River upp en gammal tråd här!
Tänkte bolla lite idéer om vad ett kit bör innehålla för väsentliga delar.
Är givetvis med på bra tryckförband, sårvätskerengöring, koksalt (med konservering), plåster, bandage, vattentålig tejp, sax, kniv, pincett, filt/brandfilt, engångshandskar (gärna med certifiering inom vården), osv. Lite grundläggande helt enkelt, men det måste givetvis vara av välkända märken, inga Temu-grejor...
Detta ovanstående är mer generellt, ute i naturen får man lägga till bl.a.: en bra powerpack, bensintändare (eller dylikt), kompass, stöttåligt och vattentåligt hölje till mobilen, värktabletter som Ipren och Alvedon, osv.
Värktabletterna kan göra stor skillnad om man blir dålig, går att varva med varandra likt vid tandvärk, om ens kropp klarar det vill säga.
Hade gärna sett en satellittelefon också, fast det beror ju helt vilket äventyr man ska ut på.
Handbloss/nödbloss är annat man ibland bör tänka på. Går att beställa online till dyrare frakt då givetvis.
Är det overkill?
Google lite för att spawna fler tips..
Med vår innovativa serie av Mobila kits för folk i rörelse finns alltid en Första-Hjälpen utrustning på plats, redo att användas.
www.cederroth.com
Dessa (ovan) måste jag säga är en favorit, att utgå ifrån och fylla på med fler småprylar vi behov. Har på jobbet och i hemmet vilket troligtvis alla känner till.
Andra förslag på innehåll, dock ungefär det som redan nämnts:
Var ska man ha ett första hjälpen kit?Röda korset rekommenderar att ett välutrustat första hjälpen kit finns tillgängligt på följande platser
butik.hjartstartare-aed.se
Här var ett bra tips om reservglasögon:
Första hjälpen väska i bil - Den bör innehålla grundläggande förnödenheter som plåster, förband, material för sårrengöring med mera.
fordonsteknik.net
...har faktiskt inte haft tanken om det tidigare (jag vet, det kanske är uppenbart). I alla fall, har man ett följe där någon får svårt att ta sig fram utan glasögon eller linser, så är det alltså en ganska så god idé att ta med sig ett par i reserv. Visst, bågar man vara dyra, men dessa i reserv behöver mest vara funktionella, då blir priset ett helt annat.
Ska man ut längre sträckor och dagar, och samtidigt käkar någon daglig medicin, så kan det vara bra att både ta med sig extra i den vanliga packningen, samt i första hjälpen-kitet. Man vet aldrig vad som händer längs med resan, och är medicinen viktig så vill man inte vara utan den.
En sak som jag anser är av yttersta vikt, det blir nog snabb sårrengöring efter ev. skada. Har man stuckit sig, rispat, rivit eller helt enkelt skadat sig på något med bakterier, så kan det snabbt sprida sig för sepsis. I många fall hjälper snabbt agerande med "sprit", men har man nedsatt immunförsvar behövs antibiotika inom 12-24 timmar helst, vilket då ska behandlas i 10 dagar eller liknande. Missar man tidsspannet så krävs det troligtvis att antibiotikan sätts in via dropp i blodet, så det gäller att fort komma till ett sjukhus i dessa fall. Givetvis ska man alltid se till att ha sin stelkramp uppdaterad också.
Fyll gärna på, då jag säkerligen missat något alldeles väsentligt och uppenbart.