Först...

För egen del har jag för lite erfarenhet av vinterturer för att komma med tips.

Fast det har å andra sidan inte hindrat mig förr :)

Eftersom lättpackning handlar så mycket om priciper är det ju bara att tillämpa de principerna även på vintern. Det som är tufft med vinterlättpackning är att vi nordbor kan pinka in ett eget område, eftersom amrisarna inte sysslar så mycket med vinterfriluftande...

En ganska komisk detalj:

För två år sedan diskuterades nyttan av ett lättpackningsforum (eller UL som det hette på den tiden). Jag, Jörgen och Utsidan-Christer tyckte att det var en mindre bra idé, eftersom lättvikt ju kunde diskuteras i princip i vilket forum som helst.

Nu har samma figurer - jag, Jörgen och Christer - tillsammans kommit på att det faktiskt är en riktigt bra idé!
Man är ju inte dummare än att man kan ändra sig :D

Grejen är väl att en "lättpackning" för vintertur blir lättare en en tung packning men samtidigt blir den inte så himla lätt.

Men annars är det ju som sagt var bara att tillämpa grundprinciperna.

Det som är intressant är väl om nån har kommit på några genidrag på hur man kan få multipla användningsområden från utrustningen.

Om vi tar det här med termos, det är väl sant att en termos i nån form är nödvändig, men måste det vara en ståltermos? Fungerar det inte med en plastflaska (som tål kokande vatten) som är isolerad med cellplast (typ liggunderlag)? Visst, den håller kanske inte värmen lika bra, men hur mycket sämre är den om man kombinerar det med att förvara den isolerat i packningen?

Martin Fjaderlatt.se; sa:
En ganska komisk detalj:

För två år sedan diskuterades nyttan av ett lättpackningsforum (eller UL som det hette på den tiden). Jag, Jörgen och Utsidan-Christer tyckte att det var en mindre bra idé, eftersom lättvikt ju kunde diskuteras i princip i vilket forum som helst.

Nu har samma figurer - jag, Jörgen och Christer - tillsammans kommit på att det faktiskt är en riktigt bra idé!
Man är ju inte dummare än att man kan ändra sig :D

Å vem var det som föreslog det hele? ;)

Apropå diskussionsforumet här på Utsidan om lättpackning, och samarbetet med vår webbsida http://www.fjaderlatt.se, och denna specialinriktnings materialiserande ur en grumlig tankevärld:

Det finns nog inga strukturella eller idémässigt logiska skäl till att vi så småningom landat i att skapa den här plattformen, från att tidigare ha tagit avstånd från tanken. Tankar kring lättpackning och lätt eller till och med ultralätt utrustning hör ju ihop med alla annan utrustning i något form av kontinuum. Var man drar gränserna i detta kontiuum är ofta högst personligt, vilket Raskesvens spis är ett bra exempel på. I ett sammanhang är den ultralätt, i ett annat ultratung. Var betraktaren står ger ju som bekant helt olika bilder av ett och samma berg.

Så egentligen är nog orsaken att vi är några, till och med ganska många, som ser det kommunikativa, eller till och med evangeliserande, värdet i att göra en egen mässa av ett litet hörn av den stora utedjungeln.

För min del handlar det mycket om, vilket varit drivkraften för att skriva min bok, att jag tycker mig ha gjort en fantastisk upptäckt som jag gärna vill dela med mig av. Upptäckten att jag nu kan berika mitt uteliv så till den milda grad genom att halvera vikten på min ryggsäck inför en långtur, utan att för den sakens skull bli blöt, kall och utsvulten.

Därför önskar jag att så många som möjligt, gammal som ung, inte skall vandra med de tunga skygglappar och ryggsäckar jag själv har haft i 20-30 år. Och jag är inte ensam om detta, det finns ju en växande skara med lättpackare här i landet, många som har betydligt lättare ryggsäck än vad jag har.

I slutändan är ju prylarna bara ett medel för att komma ut i naturen och uppleva det som bara kan upplevas där. Och om fler kan få uppleva detta genom att komma till insikt om att det inte krävs 25 kg på ryggen och 2 kg på de värkande fötterna för att "njuta" av friheten i bergen och skogarna, så känns detta som något av stort värde. Och motiv nog för försöka ropa ut lättpackningen evangelium från hustaken. Eller åtminstona från Utsidan och Fjäderlätt.

Slut på predikan :)

Jörgen

Krånglig rullstängning? Hehe.. Då är man inte alltför teknisk. :) Sträck/släta ut, vik-vik-vik-lås typ. Tar väl sekunder bara..

Rungá; sa:
I Turist står om vattentät påse för gramjägare. Nämligen Ultra Sil säckar från Sea to Summit. Vikter och storlekar 1L /20g till 35L /65g. Svensk återförsäljare http://www.skyllermarks.com/ Det enda Turist tycker är negativet är en krånglig rullstängning.

Har sett lite tester av sådana påsar från USA. Det plus mina egna erfarenheter av hemsydda sådana påsar gör att jag inte litar på att de är tillräckligt vattentäta för att funka som packpåsar. Jag använder en något grövre variant, enligt rekommendation av Raskesven :)

Här är ett test:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Jörgen

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg