Förlamande ryggsäck

ping; sa:
nermander; sa:
Det där med "närmast ryggen" betyder ju inte "så nära ryggen det verkligen går att komma" utan mer "så nära ryggen som det går utan att det blir obekvämt eller skadligt".

I mina ögon är en ryggsäck dåligt konstruerad om innehållet i säcken kan trycka mot ryggen. Det skall finnas vaddering eller en ram med "band" som gör att packningen hålls borta från ryggen. Det enda man skall känna av ryggsäckens packning är dess vikt.

Självklart menade jag att termosen ska vara mellan ryggen och ryggsäcken,liksom skava riktigt skönt mot kotorna.

peter
Varför inte ha den i en utvändig sidoficka? Lättåtkomlig när man vill fika och ur vägen om man stjälper.

Hårda saker nära kroppen gör ont när man ramlar, oavsett var de är. Är mer än en gång som revben gått på vurpade skridskokamrater på grund av mobiltelefoner och kameror i jackfickorna. (Varför inte använda benfickorna istället, ett blått lår läker fortare än ett losslaget revben...?)

Däremot är jag helt säker på att en ryggsäck som sådan är ett utmärkt skydd, rätt packad.

Blev påkörd av en bil när jag cyklade för några år sedan. Efter en luftfärd på 5-10m dunsar jag i gatan och glider en bit. Något förvånande för både mig, men kanske främst bilföraren så reser jag mig upp oskadd. Under luftfärden så har skridskovurpereflexen slagit till och jag har vridit mig så jag landar på ryggsäcken. Då var jag mest förbannad på killen som kört mot väljningsplikt, men såhär i efterhand när jag stannat i samma korsning och tittat hur det såg ut så är jag glad att jag hade min ryggsäck... (och att det inte var något hårt i den efter att ha läst denna tråden)

Zeeke; sa:
ping; sa:
nermander; sa:
Det där med "närmast ryggen" betyder ju inte "så nära ryggen det verkligen går att komma" utan mer "så nära ryggen som det går utan att det blir obekvämt eller skadligt".

I mina ögon är en ryggsäck dåligt konstruerad om innehållet i säcken kan trycka mot ryggen. Det skall finnas vaddering eller en ram med "band" som gör att packningen hålls borta från ryggen. Det enda man skall känna av ryggsäckens packning är dess vikt.

Självklart menade jag att termosen ska vara mellan ryggen och ryggsäcken,liksom skava riktigt skönt mot kotorna.

peter
Varför inte ha den i en utvändig sidoficka? Lättåtkomlig när man vill fika och ur vägen om man stjälper.

Självklart kan man göra så också,men det är svårt att beskriva på ett sådant sätt att det inte kan missförstås.Ett annat sätt skulle kunna vara att inhandla en av Thermos termosar,de har snabbkork och inte minst rundade hörn,smörjer man in den med nån form av glidmedel borde det inte vara omöjligt att parkera den i ändtarmen.Om man nu är lagd åt det anala hållet.

peter

ping; sa:

Jag menade ju alltså att problemet är att "gemene man" tar rådet "det tyngsta närmast ryggen" ordagrannt. Det är alltid nackdelen när man försöker lära folk något genom käcka "ramsor" och liknande. De lär sig bara ramsan men aldrig andemeningen bakom den.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg