Först...

I Turist står om vattentät påse för gramjägare. Nämligen Ultra Sil säckar från Sea to Summit. Vikter och storlekar 1L /20g till 35L /65g. Svensk återförsäljare http://www.skyllermarks.com/ Det enda Turist tycker är negativet är en krånglig rullstängning.

Eftersom tråden återuppstått så kan jag säga att jag är mycket nöjd med mina påsar.
Även om ryggsäcken är vattentät så tar man ju ut saker ur den ibland, t ex när man slår läger.

Jag har en tvåliters till mina kartor. Sen har jag en större, 35 l tror jag, där jag har sovsäcken och allt annat som ska hållas torrt. Den väger aningen mindre än originalpåsen till sovsäcken!

På min senaste resa i Frankrike/Italien hade jag även två 2-literspåsar att ha på fötterna vid lägret. De sattes inte på hårdare prov, men torde vara ett mycket bättre sätt att hålla fötterna torra än t ex gympadojor. Jag kanske ska lägga i ett par sulor. Rullförslutningen är perfekt till att fästa påsarna på fötterna.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg