• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

FN kritiserar svensk samepolitik

Hoppas samerna får riva alla vattenkraftverk, alla byggnader, vägar, stugor i alla fjällområder! Alla fjäll blir deras, jakt och fiskerättigheterna blir deras!!

Gogo FN!!

:)
 

avslutad210712

Gäst
Rogen; sa:
Hoppas samerna får riva alla vattenkraftverk, alla byggnader, vägar, stugor i alla fjällområder! Alla fjäll blir deras, jakt och fiskerättigheterna blir deras!!

Gogo FN!!

:)

Och äntligen skulle vi alla som besöker fjällen få betala vad vi tycker att det är värt. Tex guider för att få gå kungsleden och ännu fler guider för att få gå utanför kungsleden. Tycker vi inte att det är värt några tusen per dag har vi alla valfriheten att stanna hemma :)

Men varför begränsa det till fjällen. Ge samerna rätt till hela landet så alla invånare i sverige får känna att de hjälper till att återupprätta samernas rätt :)

Släpp renskötseln helt fri bland samerna och låt renarna trampa ner odlingarna i södra sverige och inte bara i norr :)
 
lyxturism

Äganderätten är en svår fråga. Om jag fattat rätt så talar Svenska FN-förbundet om rätten till att driva "verksamheten" i enlighet med kulturella traditioner. Jag tolkar detta direkt som jakt, fiske och rennäring FÖR EGET BRUK. Men rennäringen är inte ingen vinstnäring i dagläget. Vad annat kan man då göra. Kanske ta hit köpstarka tyska jägare på lyxjakt, eller andra typer av guideuppdrag. Vilken fjällmiljö vill vi ha i framtiden, tillsammans?
 
fjällmiljö

Angående "brandmannamickes" fråga om vilken fjällmiljö vi vill ha så ser jag så här på saken.
Vi har idag kommit till ett läge där det är viktigt att bevara de områden som idag finns kvar. Vi har nationaparker och naturreservat och andra skyddade områden. Som doch tyvärr ständigt naggas i kanterna. När Sjaunja fågelskyddsområde blev naturreservat flyttades dess södra gräns norrut från Stora lulevatten till kraftledningen nor om Vägen västerut. Sjaunja krymptes alltså. De områden som nu föll utanför Sjaunja, Appojaure-området, kallhögg nära nog omedelbart. Andra exempel är Satihaure-dammen som skändar Sjaunja och Stora Sjöfallets nationalpark. Tjaktjajauredammen går in i Sarek np. Norgevägen i Abisko np, osv osv.

I det perspektivet är bevarndeintressena de viktigaste i mina ögon. Ingen exploatering, vare sig för turism, vattenkraft, rennäring eller annat, ska ha rätten att exploatera kvarvarande områden. Nationalparker och naturreservat har ett bevarandevärde för sig själva, just som de är (eller har varit).

Rennäringen är absolut ingen garanti för att områdena bevaras och håller biologisk mångfald. Se bara på varg, järv och kungsörn. Vi kan väl knappast skylla på fårägarna i Värmland att vargen är utrotad i Norrbottens läns fjällvärld t ex?

Vad är Europas sista vildmark (Laponia med bl a Sarek np) värd utan goda rovjursstammar som varg, järv, björn, lo, kungsörn, fjällräv m fl?

Jag har mött många utländska turister i Sarek och annorstädes i svenska fjällen som kommer hit enbart för rovdjuren och älgens skull. Höga toppar, gläciärer och djupa dalar finns i alperna, Norge och på många andra håll, men de är all bebyggda. Så dock ännu ej fullt ut hos oss.

Så låt bevarandevärdena, den biologiska mångfalden, gå före ALL mänsklig aktivitet i våra skyddade områden.

MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-16 kl 14:55]
 
Överens

Då är vi överens, Gerhard. Frågan handlar då om balansen mellan att värna den bilogiska mångfalden i form av djurliv i vår fjällvärd, eller den kulturella i form av renskötsel mm.
 
Nivåer

Jo. Det handlar alltid om vid vilken nivå man ska mötas.
Men med de proportioner och medel som rennäringen idag drivs med i Sverige så gynnar den inte biologisk mångfald.

MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-17 kl 11:05]
 
Jag är verkligen glad att de här områden skyddas av länsstyrelse,forskare, sameting och regering m.m och att det är de som tar ALLA beslut. Hade de inte gjort det så hade vi haft ett nytt katastrofområde och det är jag VÄLDIGT säker på! :)

Sätta stop för alla turister hade kanske varit den bästa lösningen. :)
 
Inbördeskrig i Sapmi!

Socialdemokrater i Sapmi anser att ILO 169 bara är för indiander i Boliva och Peru men inte för Sverige och varnar för inbördeskrig om ILO 169 ratificeras. Läs mer NSD
Vem skall starta detta krig? // RJ