Arctic Alpine Design WBT3
Kolla på Arctic alpine tälten på Northstar.se
Jag har ej sätt tälten men de har fått bra betyg och är förvållandevis billiga. Och då får du ett ganska bra tält direkt som håller i många år för dig.
Dessutom kan du kolla på Bergans Rondane på samma sida.
Vet att det är över din budget men jag rekommenderar verkligen att du köper ett okej tält första gången då helhets upplevelsen av dina ute äventyr blir så mycket bättre när du har ett säkert och tryggt tält att krypa in i som fungerar bra och ej läcker in. Är enkelt att slå upp osv osv.
Kan nämna min egen erfarenhet angående min första tältnatt i mitt vuxna friluftsliv.
Jag och min sambo vandrade kring sylarna och det var vår första fjällvandring. Jag hade också problem att välja vilket tält jag skulle köpa. Jag ville ha ett kvalité tält som ska hålla i många många år och det ska kännas tryggt och säkert i mitt tält.
Valet föll på Hilleberg Nammatj 2. Och det har jag aldrig ångrat. Första tält natten vid sylarna kommer en oväder in och det börjar blåsa rejält och regna. Det blixtrar överallt och är allmänt läskigt. Tältet står på sig men tältbågarna trycks in av blåsten och taket på tältet trycks ner ett par decimeter. Det håller på sådär i ett par timmar innan det klarnar upp. Tältet höll utan problem och när vi kommer ut ur tältet så ser vi att flera andra tält hade blåst sönder. Min sambo som var skeptisk och lite irriterad över att jag köpte ett så dyrt tält bad om ursäkt och var väldigt glad att jag köpte ett så bra tält.
Nu säger jag inte att du ska köpa ett hilleberg eller liknande direkt. Men min poäng är att det kan vara skönt att köpa lite bättre kvalité ibland på vissa produkter som ska hålla länge och som ska skydda dig. Ja menar om du köper ett tält som är jobbigt att sätta upp, kanske inte är så vindstabilt och de läcker in då är ju som sagt hela upplevelsen förstörd. Så lägg kanske en eller två tusenlappar över din budget så ångrar du dig nog inte. Om du har ekonomisk möjlighet till det. Dessutom om du tröttnar så är det enklare att sälja ett okej tält då många behöver ett bra och prisvärt första köps tält.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/
Annars rekommenderar jag tält från Hilleberg, Fjällräven och Helsport. Där har du riktiga kvalitéts tält.