen, om alla gjorde det vet jag inte. Strax före det magiska datumet bytte jag tjänst och fick lämna in utbildningsmaterielen. På nästa ställe slapp vi byxor med blixtlås.

De hette M69P, på 60 talet prövade vi en grön overall med blixtlås här och där. Den var sisådär, rätt sval och go på sommaren men hade sina begränsingar. Sutet på materialprovet var att elda overallen, om alla gjorde det vet jag inte. Strax före det magiska datumet bytte jag tjänst och fick lämna in utbildningsmaterielen. På nästa ställe slapp vi byxor med blixtlås.

Glöm inte den praktiska selen i ryggfickan som man kunde dra upp medvetslösa väringar ur brinnande stridsfordon. Praktiskt så det förslår i det civila.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
skogslugn Försvarets marschkänga (Tretorn) Kläder 11
nvavargen Ersätta försvarets vintermössa Kläder 1
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
KlasseJ Försvarets sockar Kläder 7
Macke27 Försvarets gröna underställ! Kläder 3
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg