• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

FN kritiserar svensk samepolitik

Vad det hela handlar om är att Sveriges regering och riksdag inte har ratificerat ILO konvention No 169 trots Sveriges stora engagemang i frågor som rör urbefolkning.
Detta är ju något som berör oss själva så därför har regering och riksdag legat väldigt lågt i denna fråga som dött i medirena.
De får även kritik för att den allmänna kännedomen om konventionen är begränsad ;-)
Det slogs upp om "strukturell rasism" när den här rapporten kom ut men först i dag kommer det fram att man kritiserat sveriges undrlåtenhet att ratificera ILO 169.
Anm: Fetstilen har jag lagt dit, men citatet är rätt.

Alternative Report to the CERD-Committee with respect to Sweden’s commitments according to the ICERD February 2004 // En PDF

"Sweden has not ratified the ILO Convention No 169 on Indigenous and Tribal Peoples in Independent Countries. The aim of the Convention is to respect the dignity and the rights of indigenous peoples. In Sweden, this would give the Saami people the right to use land and water according to their own culture and traditions.
According to Sweden’s report to the CERD-Committee, “…the ambition is to ratify the ILO Convention 169 as soon as possible…”. However, the report also states: “…for the time being there is no exact timetable for ratification…” , thereby leaving the issue pending in the air.
An investigation on the prospects of Sweden’s accession states that Sweden fulfils the requirements of the ILO Convention 169 in most other respects, thereby indicating that the actual situation is not going to change within a near future.
As Sweden has participated actively in the international debate on Indigenous Peoples, the actual reason behind the Swedish reluctance to accession needs to be described more closely.
In Sweden, the general knowledge of the ILO Convention 169 and the possible implications of a Swedish ratification is limited. We welcome the initiatives presented in the Swedish report to the CERD-Committee based on the ambition to inform public authorities, NGOs and the general public about the Saami culture. However, as the ILO Convention 169 is central to the Saami people, clarifying information should also be given on the critical question of land rights as well as on the major obstacles to a Swedish ratification to the Convention."

En tanke

Två flugor i en smäll kanske - en urbefolkning som garanteras vissa rättigheter genom FNs försorg bör ha svårare att motivera avvikelse från andra FN-konventioner.

Så Sverige ratificerar den nämnda konventionen, och samerna lämnar vargarna ifred?

walk_alone; sa:
In Sweden, this would give the Saami people the right to use land and water according to their own culture and traditions.

För det första kan man undra vad som skulle hända då då det där citatet kan tolkas ganska olika. Jag tycker att fjällvärlden är för exploaterad idag och om Samerna skulle få friare tyglar så finn väl risken att det blir ännu värre.

Om Samerna är villiga att bedriva renäringen som den gjordes för hundra år sedan så är det okej med mig men det kommer knappast att ske. Ibland kanske man får inse att det är nya tider och då anpassa sig till dessa och söka sig till andra områden för att hitta försörjning. Jag har ingen lust att betala bidrag för att rennäringen inte går ihop.

Publicerad 17 november 2003 23:46 Dn

"Rennäringen i kris

KRAIPE I AMMARNÄSFJÄLLEN. Katastrof hotar samebyar. De renskötande samerna riskerar att förlora en fjärdedel av sina inkomster. Priset på renkött är det lägsta på tio år och regeringen vill halvera prisstödet. Nu pratar samebyarna om en stundande katastrof."

"Det här innebär enorma förluster för hela samebyn, säger Olle Larsson, renägare och ordförande i Rans sameby i Västerbotten."

De "svenskar" som jag pratad med som varit anställda av samerna för att bedriva rennäringen har även varit mycket kritiska till sättet som det bedrivs på.

Dessutom är ju revirtänkandet bland samerna inget okänt då de är mer regel än undantag med konflikter när det handlar om ekonomiska rättigheter.

Nää, det här verkar vara en komplicerad härva där jag absolut tar avstånd till det mycket förnedrande sätt staten har behandlat samerna på. Men idag känns det mer som det är detta sätt som samerna inte kan smälta och är upprörda över. Då slår man på den än svagare och avreagerar sig på vargen och järven i extremfallet.

Själva grunden till hela problemet ligger i att tidigare så var samerna ett fattigt folk men som överlevde trots knappa villkor. När sedan välståndet ökade i Sverige generellt så började även samerna att kräva dessa ekonomiska föruttsättningar, vilket inte visar sig hålla i dagens marknadsanpassade samhälle.

Dessa ekonomiska förutsättningar är ingen rättighet utan något man skapar själv.

Jag kan förstå att man då vill ha rättigheten till sina forna landområden och inte endast ha de till låns. Men jag tror dock inte att staten kommer att gå med på dessa krav då konflikterna kan öka vilket kommer att förtydliga grupperingarna tydligare och endast spä på problematiken.

mvh

[Ändrat av crazy 2004-03-13 kl 01:42]

Jag hittade en lite skrift från Jan Guillou. Den förvarar samerna och anser att de behandlas fördomsfullt.

Nu är jag inte så förtjust i Guillou och Svensk Jakt är nog knappast i min smak, men det kanske bidrar till diskussionen ändå.

http://www.fib.se/guill197.html

Under åren 1987 till 1996 (september) förekommer 66 artiklar om samer i Svensk Jakt. Från flersidesreportage till notiser. Systematiserar man den bild av samer som sammantaget presenteras så blir resultatet följande:

Samer tjuvjagar - 30 procent.
Samer har "orättvisa" privilegier - 20 procent.
Renar är en plåga för allmänheten - 18 procent.
Samer har för mycket älgjakt - 10 procent.
Samer är inte skurkar - 9 procent.
Samer begår andra brott än jaktbrott - 8 procent.
Samer ljuger om renförluster - 5 procent.

avslutad210712

Gäst
Re: En tanke

svartöra; sa:
Två flugor i en smäll kanske - en urbefolkning som garanteras vissa rättigheter genom FNs försorg bör ha svårare att motivera avvikelse från andra FN-konventioner.

Så Sverige ratificerar den nämnda konventionen, och samerna lämnar vargarna ifred?

Att samerna skulle lämna rovdjuren i fred är lika stor utopi som fred i mellanöstern eller på nordirland.

Och om jag har förstått samernas krav på mark så inkluderar det i princip hela norrbotten även kusttrakten eftersom man har sommarbetet där. Om något sådant går igenom garanterar jag att vi får ett svenskt "nordirland" i norrbotten.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-13 kl 08:35]

Samer och rennäring

Vi måste först skilja på samer och rennäring. Det är endast ca 150 familjer samer som lever av renskötsel som kostar svenska skattebetalare 250-300 miljoner kr om året. Dessa renskötande samer kräver 40% av Sveriges landareal för sin renskötsel samt delar i Norge. I Sverige finns ca 15-20 000 samer. Stockholm är den stad som hyser mest samer.
I Tornedalen förekommer s k koncesionsrenskötsel där andra än samer kan "hyra in sig" i rennäringen. I Finland t ex är det en stor del icke-samer som bedriver renskötsel.
Det är rennäringen som är problemet som jag ser det på många håll här i norr oavsett vem som bedriver den.

Renskötseln kräver stora arealer vilket begränsar andra möjligheter att nyttja naturen. Renskötseln är en av de största skälen till att vi idag inte har vildren i Sverige. De båda raserna fjällvildren och skogsvildren utrotades för ca 200 år sedan. Genom jakt och assimilation till tamrenens flockar. Tamren är mest skogsvildren med inslag av fjällvildren. Fjällvildrenen höll till ovan trädgränsen medan skogsvildrenen i skogslandet. De företog inga stora vandringar, därav utvecklade det två olika raser av dem i Skandinavien. De flesta renraserna på jorden företar inga större vandringar även om det finns raser som gör det.

Så skilj på samer och rennäring.

Det inlägg jag hade var relaterat till ursprungsinlägget där jag tolkade att det handlade speciellt om tex rennäringen. Jag tror att mitt inklägg vittjar om att jag åtminstone har lite kunskap om samerna och självklart vet jag att de flesta samer är spridda i samhället idag utan att man märker någon skillnad. Dessa brukar ganska ofta även till och med dölja sitt ursprung då der ses som ofint att vara same. Att det var så pass få familjer som levde på rennåringen hade jag ingen aning om dock. Det är nästan så jag blir upprörd för då spär det på med min tes än mer. Det är lite som med yrkesfiskarna. Små grupper som skriker högst vilket medför konstgjord andning som bara gör att det blir fel.

Icke FN, utan Svenska FN-förbundet.

Ja, ja din kulturromantiker, när har Sverige någonsin sopat rent framför egen dörr först? Närå, jag bara skojade;-) Men den tolkning som görs av dokumentet är alltså "In Sweden, this would give the Saami people the right to use land and water according to their own culture and traditions." Det betyder, som jag förstår det, att dammarna ska börja rivas och samerna ges bara rätt att bedriva icke-motoriserad renskötsel etc?

Här finns dock minst ett stort problem. Rapporten är från Svenska FN-förbundet, inte från FN. Och slutsatsen "In Sweden, this would give the Saami people the right to use land and water according to their own culture and traditions" är FN-förbundets, inte FNs. Svenska FN-förbundet är en lobbyorganisation som i sin tur består av en mängd mindre organisationer som verkar för att påverka såväl svenska regeringen som FN. De har endast konsultativ status:

http://www.sfn.se/page.aspNodeId=58&iLev=2&iHasChild=0

Det är först två artiklar, artilklarna 6 och 7, i ilo konventionen nr. 169 som berörs. Från UNHCR: http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/62.htm

Citat:
"Article 6
1. In applying the provisions of this Convention, Governments shall:
(a) Consult the peoples concerned, through appropriate procedures and in particular through their representative institutions, whenever consideration is being given to legislative or administrative measures which may affect them directly;
(b) Establish means by which these peoples can freely participate, to at least the same extent as other sectors of the population, at all levels of decision-making in elective institutions and administrative and other bodies responsible for policies and programmes which concern them;
(c) Establish means for the full development of these peoples' own institutions and initiatives, and in appropriate cases provide the resources necessary for this purpose.
2. The consultations carried out in application of this Convention shall be undertaken, in good faith and in a form appropriate to the circumstances, with the objective of achieving agreement or consent to the proposed measures.

Article 7
1. The peoples concerned shall have the right to decide their own priorities for the process of development as it affects their lives, beliefs, institutions and spiritual well-being and the lands they occupy or otherwise use, and to exercise control, to the extent possible, over their own economic, social and cultural development. In addition, they shall participate in the formulation, implementation and evaluation of plans and programmes for national and regional development which may affect them directly.
2. The improvement of the conditions of life and work and levels of health and education of the peoples concerned, with their participation and co-operation, shall be a matter of priority in plans for the overall economic development of areas they inhabit. Special projects for development of the areas in question shall also be so designed as to promote such improvement.
3. Governments shall ensure that, whenever appropriate, studies are carried out, in co-operation with the peoples concerned, to assess the social, spiritual, cultural and environmental impact on them of planned development activities. The results of these studies shall be considered as fundamental criteria for the implementation of these activities.
4. Governments shall take measures, in co-operation with the peoples concerned, to protect and preserve the environment of the territories they inhabit."
Slut citat.

Det verkar ju, om inte glasklart i alla fall som ett starkt dokument och relativt klart. Men sedan finns även artiklarna 8 och 34 i ilo konvention 169:

Citat:
"Article 8
These peoples shall have the right to retain their own customs and institutions, where these are not incompatible with fundamental rights defined by the national legal system and with internationally recognized human rights. Procedures shall be established, whenever necessary, to resolve conflicts which may arise in the application of this principle.
Consult the peoples concerned, through appropriate procedures and in particular through their representative institutions, whenever consideration is being given to legislative or administrative measures which may affect them directly;

Article 34
The nature and scope of the measures to be taken to give effect to this Convention shall be determined in a flexible manner, having regard to the conditions characteristic of each country"
Slut citat.

Ilo konvention 169 är alltså betydligt mer luddig, allmänt hållen, öppen för tolkningar och fyllt med "loopholes" än vad Svenska FN-förbundet hårdrar och ger sken av att anse med sin tolkning, bl.a. den nationella lagstiftningen för "property rights", egendomsskydd, förhindrar som jag förstår det den generella tolkning Svenska FN-förbundet gör.

Sven Heurgren fick regeringens uppdrag att utreda Sveriges möjlighet att ratificera ilo 169:

http://jordbruk.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/sou99_25.pdf

T.ex Norge har ratificerat konventionen, men där tolkas den olika av norska politiker och samer. Sverige vill inte ratificera dokumentet innan oklarheter är tydliggjorda. En oklarhet gäller rättigheter till mark:
http://www.sr.se/sameradion/nyheter/valet/ILO.htm

En särskild utredning – gränsdragningskommissionen för renskötselområdet – har regeringens uppdrag att fastställa omfattningen av dessa områden. Utredningens arbete skall vara slutfört senast vid utgången av 2004 och ska sedan remissbehandlas. Det betyder att det dröjer några år innan en eventuell ratificering är möjlig.

Raskesven

Du har rätt Raskesven men rubriken knycket jag från Aftonblader men det var bara ett telegram som fladdrade förbi.

Jag har letat efter dokument från UNHCR men jag hittar inte det heller.

Hittade detta på samtingets hemsa och där skriver de " FN:s Rasdiskrimineringskommitté riktar kritik mot Sveriges behandling av det samiska folket – igen!" men utan hänvisning till källa. Nog om källor.

Detta övergår mitt förstånd, men det kanske är lätt :) Här har vi en ILO konvention som berör en urbefolkning som bor i detta land OCH DET GÅR INTE ATT HITT DEN PÅ SVENSKA!

Det kanska är bättre att gränsdargningskommisonen får jobba klart innan man ratificerar annars blir det som i Norge, debatt om vad det är man skrivit under.

Det är en gärnsdragning som måste göras därför att situationen är så koplicerad och alla har snöat in på Art 14.1 om att äga markerna.

Skogsbolag privata skogsägare och staten vill av naturliga skäl inte tappa kontrollen över sitt ägande. Vem skall äga vad?

Det kommer aldrig att bli så att Samerna konfiskerar ägandet för någon annan. Som jag ser det kommer äganderätten att bestå, dammar, järnvägar, vägar och annat att finnas kvar :) Det som möjligen kommer att beslutas är att kronans marker i fjällområdet går över till Samerna.

Men innan man kan besluta detta måste man dra gärnsen för vem som är same? Är det alla som är med i röstlängden i Sametinget eller är det bara de 4 525 renägare med familjer som skall äga markerna?

Varför blev det så här? Samer som käbblar om vem som är Same? Detta beror på renbeteslagen från 1928 Den fastslog samernas rätt till renbete, jakt, fiske och viss skogsavverkning ovan odlingsgränsen. Men detta gällde enbart de renskötande samerna. På detta sätt klövs det samiska samhället i två delar. Detta berodde nog mer på okunnighet än på någon medveten strategi.

Nu slåss renägande Samer och icke renägande samer om makten i sametinget. Dessutom finns det alltid en maktkamp i samebyaren mellan de som har många renar och de som har färre renar. Det är ju rena aktiestämmarn för att man har röster efter antalet renar.

Dett är en komplicerad fråga och det skall bli roligt att se vad gränsdragningskommisonen har kommit fram till. Jag berfarar att de bara kommer fram till att man måste göra en gränsdragning till. // JTR

walk_alone; sa:
.....
Nu slåss renägande Samer och icke renägande samer om makten i sametinget. Dessutom finns det alltid en maktkamp i samebyaren mellan de som har många renar och de som har färre renar. Det är ju rena aktiestämmarn för att man har röster efter antalet renar.

Dett är en komplicerad fråga och det skall bli roligt att se vad gränsdragningskommisonen har kommit fram till. Jag berfarar att de bara kommer fram till att man måste göra en gränsdragning till. // JTR
Ja, och oavsett vad kommissionen kommer fram till är det lätt att föreställa sig kattrakandet under den efterföljande remissrundan, bland alla särintressen. Samerna gör nog klokast i att för sin egen skull i alla fall under remissrundan tala med en röst.

Raskesven

Raskesven; sa:
Ja, och oavsett vad kommissionen kommer fram till är det lätt att föreställa sig kattrakandet under den efterföljande remissrundan, bland alla särintressen. Samerna gör nog klokast i att för sin egen skull i alla fall under remissrundan tala med en röst.
Raskesven
'
Remissrundan kommer att bli en höjdare! Men att samerna skulle tala med en röst är inte möjligt. Om två samer möts på fjället och börjar diskutera så finns det minst tre åskikter! Vad säger Frazze om den..*he, he*... Föresten varför hör man inte hans stämma i denna tråd, det är ju ägandet han tjatar om hela tiden.
FRAZZE VAR FAN Ä DU? // RJ

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg