Förpackning till första hjälpen

Bra tråd, alla som vistas i fjäll och vildmark bör på allvar tänka över vad man minimum behöver i första förband.

Mitt ser ut som följer:

1st Rulle Sårtejp av textil, klibbiga plåstermodellen, mer mångsidigt än vanliga plåster.
1st Lilla Blodstopparen.
5st "Se på fan piller" så man lättare kan ta sig hem vid ev ryggskott och liknande.
3st Allergitabletter
1st Synål med en dryg meter Björntråd förmonterad.
1st Blyertspenna från Ikea och en hopvikt bit papper.
1st Starkt tunt nylonsnöre på ca 3m.

Väger inte många gram och ryms i en Zippåse.

Senast ändrad:
Jag har första förband innehållet sorterat i olika små ziplock påsar men sedan allt förvarat i en liten drybag. Mitt kit innehåller oftast:
Sårtvätt kompresser
En pytteliten flaska klorhexidin
Plåster i olika storlek
Kompresser
Gasbinda
Lite leukoplast tejp
Strips för att kunna tejpa ihop en skärskada
Alvedon/ibumetin/naproxen

Senast ändrad:
Snögg Spenförband!
Nu har Snögg ökat utbudet men principen är den samma. Ett självhäftande förband som inte fastnar i såret när det läker.
Jag har alltid ett par meter med mig på någon lämplig rulle.
Antingen drar man det runt såret eller gör en liten platta eller kudde och sedan tejpar på såret.
Enda nackdelen är att det med tiden blir torrt och sprött så man får byta ut det i förbandslådan ibland.
Som svar på frågan, jag använder oftast en Zip-lock. Vi har lite kraftigare variant på jobbet och jag lånar en där då och då. De som är elektroniksäkra tror jag generellt är bättre.

River upp en gammal tråd här!

Tänkte bolla lite idéer om vad ett kit bör innehålla för väsentliga delar.

Är givetvis med på bra tryckförband, sårvätskerengöring, koksalt (med konservering), plåster, bandage, vattentålig tejp, sax, kniv, pincett, filt/brandfilt, engångshandskar (gärna med certifiering inom vården), osv. Lite grundläggande helt enkelt, men det måste givetvis vara av välkända märken, inga Temu-grejor...

Detta ovanstående är mer generellt, ute i naturen får man lägga till bl.a.: en bra powerpack, bensintändare (eller dylikt), kompass, stöttåligt och vattentåligt hölje till mobilen, värktabletter som Ipren och Alvedon, osv.

Värktabletterna kan göra stor skillnad om man blir dålig, går att varva med varandra likt vid tandvärk, om ens kropp klarar det vill säga.

Hade gärna sett en satellittelefon också, fast det beror ju helt vilket äventyr man ska ut på.

Handbloss/nödbloss är annat man ibland bör tänka på. Går att beställa online till dyrare frakt då givetvis.

Är det overkill?

Google lite för att spawna fler tips..

Dessa (ovan) måste jag säga är en favorit, att utgå ifrån och fylla på med fler småprylar vi behov. Har på jobbet och i hemmet vilket troligtvis alla känner till.
Andra förslag på innehåll, dock ungefär det som redan nämnts:

Här var ett bra tips om reservglasögon:

...har faktiskt inte haft tanken om det tidigare (jag vet, det kanske är uppenbart). I alla fall, har man ett följe där någon får svårt att ta sig fram utan glasögon eller linser, så är det alltså en ganska så god idé att ta med sig ett par i reserv. Visst, bågar man vara dyra, men dessa i reserv behöver mest vara funktionella, då blir priset ett helt annat.

Ska man ut längre sträckor och dagar, och samtidigt käkar någon daglig medicin, så kan det vara bra att både ta med sig extra i den vanliga packningen, samt i första hjälpen-kitet. Man vet aldrig vad som händer längs med resan, och är medicinen viktig så vill man inte vara utan den.

En sak som jag anser är av yttersta vikt, det blir nog snabb sårrengöring efter ev. skada. Har man stuckit sig, rispat, rivit eller helt enkelt skadat sig på något med bakterier, så kan det snabbt sprida sig för sepsis. I många fall hjälper snabbt agerande med "sprit", men har man nedsatt immunförsvar behövs antibiotika inom 12-24 timmar helst, vilket då ska behandlas i 10 dagar eller liknande. Missar man tidsspannet så krävs det troligtvis att antibiotikan sätts in via dropp i blodet, så det gäller att fort komma till ett sjukhus i dessa fall. Givetvis ska man alltid se till att ha sin stelkramp uppdaterad också.

Fyll gärna på, då jag säkerligen missat något alldeles väsentligt och uppenbart.
Reservglasögon är förbannat viktigt om man har mycket dålig syn. Själv använder ett par gamla ( och repiga ) som reserv. Jag har aldrig behövt använda reservglasögonen på skogs-/fjällvandringar, däremot på utlandsresor. Jag har även prövat att bli av med mina glasögon på utlandsresa utan att ha reservglasögonen med. Den erfarenheten ligger till grund för min påstående i detta inläggs första mening.

Mitt "kropps- och sjukvårdskit" inkl. dess förpackning. Samt dito med reparation/reservdelar.

I somras råkade jag ut för utbredda ytliga skrubbsår, ville inte missa de få dagarna med badväder, och insåg hur praktiskt det var med "plåster" på sprayburk. Så det fick sen följa med på en vandring i Norge och kom till pass flera gånger. Väger heeela 30 g och packas inte lika platt som plåster, men oj vad praktiskt, inkl. "hopklistring" av mina eviga fingersprickor. Nästa gån lämnade jag alla de flesta småplåster hemma och tog bara med sprayburken.

Nyligen i Tatra fick jag en se hur effektivt man kan "spjäla" benbrott och/eller ledskador som behöver immobiliseras med... en rulle vanlig gladpack. Kommer nog att följa med på vinterns off-pisttturer.

Senast ändrad:
Låter man en förpackning hänga med i ryggsäcken länge så går den eller innehållet sönder. Därför har jag första hjälpen i flera förpackningar instoppade i varandra. Antingen i en liten necessär med flera fack och vätskor både i flaskor omslutna av påsar. Eller som i skridskopackningen där jag har tygpåse ytterst kraftig plastpåse innanför och i den små påsar eller paket med häfta, smärtstillande/antiinflammatoriska, förband, bomull, koffeintabletter.
Olika behov på dagsturer och veckoturer sommar respektive vinter. Less is more gäller oftast för egen del. Har jag ansvar för en hel grupp tar jag med mera.

Thure

Fyller på lite själv: Laserpekare och självklart en riktigt bra ficklampa av välrenommerat varumärke! Uppladdningsbar och gärna via vev som externt tillbehör, och/eller solcell.
Vad ser du att man använder laserpekare till i nödsituation?
Påkalla uppmärksamhet?
Låter vanskligt att råka lysa en räddare i ögat, särskilt om denna använder kikare eller annan förstorande optik.

/Patrik

Jag har första förband innehållet sorterat i olika små ziplock påsar men sedan allt förvarat i en liten drybag. Mitt kit innehåller oftast:
Sårtvätt kompresser
En pytteliten flaska klorhexidin
Plåster i olika storlek
Kompresser
Gasbinda
Lite leukoplast tejp
Strips för att kunna tejpa ihop en skärskada
Alvedon/ibumetin/naproxen
Jag vill verkligen förstärka steristips att dra ihopa skärskador med. Den är betydligt lättare än att sy för en lekman. Jag behärskar inte suturslöjd (sy ihopa sår) men skulle nog klara att tejpa ihopa en blödning med stripstrips. Har själv blivit tejpad en gång och när vi kom till sjukhus så sa de att det där behöver vi inte sy för det är så snyggt och bra tejpat. Ärret syns inte om man inte känner till det.
Att slinta med kniv eller yxa eller skära sig på en välslipad skridsko låter i mina öron som en sannolik skada på tur.
Jag har också min sjukvårdssats i en liten torrsäck med rullstängning.

I civilt friluftsliv har jag inte heller med mej tornique eller celox att tamponera med. I bilen skulle jag kunna tänka mig ha tornique men jag tänker mig att risken för katastrofblödning på civil tur är begränsad. Vid risk för skottskador tex militärer (sökord ifac= individual first aid kit) finns däremot ha behov av bådadera. Köper du tournique så se till att få utbildning på den också, inte bara se en webfilm.

/Patrik

Ang. laserpekare så tänkte jag mer på en som agerar "nödraket", skapar en stråle mot skyn. Dåligt formulerat av mig men vet att jag har sett det tidigare. Kanske inte bör benämnas laserpekare dock...

Skulle det gälla en sedvanlig pekare, så är grön färg givetvis att välja bort, utan här är tanken en så gott som oskadlig röd pekare, som är klassad ofarlig.

Inom sjukvården har man ibland blivit limmad ihop, med förband. Kan vara något det med!

Ang. laserpekare så tänkte jag mer på en som agerar "nödraket", skapar en stråle mot skyn. Dåligt formulerat av mig men vet att jag har sett det tidigare. Kanske inte bör benämnas laserpekare dock...

Skulle det gälla en sedvanlig pekare, så är grön färg givetvis att välja bort, utan här är tanken en så gott som oskadlig röd pekare, som är klassad ofarlig.

Inom sjukvården har man ibland blivit limmad ihop, med förband. Kan vara något det med!

Nja, låter som lite överkurs om det ens skulle fungera.

Ett grundtips är att alltid försök bära med saker som kan ha flera andvändningsområden.

En liten lätt stark ledlampa med inbyggd stroboskåpfunktion är nog i så ett mycket vettigare val om man vill påkalla uppmärksamhet än en laserpekare, dessutom kan den ju användas som ficklampa.

Nja, låter som lite överkurs om det ens skulle fungera.

Ett grundtips är att alltid försök bära med saker som kan ha flera andvändningsområden.

En liten lätt stark ledlampa med inbyggd stroboskåpfunktion är nog i så ett mycket vettigare val om man vill påkalla uppmärksamhet än en laserpekare, dessutom kan den ju användas som ficklampa.
Håller med, tror att försöka ge sig till känna med en laserpek är svårt och dumt, då man riskerar lysa mot räddarens ögon. Bättra med kraftig ficklampa, nödbloss eller ev rök - elda färska granpinnar med färska barr ger en rejäl rökplym. Och för att föregå diskussion så ska man givetvis inte bryta färska pinnar från levnade granar utan tillåtelse från ägaren, (såvida inte man är i akut nöd).

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 391
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg