• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

För alla oss galningar

Är det någon här som har gjort något där man presterar extremt ,eller funderar på att göra? Cykla Sverige runt. simmat över till Öland, bott i tält ett år eller något sådant?
Själv håller jag på och planerar att springa 62 mil på 9 dagar med full packning, vilket innebär tält, sovsäck, vatten, kläder, skor, mat etc.
Kanske inte överdrivet extremt men det räcker för att känna att man lever.
Skriv gärna om ni gjort något vansinnigt.
 
Jag har skrivit en del vansinniga inlägg på utsidan. Räcker det? :)

(Lessen, jag var bara tvungen. Läs ovanstående igen... ;) )
 
Varit gift med samma kvinna i 30 år och är fortfarande förälskad.
Planerar att vara gift ytterligare ca 30 år med samma.
HåkanF
 
klättermicke;360125 sa:
Är det någon här som har gjort något där man presterar extremt ,eller funderar på att göra? Cykla Sverige runt. simmat över till Öland, bott i tält ett år eller något sådant?
Själv håller jag på och planerar att springa 62 mil på 9 dagar med full packning, vilket innebär tält, sovsäck, vatten, kläder, skor, mat etc.

Kanske inte överdrivet extremt men det räcker för att känna att man lever.
Skriv gärna om ni gjort något vansinnigt.
Ja en gång minns jag när jag var 17 år, gick 2,5 mil med kraftig feber på vintern med halvmetertjokt snötäcke, fyradagars packning,åt Treo så jag kräktes, hade dimsyn o frös som en hund, men fram kom jag, men orkade inte äta, göra eld på kvällen, dagen därpå var jag frisk igen.
Stannar hemma nästa gång jag har feber innan jag ger mig ut...
Klarar du det du skriver att du skall göra, hm, undrar om du inte driver med oss... så är du en stålman...
peter
 
Jag har gjort en massa dumheter. Jag väljer, oftast, att be om ursäkt för dem efteråt - snarare så än att skryta om dem innan. Stolthet över de beslut jag då tog, kan jag knappast känna. Många av mina dumheter är jag trots detta väldigt tacksam för. De är en del av mig nu. Av mina erfarenheter.

Lycka till med allt ni tar er för! ;)
 
Varit gift med samma kvinna i 30 år och är fortfarande förälskad.
Planerar att vara gift ytterligare ca 30 år med samma.

:)
Jag är också inne på familjespåret... själv tycker jag att jag är rätt extrempresterande just nu, med tre småkillar - en på två år och två på två månader - som kräver full uppbackning i princip dygnet runt. Jag har börjat räkna toalettbesök och diskplockning som "egen tid". De värsta pannbensvandringarna jag gjort är ju rena semestern i jämförelse. (Faktum är att pannbensvandringarna faktiskt var semester... undrar hur man tänkte).

När vi ändå är inne på det spåret har jag numera förstått varför kvinnor inte lika ofta som män letar efter extremt jobbiga saker att göra för att bekräfta sig själva. De flesta
kvinnor är nämligen inställda på att föda barn, vilket kan få vilken kustjägar-lump att framstå som "Kyrkans barntimmar". Själv blev jag helt utmattad av att bara sitta bredvid vid första förlossningen :)
 
Vad pratar vi om för terräng, och tänker du köpa mat utmed vägen (civiliserade trakter) eller pratar vi depåer (utkörda av hjälpsam familj)?

Körde Bohusleden 7,5 mil i rejält blöt och kraftigt kuperad terräng (Strömstad och in mot norska gränsen). Det gick men hade inte velat göra det 8 dagar till :) Mina tips från den upplevelsen är att 1, försök undvika träskmark, blöta skor är inget kul i högt tempo och 2, försök undvika asfalt för risken där är att man inte lyfter fötterna ordentligt och det sliter grymt på fotsulorna. Jag hade för övrigt 5 km / timmen i snitt under hela dagen, inkluderat raster, och kände det var ett ganska lagom tempo. Innebar att jag sprang ungefär en tredjedel av tiden och marscherade två tredjedelar.
 
Vad pratar vi om för terräng, och tänker du köpa mat utmed vägen (civiliserade trakter) eller pratar vi depåer (utkörda av hjälpsam familj)?

Körde Bohusleden 7,5 mil i rejält blöt och kraftigt kuperad terräng (Strömstad och in mot norska gränsen). Det gick men hade inte velat göra det 8 dagar till :) Mina tips från den upplevelsen är att 1, försök undvika träskmark, blöta skor är inget kul i högt tempo och 2, försök undvika asfalt för risken där är att man inte lyfter fötterna ordentligt och det sliter grymt på fotsulorna. Jag hade för övrigt 5 km / timmen i snitt under hela dagen, inkluderat raster, och kände det var ett ganska lagom tempo. Innebar att jag sprang ungefär en tredjedel av tiden och marscherade två tredjedelar.

Grymt!!! Är för slö att ens komma på tanken... Men finns det fler taggtrådstuggare med liknade turer här på utsidan?
Du harvade i 15timmar, hur mycke packning hade du?
Till Klättermicke, Lycka till med din tur, hoppas du hittar din 9-11dagar.

Vore kul om ni svarade med ett inlägg i AndersOleander tråd:
Varför denna ständiga expeditions och prestationsmentalitet?
 
Du harvade i 15timmar, hur mycke packning hade du?

Ganska minimalt. Byxor 350 gram, 2 t-shirt 100 gram, 2 par sockar, Kängor, 10 liters ryggsäck, sovsäck cirka 800 gram, en tarp cirka 500 gram, regnställ 700 gram, 200 gram couscous, 500 gram jordnötter, 1 liters vattenflaska, LED-ficklampa, karta, kompass, mobil och kniv.

Största lärdomen och förändringen av den turen är att jag bytt ut mina 2 kiloskängor mot 700 grams goretex trekkskor. Och att jag på min senaste 7,5 mils tur spred ut det på 3 vandringsdagar - vilket var tur det eftersom jag blev magsjuk första dagen och gick ner 5 kilo på den turen :)