Har hittills inte upplevt problem med vanliga fryspåsar. Visst, kanske om man badar med säcken efter flera dagar ute så... (för jag testade en gång att bada med en nypackad säck, och det gick fint!)Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Har sett lite tester av sådana påsar från USA. Det plus mina egna erfarenheter av hemsydda sådana påsar gör att jag inte litar på att de är tillräckligt vattentäta för att funka som packpåsar. Jag använder en något grövre variant, enligt rekommendation av Raskesven
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Först...
- Trådstartare Staffan Andersson
- Start datum
Mina GDS av galonbrallor håller skott,inget ultralättviktsalternativ kanske men våta persedlar väger ännu mer.
peter
peter
Strykarräven; sa:Har hittills inte upplevt problem med vanliga fryspåsar. Visst, kanske om man badar med säcken efter flera dagar ute så... (för jag testade en gång att bada med en nypackad säck, och det gick fint!)Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Har sett lite tester av sådana påsar från USA. Det plus mina egna erfarenheter av hemsydda sådana påsar gör att jag inte litar på att de är tillräckligt vattentäta för att funka som packpåsar. Jag använder en något grövre variant, enligt rekommendation av Raskesven
Har i många år varit en stor försvarare av plastpåsar såsom det enda garanterat vattentäta. Men för sovsäckar krävs det väldigt stora och ganska tjocka plastpåsar och de är ändå punkteringsbenägna. Dubbla sådana väger plötsligt en hel del och Turist skulle ha klara problem med att försluta dem tätt.
Min största tabbe var när jag testade en stor stekpåse som sovsäckspåse på en långvandring häromåret. De är väldigt sega, men blir det en reva på den så trasas de bokstavligen sönder i småsmulor. Detta upptäckte jag efter 1 dygn. Som tur var passerade jag ett rastkydd där det låg en stor plastpåse från en tysk Intersportbutik. Den räddade resten av vandringen. Men helt tät var den inte.
Vid en vandring på Nordkalotten i höstas så simmade jag bokstavligen över ett antal bäckar med Sea to Summits något tyngre drygbags runt sovsäcken (13 l och 100 g ungefär) och inte en droppe kom in.
Jörgen
Jaja, min sovsäck (TNF Beeline, men tidigare en ME Skyline) går perfekt in i en 6-liters brödpåse, om man stuvat den i sin ultratunna packpåse av nylon. Varför påse på påse? Jo, för att jag kan slita och dra så mycket jag vill i nylonpåsen utan att vara rädd att sabba en ev silikonbeläggning, som jag skulle vara med en silinylonpåse. Slår sen en knut eller drar en påsförslutare runt dubbelvikt mynning, tror t o m Turist skulle kunna lära sig försluta en påse bröd. Har själv simmat med denna lösning utan problem (men JAG blev blöt!).Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Har i många år varit en stor försvarare av plastpåsar såsom det enda garanterat vattentäta. Men för sovsäckar krävs det väldigt stora och ganska tjocka plastpåsar och de är ändå punkteringsbenägna. Dubbla sådana väger plötsligt en hel del och Turist skulle ha klara problem med att försluta dem tätt.
Vid en vandring på Nordkalotten i höstas så simmade jag bokstavligen över ett antal bäckar med Sea to Summits något tyngre drygbags runt sovsäcken (13 l och 100 g ungefär) och inte en droppe kom in.
Jörgen
Under normala förhållanden (regn-skyfall) så spelar ju inte ett enkelt punktionshål på någon centimeter den minsta roll.
Angående att simma med ryggsäck, om man nu kommer till ett sånt läge.
Hur går man till väga?
En påse till sovsäcken är ju bra, men resten då?
Om man är peppad på att simma så kan man gissa att det är ganks abra väder, så det kommer ju ligga kläder i ryggsäcken. Och ett marinerat tält är väl inte så kul det heller, ej heller bärsystemet på ryggsäcken (men iofs så är man ju redan blöt)..
Så, hur gör ni i ett sånt läge?
En bäck som är några meter bred och djupare än du är lång, och du har inga alternativa vägar.
Eller är det bara att simma över med ryggsäcken på släp med sovsäcken i drybag, och på andra sidan slår man läger och torkar det som ska torkas?
Eller är en sopsäck ett bra alternativ?
Eller lindar man sin säcken i sin tarp?
Hur går man till väga?
En påse till sovsäcken är ju bra, men resten då?
Om man är peppad på att simma så kan man gissa att det är ganks abra väder, så det kommer ju ligga kläder i ryggsäcken. Och ett marinerat tält är väl inte så kul det heller, ej heller bärsystemet på ryggsäcken (men iofs så är man ju redan blöt)..
Så, hur gör ni i ett sånt läge?
En bäck som är några meter bred och djupare än du är lång, och du har inga alternativa vägar.
Eller är det bara att simma över med ryggsäcken på släp med sovsäcken i drybag, och på andra sidan slår man läger och torkar det som ska torkas?
lleberg; sa:Så, hur gör ni i ett sånt läge?
Nu har det aldrig hänt mig, men jag skulle stoppa sovsäck plus känsliga kläder i en *tät* påse och skita i tält, bärsystem etc.
Ett blött tält har man ju i vilket fall som helst om det regnar på natten. Sovsäcken och kanske något extraplagg är det enda som inte får bli blött i min packning. (Och kängorna iofs..) Inplastad karta, Trangia, liggunderlag, mat, regnplagg etc, sånt tål ju vatten.
lleberg; sa:En bäck som är några meter bred och djupare än du är lång, och du har inga alternativa vägar.
Om det är inte är alltför kallt i vattnet kan man ju dela upp packningen på omgångar och trampa vatten över, samtidigt som man håller ryggsäcken över huvudet... Kräver kanske en viss vattentrampningsteknik, läres enklast genom att lira lite vattenpolo
Jag rider förbi på en käpphäst...
...och inflikar att man skulle kunna tänka sig att man hade en ryggsäck som inte bara var vattentät i tyget.
...och inflikar att man skulle kunna tänka sig att man hade en ryggsäck som inte bara var vattentät i tyget.
Rungá; sa:Ibland verkar 'principen' råda över förnuftet ;-)
Ja, det är ett mycket vanligt misstag i världen. Men inte alls lika vanligt som att blanda ihop "gamla vanor" för förnuft.
Principerna har trots allt ofta förnuftet i botten.
Som sagt, plastpåsar är utmärkta för att förvara saker någorlunda torrt. Kan rekommenderas. Silnylonpåsar är som regel tillräckligt vattentäta för normalt bruk, dvs inte nedsänkning i vatten. Men vatten som rinner ned i ryggsäcken har en tendens att s a s "masseras" genom detta tyg. Normalt inga problem utom för sovplagget som absolut måste hållas torrt, eftersom det är garantin för att man alltid kan bli torr och varm oavsett hurdant vädret är. Därför har jag numera en "tung" påse för denna.
Dunjacka och extra strumpor plus långkalsonger förvarar jag i en hemsydd silnylonpåse som funkar tillräckligt bra för dessa plagg. Resten av innehållet i ryggsäcken tål vatten. Det går ändå inte att hålla det torrt. Ryggsäcken blir också lika blöt av långvarigt regn som av nedsänkning.
Hur man tar sig över djupa åar är en annan tråd (och har varit uppe i andra trådar). Är man lättpackare har man som regel mycket mindre problem med alla vad och vattenövergångar, eftersom man har tunna lätta grejor som torkar fort. Om vattnet inte når över midjan så går jag bara på. Om det går över midjan så klär jag av mig naken, alternativt tar av undertröjan, och simmar sedan över med säcken på ryggen eller framför mig.
En beskrivning av detta finns här:
http://www.fjaderlatt.se/labels/turer.html
Jörgen
Dunjacka och extra strumpor plus långkalsonger förvarar jag i en hemsydd silnylonpåse som funkar tillräckligt bra för dessa plagg. Resten av innehållet i ryggsäcken tål vatten. Det går ändå inte att hålla det torrt. Ryggsäcken blir också lika blöt av långvarigt regn som av nedsänkning.
Hur man tar sig över djupa åar är en annan tråd (och har varit uppe i andra trådar). Är man lättpackare har man som regel mycket mindre problem med alla vad och vattenövergångar, eftersom man har tunna lätta grejor som torkar fort. Om vattnet inte når över midjan så går jag bara på. Om det går över midjan så klär jag av mig naken, alternativt tar av undertröjan, och simmar sedan över med säcken på ryggen eller framför mig.
En beskrivning av detta finns här:
http://www.fjaderlatt.se/labels/turer.html
Jörgen
så lagom svenskt.
Bra inställning! Jag tycker vi ska ha ett lagompackningsforum också!!!
///Claes
Bra inställning! Jag tycker vi ska ha ett lagompackningsforum också!!!
///Claes
Hur kommer sig det att du lackar ur på min kommentar 7 månader senare? Bra letat i alla fall.
Gränsfall att det finns för många forum på Utsidan skulle jag snarare säga. Inte många inlägg per dag per forum som det är nu. Plockar man bort pryldiskussionerna blir det riktigt tunnt, trots att siten får så mycket trafik.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg