Flytta ut batterier från apparaten vid kyla

boe skates; sa:
Finns det att köpa eller ska man bygga en egen batteriplugg och "simulera" batteriet?

Jag har inte sett några säljas någonstans, men Calle Spångs tips om rundstav är rätt OK. Beroende på vad man har hemma och hur batteriutrymmet ser ut skulle man annars t.ex. kunna tänka sig att gjuta en plugg. Smältlim är en underskattad produkt som funkar rätt bra att bygga upp former med. Välj utifrån vad du har tillgång till och vad du gillar att arbeta med.

Re: Lithium

Vandrare; sa:
Föresten, är lösa batteriluckor till GPSer billiga?
Hur det ligger till med GPSer vet jag inte, men under den tiden jag var fanatisk walkman-användare så fick jag skaffa fram nya luckor ett par gånger. Det tog ett tag, men var inte särskilt dyrt.

dabac; sa:
Visst, men den sortens detaljer är ju lite stökiga att pula till hemma. Verkar enklare att se till att laddningen får ta 8-14 timmar eller så, så håller man värmeutvecklingen under kontroll på det viset.

Det är inte laddningen som är problemet, det är kortslutning av batteripacken som är problemet. Så länge man inte snabbladdar så är laddningen inte så kritisk.

Temperatursäkringen är egentligen viktigare än säkring i sladden. Säkringten i sladden skyddar ju bara mot kortslutning efter säkringen. Hur säkerställer du att det inte blir kortis inuti batteripacken?

Jag fick en rejäl brännblåsa på fingret när jag skulle plocka isär batteripacken till en gammal bärbar dator för att kolla om det gick att byta ut cellerna. är jag tog ut cellerna ur plasthalvorna som utgjorde packen så försvann de delar av packen som höll isär cellerna så det blev helt enkelt tvärtkortis mellan ett par celler och det plåtbandet som blev kortslutet blev rödglödgat av värmen innan jag insåg vad som hänt.

Man behöver väl inte göra det mer komplicerat än det är, det är ju inte frågan om en rymdraket direkt. Se till att batterierna sitter bra i sin hållare, inga nakna ledare någonstans, på med en säkring och surra pakete med tejp, krympslang, cykelslang eller nåt.

Är det bara rätt spänning, avsäkrat och inga nakna ledare så ska det mycket otur till för att något dumt ska hända.

Leif...

bogart; sa:
Man behöver väl inte göra det mer komplicerat än det är, det är ju inte frågan om en rymdraket direkt.

Grejen när ju den att när t.o.m. stora företag konstruerar ogenomtänkta produkter så är riskena tt nån hempulare gör det allt annat än försumbar. Visserligen lär väl hempularen bara skada sig själv, men det är dumt att ge okunniga intrycket av att det är "bara att slänga ihop". När jag gick på högstadiet hade jag en polare som skarvade elsladdar genom att sticka knappnålar genom dem och tejpa med maskeringstejp runt. Han tyckte det funkade jättebra...

Håller med om att man inte skall förenkla så det blir farligt, men man skall inte heller överdriva problemen. Ett litet batteripaket på ca 3V avsett för en strömförbrukning på bråkdelar av en ampere behöver inte vara särskilt komplicerad.

Leif...

bogart; sa:
Håller med om att man inte skall förenkla så det blir farligt, men man skall inte heller överdriva problemen. Ett litet batteripaket på ca 3V avsett för en strömförbrukning på bråkdelar av en ampere behöver inte vara särskilt komplicerad.

Det beror ju på vad man använder för celler. Börjar man leka med litiumbatteriet ska man t.ex. vara VÄLDIGT försiktig. Sådana kan explodera ganska lätt och innehållet är dessutom frätande (kraftigt alkaliskt om jag inte minns fel, inget trevligt att få i ögonen). Enligt våra säkerhetsföreskrifter på jobbet får man inte meka med litiumbatterier utan skyddsglasögon.

nermander (Peter Nermander) skrev:
Enligt våra säkerhetsföreskrifter på jobbet får man inte meka med litiumbatterier utan skyddsglasögon.

Där ser man, vi har litiumbatterier huller om buller i en låda utan speciella föreskrifter. Har dock aldrig funderat på att använda liknande privat då de inte är laddningsbara samt är på den befängda spänningen 3.6 volt trots att de ser ut som vanliga AA batterier.

Kanske finns det mer normala varianter och har de någon fördel över NiMH så skulle jag inte tveka att använda dem väl avsäkrade i en bra hållare utan skyddsglasögon, kalla mig äventyrare eller gambler om du vill :)

Leif...

nermander; sa:
Så länge man inte snabbladdar så är laddningen inte så kritisk.
...vilket är rätt så likt det jag redan skrivit...

Hur säkerställer du att det inte blir kortis inuti batteripacken?
Genom att se till att ledningar och byglingar genom sin placering och utförande gör att en kortslutning framstår som lämpligt osannolik. "Säkerställer" är ju ett starkt ord, men mht antalet ingående komponenter det handlar om i det här fallet är det inte särskilt svårt att bygga så att en kortslutning är nära nog fysiskt omöjlig.

dabac; sa:
Genom att se till att ledningar och byglingar genom sin placering och utförande gör att en kortslutning framstår som lämpligt osannolik.

Jo, det är lätt att tro att det är så enkelt, jag ser varje dag hur optimistiska konstruktörer hittat på lösningar som inte är särskilt genomtänkta. (Jag jobbar alltså på Intertek Semko med just provning av elektriska apparater.)

Det kan räcka med att du har en säkerhetsnål (till reflexen?) i fickan för att det ska kunna komma in nåt i batteripacken och kortsluta den (om den nu inte är helt sluten förstås). Och är packen helt sluten så ökar risken för att nåt går sönder inuti utan att du märker det. En lödning som lossnar, isolering på en sladd som skavs av på grund av att cellerna rör sig relativ varandra etc.

Den funkar säkert jättebra de första 10-15 gångerna du använder den, det är sen riskerna börjar uppstå.

Jag har i flera år använt just de batterihållarna som visades på första bilden, dom har försörjt GPS, komradio, dator mm under många, långa o rätt stökiga skogsturer.
Det har aldrig krånglat och jag är inte så orolig för att få fel på dom heller.
Ska man vara så rädd för allt som kan hända så blir ju livet hopplöst.

Vi kan ju hålla på o rada upp risker i evigheter här men någonstans får man ju göra en rimlighetskalkyl över risker o förtjänster.
Jag har mina hållare avsäkrade med 1A eftersom jag inte orkar byta säkring efter apparattyp men på t ex GPS.en har jag en extra säkring då den är lite för dyr för att elda upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olavroer Måle batterier Gör det själv 22
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg