Första tältet.

det e samma kineser som syr allt iaf. finns ingen genuin svensk kvalitet i vare sig fjällräven eller Hillerberg längre. De sålde sig till lågpristillverkarna för längesen men låtsas inte om det utåt och tar skyhöga priser ändå. Skulle va kul att se tillverkningskostnaden för ett Hillberg. Gissar på 2-300 spänn :)

Såväl Fjällräven som Hilleberg gör bra tält, liksom Helsport och de stora kontinentala märkena. Däremot måste man ta i beaktande att ändamålen kan vara olika med konstruktioner och materialval. I allmänhet får man precis vad man betalar för. Hilleberg tillverkar för övrigt sina tält i den egna fabriken i Estland och har inte profilerat sig riktigt för de extrema gramjägarnas "behov", prioriterar man absolut lägsta vikt finns det bättre val.
Prioriterar man ett tält som håller för hårt väder under många säsonger i svensk fjällmiljö är det få som slår just Fjällräven och Hilleberg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska införskaffa tält 2-3pers. Som ska användas till några tältnätter per år och i varierande terräng, fjäll, kust och skog. Och både sommar och vinter.
Har kollat på några "budget" tält och vill gärna ha lite feedback på ev märken.

Outnorths, urberg tält
Nordisk tält
Fjällmark
Är det något märke som står ut och är ngt bättre än de andra, eller är det samma "skit" alla tre märken?
Prisklass runt 2000-3000kr.

Jag gillar Nordisk-tälten, men törs inte säga att de är något bättre eller sämre än de andra. Dock har de ett par ganska lätta alternativ.

Lite beroende på användning kan du klara dig med ett tresäsongstält. Ska du ut någon enstaka vinternatt i skogsmiljö fungerar det utan problem, handlar det om midvinter på kalfjäll behövs det ett fyrsäsongstält.
Det blir nog lite svårare att hitta i din prisklass, då får du nog prova att hitta något begagnat.

"Hypen" för Hilleberg är på både gott och ont, och beror till en viss del på att det är tält med god kvalitet och ofta ganska genomtänkta lösningar, men främst på att det är ett svenskt märke och bra andrahandsvärde, köper du begagnat och säljer det får du också bra tredjehandsvärde.
Fördelen med att köpa ett begagnat högkvalitetstält av ett annat märke är att du får lika liten minskning i tredjehandsvärde som ett Hilleberg, men får ligga ute med mellan halva och en fjärdedel av summan under tiden.

Räkneexempel: ordinarie pris 8000 Hilleberg, begagnat några år, inköpspris runt 4000 kr, sälj ett par år senare för 3750.
Ordinarie pris 8000 annat märke, begagnat några år, inköpspris runt 2000 kr, sälj ett par år senare för 1750 kr.
Samma kvalitet i lika lång tid, och samma värdeminskning, men halva summan att ligga ute med vid val av ett annat märke.

Bästa pris/prestanda får du helt klart genom ett begagnat kvalitetstält. Skulle du ledsna på det kommer du kunna sälja det för nästan samma pengar och då har du "hyrt" ett kvalitetstält för några hundralappar.

Jag har "stått ut" med ett billigt tält i flera år och visst funkar det så länge det är fint väder men den där tilliten man vill ha till utrustningen saknas.Knepigt att slå upp bra, fick sy om lite för att inte innerduk skulle ta i ytterduk. Kvavt och ett golv som snart läckte markfukt vilket ledde till att det blev kallt. Efter några år släppte den billiga beläggningen kring sömmar vilket snabbt ledde till läckor.

Även min sambo blev lagom glad när jag brände 4500kr för ett begagnat Hilleberg (nästan helt nytt). Efter semestern är även hon hur nöjd som helst.

Sen kan du säkert hitta andra alternativ än Hilleberg, dock inget jag har personlig erfarenhet av. Däremot tycker jag footprint är onödigt att köpa färdigt även om jag fick med en på köpet, bättre att klippa till av pressening och då gärna vit så att man ser smuts och prylar. Se bara till att den absolut inte sticker ut utanför ytterduken.

Wbt2

Jag kör på Northstars WBT2 och det har hållit bra i starkare vindar (~15m/s) och varit torrt efter hårt och ihållande regn. Det går dessutom väldigt enkelt och snabbt att sätta upp. Det enda jag önskar nu så här i efterhand är en större absid (eller dubbel).

WBT-2 är kalas, jag har ett själv. Men det blir trångt med utrustningen om man har lite mer pryttlar eller om man, Gud förbjude, skulle vara två pers i det... Dvs det funkar alldeles utmärkt att sova två personer men en GT-absid hade varit optimalt.

Ligglängden är BÄTTRE än i en Nammatj 3GT pga konstruktionen med extra upphängning av innertältets fotända. Jag kunde inte ligga raklång i Nammatj, därför blev det Kaitum GT istället som komplement...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den största risken med att köpa ett begagnat Hillebergtält är att du väljer att behålla det - och då blir det inte så billigt längre... ;-)

Den största risken med att köpa ett begagnat Hillebergtält är att du väljer att behålla det - och då blir det inte så billigt längre... ;-)

Haha så sant!

Får räkna kostnad/natt istället och sover man 200 nätter i ett begagnat Hilleberg för 4000kr så är det betydligt billigare än 10 nätter i ett för 1000kr. Är helt säker på att Hillebergtältet fortfarande är roligare natt 200 än vad 1000kr tältet är natt 10.

Sen kan man säkert byta ut Hilleberg mot annat kvalitetstält i räkneexemplet och har det minst lika gott.

/G

Kan inflika att jag har positiva erfarenheter av snugpak bunker 3 från islandsresa där tältet höll oss torra och glada. Gott om nederbörd varje natt i tio dagar. Inga problem vid vattenmättad/lätt översvälmad mark. Bra vindstabilitet.

Minus för att de tre korsande bågarna är svåra att resa ensam. Dock inget problem när man är två. Bidrar dock till vindstabiliteten. Kan även tycka att ligglängden är lite snål så är man över 190 bör man titta efter ett annat tält. Bra alternativ om stabilitet är viktigare än låg vikt till ett någorlunda pris.

Har tyvärr inga erfarenheter av de tält som ts föreslår.

Mvh
Joel

Hej

Jag har haft ett Bergans compact light 3 sedan 2008. Har haft det på ett antal turer och det har fungerat mycket bra. Har tillbringat flera nätter i det i mycket stark vind och det har inte svikit. Har inte varit utsatt för riktigt busregn men det har hållit mig torr i regn också. Tror Bergans modell numera heter Trollhetta och är vad jag kan se är det i stort sett samma tält som compact light men troligen uppdaterat. Att tänka på är att 3-pers tälten är väldigt små för 3 vuxna och är närmast att räkna som rymliga 2-manstält. Det verkar också som att personer upp mot 1.90 tycker tältet är trångt. Är själv 1.80 och upplever inga problem. I övrigt har tältet stor absid där man lätt får plats med flera packningar samt utrymme för matlagning vid dåligt väder.
Ett trollhetta 3 går loss på 3700 på outdoorexperten. För egen del tycker jag det är ett prisvärt kvallitetstält och skulle lätt köpa det igen om jag behövde nytt tält. Mitt har 8 år på nacken och är i fint skick. Hilleberg i all ära men man betalar inte bara för kvalitet man betalar också för namnet sen betvivlar jag inte att det är väldigt bra tält. Personligen betalar jag inte de priserna för tält, iaf för de behov jag har.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg