Flytkraft

Hur är det egentligen? En kajak som min prijon motion, har en flytkraft på bara 110kg, men borde inte det öka om jag har packat kajaken med ett gäng fulla sjösäckar och liknande som själva har egen flytförmåga? Har ju även flottör och flytväst som borde öka flytkraften för hela ekipaget.

Eller tänker jag fel? Kan man räkna ut det här på nått enkelt sätt?

Om du vill kunna utbyttja packsäckarnas flytkraft måste du tejpa dom på utsidan av kajaken. Det är vattenmassan som din kajak tränger undan som är din flytkraft. Allt som är i kajaken kommer att få den att ligga lägre i vattnet.

Jasså, har lite svårt att förstå det bara. Så då e det mest flottören bakom mig och flytvästen som hjälper till lite då.

- om jag kastar i en vanlig ryggsäck i havet så skulle den ju sjunka så småning om, men om jag stoppat en flytväst i den, så borde ryggan flyta. Är det inte samma grej nästan?

- Eller om man har en flytväst innanför torrdräkten - hjälper mig inte västen då?

Enkelt sagt: Kajakens volym ger en bestämd flytkraft. Om du stoppar saker I den ökar du inte volymen. Det spelar ingen roll hur lätta de är, för bärkraften är det volymen som gäller och som sagt, ska du öka den måste du ha eventuella flytmedel på utsidan av kajaken. Lägger du de ovanpå börjar de inte göra nytta förräns de ligger i vattnet. Tills dess är de bara extra vikt precis som när de ligger inuti kajaken.

Hur är det egentligen? En kajak som min prijon motion, har en flytkraft på bara 110kg,

Är det en teoretisk eller praktisk fråga?
Flytetyget har väl en rekommenderad maxlast på 110 kg, men klarar högre last innan vatten börjar rinna ner i sittbrunnen.
Vart vill placera sjösäckarna för att få bättre flytkraft?

Flytvästen ger ingen flytkraft förräns den är i vattnet.

En sak som är 1 liter i volym kan lyfta nästan exakt ett kilo. Väger saken 1hg klarar den alltså av ytterligare 9hg. Väger den 2kg klarar den inte själv att flyta. Om du har en större burk och lägger i grejer så den väger 1kg så kommer den sjunka ner i vattnet till den nivå där den har 1l under ytan. Är burken mindre än 1l sjunker den. Vad du stoppar i burken spelar ingen roll så länge det är I burken eller ovanför vattenlinjen. Om du fyller burken med vatten så fungerar det också på samma sätt. Om burken med vatten totalt väger 1kg kommer den att sjunka ner tills 1 liter av burken ligger under ytan. Om burken är gjord i ett material som är tyngre än vatten kommer en 1 liters burk med vatten väga MER än 1kg och sjunka. NU kan det som är i burken spela roll. Fyller man den med saker så får det inte plats med så mycket vatten. Om sakerna är lättare än vattnet så ser de till att hålla nere vikten men ändå ta upp plats så det inte får plats med så mycket vatten och så fungerar det att göra en kajak eller burk osänkbar. Har man en vattentät burk så är den ju fylld med luft som är väldigt lätt. Skulle den inte vara tät så rinner vattnet in och luften ut och vi tappar lyftkraft. Därför sjunker ryggsäcken efter en stund OM det finns plats för tillräckligt mycket vatten. Det gäller att se till att totalvikten i kg alltid är lägre än yttervolymen i liter om det ska flyta. Du kan också tänka såhär med vatten, att om du har en burk på 1 liter och alltså en flytkraft på 1kg och fyller den med 5dl vatten så har burken tappat 5dl i volym och har bara 5hg lyftkraft.

Allvarligt, du har missförstått grundläggande fysik, men tänk så här:

Kajaken flyter för att den är full med luft i packutrymmena och sittbrunnen. Kommer den flyta bättre eller sämre om du packar ner grejor i kajaken?

Det spelar ingen roll om sakerna i sig flyter, enda sättet att flytkraften skulle bli bättre är om det du packar i kajaken är lättare än luft.

Du är inte ensam om att tänka fel på detta sätt, jag har pratat med flera paddlare som tror att en foamfylld grönlandspaddel i kolfiber flyter bättre än en exakt likadan paddel som bara är fylld med luft.

Hur kan flytförmågan bli bättre om du adderar vikt utan att addera volym?

Det enda som har betydelse är volymen i förhållande vikten. Materialet i sig är ointressant.

Är det en teoretisk eller praktisk fråga?
Flytetyget har väl en rekommenderad maxlast på 110 kg, men klarar högre last innan vatten börjar rinna ner i sittbrunnen.
Vart vill placera sjösäckarna för att få bättre flytkraft?

Både och, men ju erkänna att hjärnkontoret inte riktigt hade öppnat så där tidigt imorse när jag startade tråden.

jag har garanterat överskridigt rek. maxlast med 15kg förra sommaren och man kände ju att kajaken då blev rankare.

Låter ju ganska självklart att kajaken inte kan bära mer genom att man adderar last. Har aldrig reflekterat över att tex en flytväst "inte vill hjälpa till" att flyta om den inte blir blöt.

Måste prova det nångång, att ta flytvästen innaför torrisen och se om jag sjunker :). Jag brukar ibland dra en regnannorak över mig med flytvästen när jag paddlar i regn - det kanske är jättedumt då?

För alla saker som flyter i vatten gäller följande: de tränger undan en mängd vatten som väger lika mycket som den flytande prylen väger. Om du har en kajak som väger 100 kg och lägger den i ett badkar som är fullt till bredden kommer det att rinna 100 liter vatten över kanten. (Jaja, orealistiskt stort badkar, men lek med tanken...)

Om du ökar vikten på något som flyter i vatten kommer prylen att tränga undan mer vatten. Men det finns en gräns: när volymen på prylen inte räcker till för att tränga undan mer vatten. Naturen löser denna motsägelse genom att prylen i fråga sjunker.

Om du vill att din kajak skall flyta högre i vattnet (dvs ha mindre djupgående) finns det egentligen bara två saker att göra: antingen ser du till att den blir lättare (här räknas lastens och paddlarens vikter in) eller så ser du till att den får större volym. Tex genom att såga itu den och göra den en meter längre. Samma kajakvikt kommer då att flyta högre i vattnet, eftersom skrovet inte behöver sjunka lika långt ner för att tränga undan lika mycket vatten.

Måste prova det nångång, att ta flytvästen innaför torrisen och se om jag sjunker :). Jag brukar ibland dra en regnannorak över mig med flytvästen när jag paddlar i regn - det kanske är jättedumt då?

Nej, i det specialfallet kommer du att flyta bättre med flytvästen under torrisen. Flytvästens volym bidrar nämligen till att öka torrdräktens volym genom att torrisen hålls längre från kroppen. De mellanrum som blir mellan de olika delarna på flytvästen kommer inte heller att fyllas med vatten om den är innanför. Tänk dig att du blåser upp torrdräkten till en stor ballong och hur det skulle påverka flytförmågan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg