Ren plast-film av den typ man brukar ha till påsar är tyvärr varken vätske- eller gas-täta till 100%. Vätskor och gaser tas sej genom plasten genom diffusion då vatten och gaser "absorberas" i själva plastmaterialet på insidan av påsen, sprider sej sedan i plasten för att söka uppnå jämn fördelning, och "avdunstar" till omgivningen på utsidan av påsen.
Plast-materialets tjocklek avgör med vilken hastighet vätskor och gaser diffunderar genom plasten. Normala plastpåsar (även kraftigare vacum-påsar) är inte tillräckligt tjocka för att hastigheten ska bli så låg att inte våra kära djurvänners känsliga nosar lätt kan känna doften av gosakerna däri.
Enda praktiska sättet att få en plastpåse "tillräckligt" tät är att belägga plasten med ett tunt skikt aluminium (eller annan metall), vilket är ganska vanligt i mat-industrin, tex chips-påsar.
Tyvärr är det starkt begränsad tillgång på alu-belagda plastpåsar för oss vanliga konsumenter. Det finn säkert såna som skulle passa, men dom enda jag sett är för att förvara nyrostat kaffe i, och dom är så exklusiva så dom är försedda med en back-ventil (för att släppa ut CO2 som avges från nyrostade bönor). Inte precis vad man vill ha för mat-förvaring. Dessutom är dom i minsta laget: ca 16x23 cm
http://www.rostakaffe.se/svarta-folie
Har man tillgång till en egen pås-svets (till en vacum-packare) kan man svetsa egna påsar i valfri storlek. Det gäller bara att lyckas få tag i något som i alla fall för kallades för "frys-folie", dvs plastfolie belagd med aluminium på rulle, typ glad-pack och aluminium-folie. Har tyvärr inte sett sån i affärerna på länge, och jag har letat... Jag använder sådana egengjord påsar för att förpacka den mat jag frystorkar, för annars drar den snabbt åt sej fukt.
Ett alternativ är att köpa några påsar chips - ät upp chipsen - spara och återanvänd påsarna... dom går bra att svetsa igen (på ett nytt ställe). Jag skulle bli förvånad om dom inte skulle tåla kokning om man skulle vilja göra det - men prova hemma först...