ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta)

Fjällräven Kajka...

Hejsan!

På tal om Fjällräven Kajka, som Kristoffer R-K nämnde om i tidigare inlägg. Har en fråga angående den; finns det några fästen på frontpanelen som man kan fästa ex. liggunderlaget i? Eller finns det någon annan lösning på Kajkan?

Usch, det här med att välja ryggsäck är svårt. Vi är ett gäng som skall på fjällvandring till Abisko nu i början av augusti, detta är min första fjällvandring och jag måste nog skaffa en ny ryggsäck eftersom min nuvarande är ganska liten och icke den mest komfortabla.

De modeller jag kollat in mest är Haglöfs oxo q 650, Haglöfs sumo 75 samt Fjällräven Kajka W 75. Mitt största "bekymmer" är nog storleken på ryggsäcken.
Jag kommer givetvis packa så lätt det går och dela upp proviant med resten av gänget. Men nån ultralätt packning eftersträvar jag nog inte direkt.

Har läst igenom många inlägg i forumtrådar som behandlar detta ämne och åsikterna vad gäller storleken på ryggsäck är delade. Vissa menar ju att man klarar sig med 50 l, andra igen tycker att man absolut bör ha minst 75 l.

Tacksam för råd.

Såja, nu har jag lekt och testat runt lite. Blev ett par kängor först, riktigt nöjd med detta köp.

När jag var ner till stockholm var jag till säck blev jag rekommenderad för mina ändamål Osprey Argon och fick testa den med vikt och gick omkring i affären ca 15-20min. Satt riktigt riktigt skönt på ryggen. Skulle till Intersport men kan inte riktigt lita på deras utlåtande då de inte visste mycket om vad jag frågade efter i vandringsväg.
Men ska testa några vänners ryggsäckar då han jobbat på antarktis i 6 månader och på grönland osv. och jobbar inom militären så han har många olika ryggsäckar jag skulle få pröva, alltid bra.

Sen får jag dra mina slutsatser, jakten fortsätter!

Edit. Maria: hade samma problem med det att välja storlek på ryggsäcken. Men bestämde mig för en mitt mellan alla storlekar, är den för liten så får jag helt enkelt packa praktiskt är den för stor så finns det helt enkelt plats kvar.
Vi kommer vara 5 kompisar som har 2 tält och kommer att ta vattenprover under vägen. Och delar på all vikt av tält och prover.

det är skillnad på litrar och litrar. Min Prophet är 65 snåla litrar, men den har klarat mat för 11 dagar. Min Osprey Exos 58 (tror jag det var) är minst lika rymlig och därtill väldigt flexibel.

Om man inte avser att gå längre än 9-10 dagar skulle jag säga att 65 liter är ett absolut tak.
För en 14-dagars fjälltur utan proviantering kan en 70-literssäck vara lagom.
Försäljare vill säkert övertyga om ngt annat, liksom de säkert också vill sälja tunga kängor för en tur på Sörmlandsleden. Tungt=mycket material=dyrt.

avslutad210712

Gäst
Har kompletterat min Osprey-samling med en Osprey Aether 70 liter nu som jag skall testa på nästa 10 dagars vandring. Fäster jag tältet på utsidan så är det inga som helst problem att få plats med allt annat i säcken. Har inte prövat att stoppa ner all mat ännu men möjligen kan man även få ner tältet på tvären om man sätter stängerna på utsidan så man kan trycka in tältet tvärs över.

Är dock lite imponerad av känslan på ryggen med Aether. Inte riktigt lika styv (obs med styv i positiv bemärkelse) som Crescent men på något sätt måste dryga kilot i mindre vikt märkas. Inte lika kraftigt höftbälte men skulle bältet på Aether vara för vekt (vilket jag inte tror) så har jag möjlighet att helt enkelt stoppa dit bältet från Crescent. Det som däremot är mycket bättre på Crescent är nätfickan där man kan ha flaskor under vandring. På Crescenten kan jag ha två 0,5 liters petflaskor med öppningen pekandes framåt vilket gör det mycket enkelt att plocka fram och stoppa tillbaka dem under vandring. På Aether är nätfickan på höger sida ersatt av en tygficka (rättare sagt två stycken eftersom det sitter en på varje sida) och jag tvivlar på att det går lika enkelt att plocka ur och stoppa tillbaka flaskorna under vandring. Får testa och eventuellt får jag lösa den fråga med någon form av lös nätficka, elastisk band eller liknande så jag kan ha flaskorna på axelremmen eller höftbältet. På nya Argon/Xenon har man också tygfickor så om man anser det bra att kunna komma åt flaskorna under gång så bör man kanske pröva det i affären. Nej ett vätskesystem är inte intressant för mig. Vill ha lösa petflaskor av olika anledningar.

avslutad210712

Gäst
Har provpackat nu med det mesta men inte riktigt allt. Säcken väger 15 kg och sen skall det med ungefär 2-3 kg inklusive vattenflaskor (fyllda). Det lilla jag provat här hemma så sitter den fruktansvärt bra på ryggen. Ärligt talat var jag lite fundersam om den skulle matcha Crescenten men med den last jag har (och som den är rekommenderad för) så är det inga som helst problem. Höftbältet som är mycket klenare än på Crescenten känns också väldigt bra så det känns inte som någon nödvändighet att t Crescentens. Däremot undrar jag hur Osprey tänkte när de utformade sidofickorna där det är troligen är meningen att man skall ha sina vattenflaskor. Inte ens en Powerade-flaska går att få in när säcken är packad. Skall se om jag kan fixa en liten ficka i det nedre bärhandtaget för där passar Powerade-flaskan som handen i handsken men den glider genom :-(. Enklast är att säkra den med ett snöre men skulle föredra en liten ficka eftersom det är smidigare.

Så med kameraväskans dryga två kg så kommer jag troligen ner i en startvikt på 20 kg eller strax under för tio dagars vandring. Det är nästan otroligt för tungpackarnas främsta försvarare.

På min säck fäster jag vattenflaskan på ena axelremmen, hänger den i en krok i en ögla som jag
fäster på lämplig plats - längre ned på axelremmen finns ett snöre jag kan dra åt nedtill på
flaskan så den inte hänger och slänger.

Åtminstone den ena fickan är värdefull till att ställa ena änden av tältet i. Sen finns en rem som gör resten.

avslutad210712

Gäst
Har packat om nu. Plockade ut liggunderlaget och fäster det utvändigt på säcken i början av vandringen så får jag plocka in det när lite mat har försvunnit. I och med det så är inte säcken full i botten vilket gör att det går att trycka dit powerade-flaskorna. Dock tycker jag fortfarande att det är ett feltänk om de yttre fickorna blir för trånga när man packar själva säcken full.

Det som irriterar mig lite är att meshfickan på bältet - där jag har kameran -
stramar så att kameran blir lite bökig att få i och ur.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg