Apropå diskussionsforumet här på Utsidan om lättpackning, och samarbetet med vår webbsida
http://www.fjaderlatt.se, och denna specialinriktnings materialiserande ur en grumlig tankevärld:
Det finns nog inga strukturella eller idémässigt logiska skäl till att vi så småningom landat i att skapa den här plattformen, från att tidigare ha tagit avstånd från tanken. Tankar kring lättpackning och lätt eller till och med ultralätt utrustning hör ju ihop med alla annan utrustning i något form av kontinuum. Var man drar gränserna i detta kontiuum är ofta högst personligt, vilket Raskesvens spis är ett bra exempel på. I ett sammanhang är den ultralätt, i ett annat ultratung. Var betraktaren står ger ju som bekant helt olika bilder av ett och samma berg.
Så egentligen är nog orsaken att vi är några, till och med ganska många, som ser det kommunikativa, eller till och med evangeliserande, värdet i att göra en egen mässa av ett litet hörn av den stora utedjungeln.
För min del handlar det mycket om, vilket varit drivkraften för att skriva min bok, att jag tycker mig ha gjort en fantastisk upptäckt som jag gärna vill dela med mig av. Upptäckten att jag nu kan berika mitt uteliv så till den milda grad genom att halvera vikten på min ryggsäck inför en långtur, utan att för den sakens skull bli blöt, kall och utsvulten.
Därför önskar jag att så många som möjligt, gammal som ung, inte skall vandra med de tunga skygglappar och ryggsäckar jag själv har haft i 20-30 år. Och jag är inte ensam om detta, det finns ju en växande skara med lättpackare här i landet, många som har betydligt lättare ryggsäck än vad jag har.
I slutändan är ju prylarna bara ett medel för att komma ut i naturen och uppleva det som bara kan upplevas där. Och om fler kan få uppleva detta genom att komma till insikt om att det inte krävs 25 kg på ryggen och 2 kg på de värkande fötterna för att "njuta" av friheten i bergen och skogarna, så känns detta som något av stort värde. Och motiv nog för försöka ropa ut lättpackningen evangelium från hustaken. Eller åtminstona från Utsidan och Fjäderlätt.
Slut på predikan
Jörgen