Förböjda knän

Många av de scotska jaktguiderna byter från traditionsenlig tweed till goretex när jaktgästerna åkt hem. Sen att en jaktdag kostar en svensk normal årslön och kräver traditionsenliga kläder och jaktvapen avskräcker de flesta svenska jägare.

Var hittar du kopplingen? Byxorna ovan är sydda i vindtät och vattenavvisande microfiber (100% polyester). Men om du vill vrida detta till traditionella material kontra moderna material, så varsegod! :)

Jag har under hösten sytt en hel del traditionella shooting breeches och jaktvästar, och det är inget jag skulle använda i friluftssammanhang, trots god passform och rörlighet. Blöt 20oz ull är liksom inte min uppfattning om bekvämlighet. Eller, jag tänkte faktiskt sy ett par knickers (i svensk bemärkelse) för att testa funktion, använder gärna damasker till mina lundhags, men knickersena tänkte jag sy i samma vindtäta tyg som byxorna och inte tweed. Har också börjat fundera på en klon på norrönas gamla arktis anojakke i ett liknande tyg (fast marinblått). Om det finns någon efterfrågan på detaljer där kan jag försöka dokumentera det.

Sen årslön är väl att ta i? Det mesta jag hört om är £2000 för en dag, vilket är klart mer än vad jag skulle lägga på det, men långt ifrån en årslön.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg