Flytta ut batterier från apparaten vid kyla

gundj; sa:
Jag har i flera år använt just de batterihållarna som visades på första bilden, dom har försörjt GPS, komradio, dator mm under många, långa o rätt stökiga skogsturer.
Det har aldrig krånglat och jag är inte så orolig för att få fel på dom heller.
Ska man vara så rädd för allt som kan hända så blir ju livet hopplöst.

Ja men de där batterihållarna räknar inte jag till kategorin "bygga egen batteripack", men visst kan det bli fel på även såna där. Jag har råkat ut för att den "spiralfjäder" som trycker på minuspolen på ett batteri halkat bort från sin normala plats och orsakat "kortis" (men i det fallet ledde detta bara till att de två cellerna i hållaren hamnade parallellt).

Så länge man kör med vanliga alkaliska batterier är det inte så stor fara, de har ingen explosionsrisk. Gissa varför det i bruksanvisningen till många apparater står att man inte får använda laddningsbara batterier i den? Det är just för att de inte "orkat" bry sig om att fixa de skyddsfunktioner som kan behövas för laddningsbara batterier.

bogart; sa:
Har dock aldrig funderat på att använda liknande privat då de inte är laddningsbara samt är på den befängda spänningen 3.6 volt trots att de ser ut som vanliga AA batterier.
Leif...

Oj, vad är det för konstiga batterier? Men det finns faktiskt lithium AA batterier med den vanliga spänningen 1.5 volt. Funkar jättebra i min Nikonkamera. Dom finns att köpa i fotoaffärer och ibland på Naturkompaniet.

Visst -knappbatteri i solfönster explosiderade! Vevgenerator

Passa er för heta knappbatterier. De har väl inte plats för säkrings-system.. Vätgasutvecklingen och knallgasbildningen gav en riktig pärla som gjorde att jag hittade batteriet förvånat på annat ställe i rummet.

Större battisar klaras sig bättre, men syns svälla oroväckande av vissa laddares ostabila laddningsström felfördelat. Ännu inte smällt, men man bör nog ha laddaren lite mer kyld och inte på placerat ovan element, soliga fönster osv..

Bryr mig inte personligt mer om att ha externa batteripack, Laddar via Vevgenerator-radio som ombyggts. Enkel lödning. AA-laddb-battisar om det finns i vevgeneratorradio av typen "Freeplay".
http://www.globetrotter.de/

Det ska finnas batterifack brukligen i såna radiosar.
Veva o ladda...glöm allt annat.
Det har redan kommit en ny energi-teknik, som det hålls tyst om.. inte så bra för energibolags-aktier antar jag.

Enormt bra för fjällsäkerheten..!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olavroer Måle batterier Gör det själv 22
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg