Förlamande ryggsäck

Gång på gång läser man att ryggsäcken bör packas så att det tyngsta är närmast ryggen. Det tyngsta är ofta en ståltermos.

I Ånnaboda, skidområde i Kilsbergen, inträffade för några år sedan följande. Spåren var hårda och isiga när ett par som tog sig ner för en backe hittade en stillaliggande, kvidande man. Han hade gjort som rekommenderas, d v s placerat sin tunga termos längst ned vid ryggraden, som var knäckt av termosens nederkant. Han var förlamad från midjan och neråt.

En kort tid efter det jag läst i en stor långskrinnarförenings tidning att man borde placera termosen på ovanstående sätt, fick jag en ny syn på detta. En spänstig kompis, knappt 50 år, kom hem och besökte mig. Jag uttrycket min glädje över det oväntade besökte och frågade varför han inte var på jobbet. Svaret blev att han hade haft sin ståltermos i en sidoficka när han skrinnat; fallit snett bakåt och knäckt tre revben.

Det är nog vanligare än du anar, men försvinner på vägen om man inte får 1.a handsinformation. Har sett kotvingsbrott som orsakats av fall och stålram på ryggsäcken...Egna underbensskador pga vårdslös stavhantering.
En kamrat som vadade vårdslöst lyckades köra glasögonskalmen genom kinden med hjälp av ryggsäcksramen. Hårda spetsiga saker är ibland farliga vare sig utanför ryggsäcken eller bakom tunnt tyg....

go tur

svar

jag har hört att man ska packa det tyngsta högt upp..det har jag också gjort och det har fungerat bra tycker jag..

Re: svar

serenade; sa:
jag har hört att man ska packa det tyngsta högt upp..det har jag också gjort och det har fungerat bra tycker jag..

Det är lite olika,men närmast ryggen är alltid rätt.Åker man skidor,skridskor el dyl vill man ha en låg tyngdpunkt och bör packa det tyngsta i botten. Vandrar man däremot så vill man ha en högre tyngdpunkt och packar det tyngsta högst upp således.

peter

Skydd eller riskfaktor?

Normalt brukar man nämna ryggsäcken som skydd vid fall bakåt i skridskosammanhang. Även i skidsammanhang finns det numera ryggsäckar som lanseras som ryggskydd.

Risken att en ståltermos skall ge bestående förlamning vid en fallskada torde vara ganska liten, kanske skyddar den lika ofta som den skadar?

Ståltermosar är för tunga för att de skall platsa i min skridskopackning.

Thure

Med all respekt för Thures medicinska kompetens vill jag anmäla något avvikande mening. Jag har en skrinnande vän som är ortoped, han förespråkar polstring som ett gott skydd, men knappast polstring med inbyggd hård kant.

Byggnadsjobbare som arbetar på låg höjd utan fallskydd brukar vara noga med att avlägsna plankor och dylikt på marken, dessa kan bli knäckande. Jag skrev tung ståltermos, tyngden betyder inte så mycket, det är den skarpa knäckande kanten som är farlig. Själv använder jag en välisolerad något rundad, mjuk och lätt Mulletermos som finns inne i extraplagget. Dessutom har jag en likadan i en ytterficka i ryggsäcken. Den senare används först.

Åke

Förstår din invändning Åke

men om en termos knäcker ryggen eller skyddar ryggen vid ett fall beror på många faktorer där sannolikt placeringen i höjdled av säck och termos är ganska viktig. Idag är det populärt med rumpsäck och i en sådan torde en hård termos sitta över höften och inte över ryggen.

Många ryggsäckar har polstring på ryggsidan. Idag åker många med en vattensäck närmast ryggen som också torde polstra en del etc.

Personligen så har jag min vätska i plastflaskor inne i en dunjacka mitt i ryggsäckens övre del där flaskorna varken torde skydda eller skada.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-02-07 kl 22:46]

Och är man ute och plockar svamp så kan man ju tänka sig att ståltermosen skyddar endel mot jägarnas förlupna kulor, som viner i skogen.

Jomenvisst, så kanske kulan rikoschetterar (riktig sketträff med andra ord)mot den rundade formen och träffar din kompis.
Men skämt åsido, som fiskhandlarn sa, jag har ett par kompisar som hållit sig för skratt och nysning i flera veckor p g a mobiltelefon och kamera i bröstfickan. Platt fall framåt alltså!

Åke

Det där med "närmast ryggen" betyder ju inte "så nära ryggen det verkligen går att komma" utan mer "så nära ryggen som det går utan att det blir obekvämt eller skadligt".

I mina ögon är en ryggsäck dåligt konstruerad om innehållet i säcken kan trycka mot ryggen. Det skall finnas vaddering eller en ram med "band" som gör att packningen hålls borta från ryggen. Det enda man skall känna av ryggsäckens packning är dess vikt.

nermander; sa:
Det där med "närmast ryggen" betyder ju inte "så nära ryggen det verkligen går att komma" utan mer "så nära ryggen som det går utan att det blir obekvämt eller skadligt".

I mina ögon är en ryggsäck dåligt konstruerad om innehållet i säcken kan trycka mot ryggen. Det skall finnas vaddering eller en ram med "band" som gör att packningen hålls borta från ryggen. Det enda man skall känna av ryggsäckens packning är dess vikt.

Självklart menade jag att termosen ska vara mellan ryggen och ryggsäcken,liksom skava riktigt skönt mot kotorna.

peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg