Försök till test av underställens torktider

JonathanW; sa:
Nåväl, jag har ingen lust att göra detta till någon längre diskussion, men då jag var välkommen att kommentera dina resultat ville jag också göra det.
Naturligtvis, sorry om min ton lät skarp, det var inte min mening.

Själv tycker jag det är mycket okomfortabelt när man svettats och en del av svetten stannar på kroppen och en del i plagget. Plagget "gnisslar" mot huden, och detta gäller i a f både bomull och syntet (har själv inga ylleplagg närmast kroppen). När man tvättat kroppen så gnisslar plagget fortfarande, om jag inte tvättat det. Så, därav mina frekventa tvättar. Men, om det är lätt duggregn och varmt så går jag hellre i bara underställströjan än i underställ + regnjacka, och då är det också läge att vrida ur.

Men, visst är det lustigt att materialet inte verkar spela någon roll för torktiden? Sannolikt kan det ha en viss betydelse om det t ex sprider svetten över ett stort område = högre avdunstning, men i ö verkar materialet inte påverka avdunstningen per yta. Kanske kan vissa material bättre ta vara på kroppsvärmen och omsätta denna i "dunst-värme"?
[Ändrat av Strykarräven 2006-08-20 kl 19:54]

Grymt!
Kanon att nån testar grejerna såhär. Jag lyfter min hatt!

Ett par reflektioner:

• samma "material" kan ju ges helt olika egenskaper beroende på tillverkningsteknik och efterbehandling. Särskilt plaster är ju smått magiska.

• M90... pfft. Det är väl inte ett underställ utan ett branskyddskplagg? ;)

Strykarräven; sa:
JonathanW; sa:
Nåväl, jag har ingen lust att göra detta till någon längre diskussion, men då jag var välkommen att kommentera dina resultat ville jag också göra det.
Naturligtvis, sorry om min ton lät skarp, det var inte min mening.

Själv tycker jag det är mycket okomfortabelt när man svettats och en del av svetten stannar på kroppen och en del i plagget. Plagget "gnisslar" mot huden, och detta gäller i a f både bomull och syntet (har själv inga ylleplagg närmast kroppen). När man tvättat kroppen så gnisslar plagget fortfarande, om jag inte tvättat det. Så, därav mina frekventa tvättar. Men, om det är lätt duggregn och varmt så går jag hellre i bara underställströjan än i underställ + regnjacka, och då är det också läge att vrida ur.

Men, visst är det lustigt att materialet inte verkar spela någon roll för torktiden? Sannolikt kan det ha en viss betydelse om det t ex sprider svetten över ett stort område = högre avdunstning, men i ö verkar materialet inte påverka avdunstningen per yta. Kanske kan vissa material bättre ta vara på kroppsvärmen och omsätta denna i "dunst-värme"?
[Ändrat av Strykarräven 2006-08-20 kl 19:54]

Jag förstår att olika människor prioriterar torktid efter tvätt väldigt olika, att det är viktigt för dig är uppenbart efter din beskrivning ovan. Hittills har jag alltid haft ett separat underställ att sova i, som jag bytt till efter kvällens kroppstvätt. Jag har därför inte upplevt "gnisslandet" mot huden som du beskriver. I fortsättningen kommer jag emellertid nog ändra på detta, för att spara vikt. Kanske får torktiden efter tvätt högre prioritet då, eller så väljer jag ull så jag slipper tvätta så ofta. Nätkonstruktion blir det oavsett.

Håller med om att det är lustigt att material som suger upp mer vätska ändå kommer ikapp mot slutet. Undrar om det fungerar likadant i verkligheten, om man försöker torka plaggen på kroppen. Hursomhelst, dina resultat ligger i linje med de i norska Friluftslivs test (ditt är dock bättre eftersom du i din andra bild normerat graferna) så de är säkert korrekta.

alven; sa:
JonathanW; sa:
Håller med om att det är lustigt att material som suger upp mer vätska ändå kommer ikapp mot slutet.

Det vore väl mer underligt om de inte kom ikapp...? ;)
Nej. Det som åsyftas är att ett plagg som initialt innehåller cirka 20% mer vatten (relativt torrvikt) än ett annat ändå når 10% vatteninnehåll efter samma tid, här knappt fyra timmar. Det tycker jag kan sägas vara lite lustigt.

JonathanW; sa:
alven; sa:
JonathanW; sa:
Håller med om att det är lustigt att material som suger upp mer vätska ändå kommer ikapp mot slutet.

Nej. Det som åsyftas är att ett plagg som initialt innehåller cirka 20% mer vatten (relativt torrvikt) än ett annat ändå når 10% vatteninnehåll efter samma tid, här knappt fyra timmar. Det tycker jag kan sägas vara lite lustigt.

Jo jag var med på den, därav ;)... fast medge att det vore lite intressant med plagg som inte blev torra...

alven; sa:
JonathanW; sa:
alven; sa:
JonathanW; sa:

Jo jag var med på den, därav ;)... fast medge att det vore lite intressant med plagg som inte blev torra...
Ok. Då är det väl jag som är humorlös ;).

JonathanW; sa:
alven; sa:
JonathanW; sa:
alven; sa:
JonathanW; sa:

Ok. Då är det väl jag som är humorlös ;).

...eller mer sannolikt jag....

END OT

JonathanW; sa:
...Nätkonstruktion blir det oavsett.

Håller med om att det är lustigt att material som suger upp mer vätska ändå kommer ikapp mot slutet. Undrar om det fungerar likadant i verkligheten, om man försöker torka plaggen på kroppen. Hursomhelst, dina resultat ligger i linje med de i norska Friluftslivs test (ditt är dock bättre eftersom du i din andra bild normerat graferna) så de är säkert korrekta.
Jo, nät blir det definitivt. Har inte tidigare kunnat prova i butik, men just före testet lyckades detta, och nästa år kommer jag att se ut som en blå kassler. Hade ett likadant tidigare i stl S(!) som enligt Brynjes hemsida skulle passa. Antagligen är norska centimetrar kortare än svenska ("Jamen jag lovar, den ÄR tretti centimeter!"), för S fick gå till sambon. Jag tog mig dock upp på Helags iförd endast den tröjan, när de andra gick i underställ + skaljacka och vissa t o m med fleece! Bra värme/vikt m a o.

Om man vill kan man naturligtvis göra om testet 3-5 gånger, och sedan räkna på regressionslinjer utifrån uppmätta värden, för att se om det föreligger någon skillnad i torktid relativt materialet. Grovt sett utifrån grafernas lutning så är det inte så. Brynjan borde teoretiskt torka fortare eftersom brynjestickningen ger större tygyta per "plaggyta" (stickningen innebär en 3D-yta mot omgivningen, där vanligt tyg endast blir en 2D-yta).

Först: lysande test Strykarn :)

Jag undrar om man bör ta hänsyn till en sak till, om man ser till det praktiska användandet i skog och fjäll. Du har ju simulerat urvridning genom att centrifugera, men att vrida ur ett plagg är inte riktigt samma sak, tycker jag. Om man jämför att vrida ur en Wettextrasa med en diskhandduk så tycker jag att trasan går att vrida mycket torrare, och jag tror att det i alla fall delvis beror på att den är mer elastisk. En ytterligare variabel är alltså "urvridningsbarhet" (vilket evt inte är samma sak som centrifugerbarhet). Problemet är väl att testa den på ett rättvist sätt...

alven; sa:
Du har ju simulerat urvridning genom att centrifugera, men att vrida ur ett plagg är inte riktigt samma sak, tycker jag.
Precis. Dessutom delar jag din uppfattning att elastiska material lättare kramas/vrids ur än ickeelastiska. Men, som du säger fick jag känslan att det är svårt att rättvist krama ur nio underställströjor i sträck, så därför körde jag centrifugen. Däremot var min uppfattning att tröjorna på intet sätt var torra, utan bara precis så torra att de inte droppade, men ändå inte så att det hade gått att vrida ur mer vätska (möjligen ur bomullströjan).

Förresten, ett bifynd: min löpart-shirt ökade från 155g till 286g på 45 min cykling igår, och den gick inte att vrida ur (men nästan!) Detta säger någonting om svettning och plaggens uppsugningsförmåga. Vilket märke? Haglöfs Dryskin, eftersom dessa var kyligast mot huden rent subjektivt (fast förresten, Nike Dri-Fit var minst lika kall), men svårare att hitta på rea.

Intressanta

resultat.

Jag undrar om man kan ta studien som intäkt för att bomulls T-shirt närmast kroppen kan konkurrera med ull och syntetmaterial avseende komfort efter svettning när man låter plagget torka på kroppen?

En annan studie som jag tycker skulle vara intressant är om det är någon skillnad i hur mycket man svettas med olika underställ dvs om man kan klara sig med mindre vätsketillförsel vid samma arbetsintensitet i en miljö som är standardiserad avseende luftväxling, temperatur och fuktighet. Förlsagsvis skulle detta göras på en cykelergometer med en fläkt som simulerad fartvind och gärna med koll på svettning hjärtfrekvens producerad rörelseenergi syreförbrukning och kroppstemperatur.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JEX Ett försök till!! Kläder 1
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg