Häromdagen var jag tvungen att lite snabbt slänga ihop en friluftsbyxa då mina sista fjällrävenur bestod mer av stoppningar och lagningar än av tyg. Jag gillar förböjda knän på friluftsbyxor så jag tänkte beskriva hur jag gör, det är sånt jag spenderade en del tid med att fundera på förr om tiden. Ni får ursäkta bildkvaliteten då jag bara tog lite snabba bilder ad hoc så att säga.
Hursomhaver, betrakta följande bild:
Till vänster ser vi frambyxen i knähöjd, och till höger motsvarande bakbyxa. Principen är att göra sömmarna på frambyxen kortare medan vi behåller längden över knäet, för bakbyxen behöver sömmarna vara lika lång som frambyxen medan vi vill hålla in under knäet. Jag valde att göra en serie på tre små insnitt centrerade kring knäet, dessa insnitt kan såklart inte gå hela vägen eller ens halva vägen då vi vill ha en viss rörelserymd för knäet. Jag gjorde varje insnitt 1/4" och 2" långt (därvid vet vi att sömmarnas längd minskades med 3/4"). På bakbyxen får man göra lite annorlunda, jag valde att skära ut en 1 ½" bred panel centrerat över knälinjen, sen skålade jag ur mittlinjen 3/8" på över- och underdel, panel behöll jag rak, härvid försvann 3/4". På dessa delar måste sen sömsmån läggas till (jag använder 3/8" som jag är van vid). Eftersom insnitt och urskålade sömmar inte matchar i form blir det såklart inte 100% jämnt fördelad böjning, men det blev faktiskt helt ok.
Vid sömnad valde jag att sy insitten innan jag overlockade alla delar, jag overlockade panel och bakbyxdelar innan jag stickade ihop det. För att undvika skav (och i bakbyxans fall bibehålla vindtätthet stickade jag ner alla sömsmåner tätt intill sömmarna.
Här är resultatet:
Notera att det var en snabbvariant till mig själv, så inget finlir (kolla slarvfickan, hahaha) eller handarbete. Hade formen av förkortning och förlängning över sömmar matchat helt och hållet hade byxan legat slätt nu. Men det är ju sällan en friluftsbyxa används så. Byxans längd kommer behöver provas in då det som sagt försvunnit lite längd i sömmen och över mittlinjen bak.
Glad festivus på er.
Hursomhaver, betrakta följande bild:
Till vänster ser vi frambyxen i knähöjd, och till höger motsvarande bakbyxa. Principen är att göra sömmarna på frambyxen kortare medan vi behåller längden över knäet, för bakbyxen behöver sömmarna vara lika lång som frambyxen medan vi vill hålla in under knäet. Jag valde att göra en serie på tre små insnitt centrerade kring knäet, dessa insnitt kan såklart inte gå hela vägen eller ens halva vägen då vi vill ha en viss rörelserymd för knäet. Jag gjorde varje insnitt 1/4" och 2" långt (därvid vet vi att sömmarnas längd minskades med 3/4"). På bakbyxen får man göra lite annorlunda, jag valde att skära ut en 1 ½" bred panel centrerat över knälinjen, sen skålade jag ur mittlinjen 3/8" på över- och underdel, panel behöll jag rak, härvid försvann 3/4". På dessa delar måste sen sömsmån läggas till (jag använder 3/8" som jag är van vid). Eftersom insnitt och urskålade sömmar inte matchar i form blir det såklart inte 100% jämnt fördelad böjning, men det blev faktiskt helt ok.
Vid sömnad valde jag att sy insitten innan jag overlockade alla delar, jag overlockade panel och bakbyxdelar innan jag stickade ihop det. För att undvika skav (och i bakbyxans fall bibehålla vindtätthet stickade jag ner alla sömsmåner tätt intill sömmarna.
Här är resultatet:
Notera att det var en snabbvariant till mig själv, så inget finlir (kolla slarvfickan, hahaha) eller handarbete. Hade formen av förkortning och förlängning över sömmar matchat helt och hållet hade byxan legat slätt nu. Men det är ju sällan en friluftsbyxa används så. Byxans längd kommer behöver provas in då det som sagt försvunnit lite längd i sömmen och över mittlinjen bak.
Glad festivus på er.