Jag har länge filat på en plan att gå på östsidan av Oalgásj-massivet (Ålkatj) i Sarek. Kanske blir det i år, kanske något annat år. Men det ska ske. Björkskogen ser bitvis lite snårig ut, men det bekymrar mig inte. Det som uppenbarligen kan ställa till värre problem är några glaciärjokkar, exempelvis Oalgásjjågåsj och den på kartan namnlösa jokken från Jågåsjgaskasjiegna. Detta har avhandlats i andra trådar här på Utsidan (men kan gärna kompletteras).
Och så har vi Áhkájåhkå. Om man går östra sidan av Oalgásj så måste man ju över den. Alternativen att vada Ráhpjåhkå högt upp eller Guohperjåhkå innan den rinner ut vid Skárjá verkar sämre. Men om Áhkájåhkå finns det väldigt lite skrivet. Mina egna erfarenheter inskränker sig till två besök. Ett där det uppenbarligen var väldigt lite vatten (vi gick bitvis i jokkfåran) och ett annat där den svämmade över och var fullständigt ovadbar. En person som skrivit något om jokken är en av mina kompisar på Utsidan, dHANScan (Hans Christensen).
Men visst finns det fler som varit i närheten eller som har vadat över den?
Och så har vi Áhkájåhkå. Om man går östra sidan av Oalgásj så måste man ju över den. Alternativen att vada Ráhpjåhkå högt upp eller Guohperjåhkå innan den rinner ut vid Skárjá verkar sämre. Men om Áhkájåhkå finns det väldigt lite skrivet. Mina egna erfarenheter inskränker sig till två besök. Ett där det uppenbarligen var väldigt lite vatten (vi gick bitvis i jokkfåran) och ett annat där den svämmade över och var fullständigt ovadbar. En person som skrivit något om jokken är en av mina kompisar på Utsidan, dHANScan (Hans Christensen).
Men visst finns det fler som varit i närheten eller som har vadat över den?