Fördelar - nackdelar med era tält.

Hilleberg Nammatj 3 GT. Bra kompromiss som klarar i stort sett allt. Ruskar runt ganska mycket i vinter-oväder, annars inga svagheter. Funkar för 3 pers. Ett toppentält som jag tyvärr inte äger själv.
Hilleberg Nallo 3. Lätt, och klarar det mesta. Pallar inte hård vind, det står kvar, men man sover inte så bra. Kass ventilation. Trångt för 3.
Hilleberg Keron 4. Riktigt bra. Lite liten absid på vintern, något trångt för 4 personer.
TNF VE-25. Bra tält med utmärkt ventilation. Lite bökigt att få upp om det blåser och regnar. Liten men tillräcklig absid. Trångt för 3 och tungt.
Mountain Hardwear Trango 4. Enormt innertält på 6 m2. Hur stadigt som helst när det blåser, står som berget. Halvbra ventilation, på sommaren får man låta dörrarna stå halvöppna. Tungt, 6 kg. Väldigt liten absid. Bra för viterturer med pulka, eller när hela familjen ska få plats i innertältet.
Sen har jag använt massa Everest och liknande, men minns inte modellnamnen. Bra och prisvärda, men oftast några svagheter som dåliga sömmar eller klent golv.

Efter att ha så många olika tält mest tuneltält har jag gått över till pupa eller ensam tält, eftersom jag är mycket själv så behöver jag inte släpa på ett tält för två eller tre personer.

pupan är ett perfekt tält när de gäller sova ensam ju.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg