försvarets m90 pansar byxor

Är det någon som vet var jag kan få tag i militärens m90 pansarbyxor i stor storlek.
Jag hittar bara 170-180 cm med vikt runt 80 kg.jag behöver en manlig stl runt 190/105-115 kg men ingen verkar ha sådana till salu
/ekholm

Att de är svåra att få tag på kan bero att försvarsmakten har stor brist på dem... Soldater som behover dem för att skydda sig mot brand i stridsfordon får inte ut några för att de på något underligt sätt försvinner ut i samhället. Och så undrar folk varför försvarsmakten kostar pengar... :(

De som behöver stridsfordonsutrustning är sällan 190 långa till att börja med. Det är trångt under luckan....
Sedan flera år tillbaka säljer inte FM uniformspersedar i stridsutrustningen längre. Det är är väl den andra orsaken till att det är svårt att få tag på dem, det skall vara det....
Välväxt, manligt format är tydligen numera en benämning av det som tidigare hette övervikt....
Det verkade vara tre klara fel i den första önskan.
Slutligen kan man fundera på vad det är för svaga själar som skall klä sig i halvkommis för att gå ut i spenaten?
Undrar

//J

De som behöver stridsfordonsutrustning är sällan 190 långa till att börja med. Det är trångt under luckan....
Sedan flera år tillbaka säljer inte FM uniformspersedar i stridsutrustningen längre. Det är är väl den andra orsaken till att det är svårt att få tag på dem, det skall vara det....
Välväxt, manligt format är tydligen numera en benämning av det som tidigare hette övervikt....
Det verkade vara tre klara fel i den första önskan.
Slutligen kan man fundera på vad det är för svaga själar som skall klä sig i halvkommis för att gå ut i spenaten?
Undrar

//J

Instämmer. Inte finns det väl speciellt många pansarsoldater överhuvudtaget som är så där långa, eller har den vikten heller för den delen. :)

Om du inte känner till detta vill jag bara informera om att dessa byxor är enorma i storlekarna. Så är det väl med all försvarsutrustning, förutom de blå träningsshortsen =D

Jag ligger kring 100kg nu, och jag har storlek 85kg på mina M90pansar. Sitter något tajt i midjan, men det ger ju en fingervisning om storleken iaf =)

Undrar
Säga vad man vill men pansarbyxorna är ju trots allt en ganska bra byxa (bortsett från vikten).
Nog varma att ha under vintern, men ändå ventilerande. Gott om fickor, samt tåliga.

Ser inget galet i att använda denna byxa.

Jo, fast knappast syftet med byxorna.

Syftet med byxorna är väl att de ska skydda mot elementen, samt erbjuda ett par fickor om man så vill?

Att försvaret har överdimensionerade storlekar har sina väl avvägda anledningar, men detta är knappast relevant för den som vill ha ett par civila byxor. Själv köper jag byxor som passar, även om tyglappen påstår att de inte gör det.

Nu är de ju utvecklade för soldater som framför div strids eller andra fordon, inte för de som går långt.
Något som kommer visa sig efter några km.
Stoppar man dessutom fickorna fulla, får man fina skavsår.
Men för posttjänst, stabstjänst och strid från fordon är de ok.

Men det pågår försök med utveckling av civila M90P byxor, tyvärr är det svårt att lösa kvalitet.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
skogslugn Försvarets marschkänga (Tretorn) Kläder 11
nvavargen Ersätta försvarets vintermössa Kläder 1
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
KlasseJ Försvarets sockar Kläder 7
Macke27 Försvarets gröna underställ! Kläder 3
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg