• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Förrådsinbrott

mad as ice; sa:
dave1; sa:
Tack för tipset!
Det lär dock dröja innan jag har råd att köpa en ny cykel att låsa fast..

Säga att du hade en hemförsäkring, snälla.
Annars lär det dröja (som du säger) innan man får råd med en ny cykel igen...

Inte säkert att hemförsäkringen gäller, om försäkringsbolaget får för sig att klassa cykeln (om det är en überklass-cykel) som stöldbegärlig. En del hemförsäkringar gäller inte för källarförråd, alternativt blir självrisken tokhög. En kompis blev av med halva sin skivsamling som han tillfälligt hade gömt i källarförrådet (renovering av lägenheten). Försäkringsbolaget: "Solly, stöldbegärlig egendom. Glöm det." :(
 
Sarvi; sa:
Inte säkert att hemförsäkringen gäller, om försäkringsbolaget får för sig att klassa cykeln som stöldbegärlig.

Har ingen berättat för dem att det inte är nån större vits med att stöldförsäkra saker som inte är stöldbegärliga. :)

Egentligen är det alla "vanliga människor" som köper stulna cyklar som man borde tvångskastrera. Det är deras fel att man ser det som självklart att man blir av med sin hoj då och då.

Jag minns hur jag försökte förklara detta för en studiekompis som skulle köpa en sprillans terränghoj för 500 spänn av en suspekt polare. Hon fattade inte vad jag menade. "Meh, de går ju på föräääkringen, ju"
 
Förut var det svårt att få ut på försäkringen om man hade för dyr cykel. Nu verkar det ha anpassat sig, så att man bara får ut på försäkringen (i någon mån) om man har för dyr cykel.

En "vanlig" cykel täcks inte eftersom självrisken är så hög.

Det finns ju i och för sig trådar om försäkringar, men man kan ju inte påstå att det känns som att avregleringen av försäkringsmarknaden gett upphov till ökad konkurrens...
 
Re: Trådkapning *min specialitet*

avslutad210712; sa:
Gissa hur skönt det är att ha flyttat från Luleå (där man inte fick ha cyklarna ifred ens mitt på dagen mitt i stan) till ett ställe där man inte behöver låsa cykel, bil eller ytterdörr ens på natten.

I Luleå skulle jag definitivt inte ha förvarat något i källarförrådet förutom sånt jag inte skulle ha gråtit alltför mycket över om det försvann.

Jag bor i Luleå och jag har inte blivit av med en cykel på 20 år, har aldrig låst den hemma...:)
 
Sarvi; sa:
Inte säkert att hemförsäkringen gäller, om försäkringsbolaget får för sig att klassa cykeln (om det är en überklass-cykel) som stöldbegärlig. En del hemförsäkringar gäller inte för källarförråd, alternativt blir självrisken tokhög. En kompis blev av med halva sin skivsamling som han tillfälligt hade gömt i källarförrådet (renovering av lägenheten). Försäkringsbolaget: "Solly, stöldbegärlig egendom. Glöm det." :(

Men hallå.

Det där gäller inte cyklar. (skakar på huvet)

Ett råd. Läs försäkringsvilkoren innan ni gör polis- och försäkrings -anmälan.
[Ändrat av crazy 2005-05-17 kl 18:33]
 
mad as ice; sa:
dave1; sa:
Tack för tipset!
Det lär dock dröja innan jag har råd att köpa en ny cykel att låsa fast..

Säga att du hade en hemförsäkring, snälla.
Annars lär det dröja (som du säger) innan man får råd med en ny cykel igen...
0

Jag hade inte råd att betala premien senast, så nej jag har ingen försäkring.. det var dumt men, men.. det kunde vart värre. :)
 
crazy; sa:
Sarvi; sa:
Inte säkert att hemförsäkringen gäller, om försäkringsbolaget får för sig att klassa cykeln (om det är en überklass-cykel) som stöldbegärlig. En del hemförsäkringar gäller inte för källarförråd, alternativt blir självrisken tokhög. En kompis blev av med halva sin skivsamling som han tillfälligt hade gömt i källarförrådet (renovering av lägenheten). Försäkringsbolaget: "Solly, stöldbegärlig egendom. Glöm det." :(

Men hallå.

Det där gäller inte cyklar. (skakar på huvet)

Ett råd. Läs försäkringsvilkoren innan ni gör polis- och försäkrings -anmälan.

Men hallå på dig själv.

Syftningslära - vad gäller inte för cyklar?
[Ändrat av Sarvi 2005-05-17 kl 20:52]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Trådkapning *min specialitet*

migael; sa:
avslutad210712; sa:
Gissa hur skönt det är att ha flyttat från Luleå (där man inte fick ha cyklarna ifred ens mitt på dagen mitt i stan) till ett ställe där man inte behöver låsa cykel, bil eller ytterdörr ens på natten.

I Luleå skulle jag definitivt inte ha förvarat något i källarförrådet förutom sånt jag inte skulle ha gråtit alltför mycket över om det försvann.

Jag bor i Luleå och jag har inte blivit av med en cykel på 20 år, har aldrig låst den hemma...:)

Blev av med tre stycken "hundrastarcyklar" (dvs gammeldags damcyklar) när jag bodde på Porsön trots att de var låsta utomhus dock inte fastlåsta. Den sista cykeln hade de släpat nästan 100 meter i djupsnön innan de kom ut på en väg. Och en granne till mig (inte på Porsön) blev av med tre nya (dvs inköpta samma vår som han blev av med dem) mountainbike som kostade mellan 15-20000:-/st. Den sista åkte när han lämnade den mitt på dagen bakom Shopping när han var in och handlade. Och en nästan ny moppe hblev han av med mitt på dagen på Örnnäset trots att den var låst. Det enda stället i Luleå där jag någonsin känt lite trygghet är när jag bodde i Svartöstan. Så det beror naturligtvis på var i Luleå man bor också. Man kan väl säga att studenterna på Porsön har vissa problem att få behålla sina dyra cyklar ifall de inte tar in dem på nätterna. Efter att ha kollat din profil så gissar jag att du nog också kan hålla med om att studenterna blir av med "några" cyklar per år.......
[Ändrat av avslutad210712 2005-05-17 kl 21:26]
 
Förjäkligt dave1. I Stockholms innerstad kunde jag tidigare glömma att ha några fina cyklar. Köpte begagnade med bra lås och räknade med att den skulle förvinna till slut. Efter sista cykeln, nr. 5 som försvann, skaffade jag dock inga fler. Har haft inbrott i lägenheten, de grannar som bodde längst in fick dörren sönderslagen med yxa under semestern osv.

Numera har vi rena fortet här, med förstärkt stålport, gallergrind, varenda dörr förstärkt. Allt, precis allt som kunde brytas upp bröts också ständigt upp, t.o.m. grovsoprummet.

När man själv blir utsatt ligger det nära till hands att associera runt vad en cementkloss skulle kunna användas till, utöver att skydda cykeln.

Raskesven
 
Här nere bland oss tüska barbarer finns fortfarande det gyllene ryktet om Sveriges säkerhetsstandard och svenskarnas ärlighet och att man nästan måste vara typ paranoid eller en tüsk cykelturist eller både och för att låsa sin cykel i Sverige.

Vad har hänt? Har säkerhets-ryktet någonsin varit berättigat?
 
sachsaren; sa:
Här nere bland oss tüska barbarer finns fortfarande det gyllene ryktet om Sveriges säkerhetsstandard och svenskarnas ärlighet och att man nästan måste vara typ paranoid eller en tüsk cykelturist eller både och för att låsa sin cykel i Sverige.

Vad har hänt? Har säkerhets-ryktet någonsin varit berättigat?
Det finns och har alltid funnits mer och mindre säkra områden i varje land. I Sverige finns nog fler "säkra" fortfarande än i de flesta länder. För egen del så bor jag i det här sammanhanget utsatt för svenska förhållanden, några stenkast från Sergels torg. Här omkring har det snarast lugnat sig lite över huvud taget under senaste tiden, den gamla generationen pundare kanske börjar ta slut.

Raskesven
 
Lås

Det finns tre gyllene ord att få behålla sin cykel.

-Rätt lås
-Kunskap
-Självbevarelsedrift.

Lås A L L T I D fast din cykel i ett rejält föremål.

/Martin