• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Förrådsinbrott

sachsaren; sa:
Här nere bland oss tüska barbarer finns fortfarande det gyllene ryktet om Sveriges säkerhetsstandard och svenskarnas ärlighet och att man nästan måste vara typ paranoid eller en tüsk cykelturist eller både och för att låsa sin cykel i Sverige.

Vad har hänt? Har säkerhets-ryktet någonsin varit berättigat?
Inte så länge jag kan komma ihåg.
Ifjol när jag var nere och cyklade i Pyrenéerna så noterade jag att det bara var jag som låste fast cykeln i en stolpe eller liknande. Fransmän, spanjorer och belgare lutade cykeln - ofta olåst - mot husvagnen eller liknande istället. Trots att många av cyklarna kostade över 30000:- så såg eller hörde jag aldrig något om någon stöld. Det tyckte jag var rätt fantastiskt med tanke på alla värdefulla cyklar som stod olåsta överallt medan ägarna ibland var borta i 5-6 timmar. Jag bör kanske tillägga att jag cyklade två cykellopp i Pyrenéerna så det fanns väldigt gott om fina cyklar på campingplatser och andra ställen.
Antingen så har de mycket generösare försäkringsvillkor eller också stjäls det inte alls lika mycket cyklar i Sydeuropa. Jag tror på en kombination eftersom det förstnämnda knappast skulle vara möjligt om det stals mycket cyklar.
 
Re: Lås

Inget kul David. Borde vara samma straff för cykeltjuvar som det var för hästtjuvar på cowbojsartiden. String 'em up!

Martin O; sa:
Lås A L L T I D fast din cykel i ett rejält föremål.

/Martin

Exakt. Blev själv av med en cykel per år innan jag började låsa fast den. Stort, tungt bygellås skall det vara, inga vajrar eller sån skit. Sen tar man bort alla snabbkopplingar, för annars har man snart en cykel utan hjul och sadel.

In på Posten i 5 min -> lås fast

Ställa ifrån sig cykeln för att knyta skon -> lås fast

Cykeln står i källaren bakom tre låsta dörrar -> lås fast

...Johan...