Flytande släp till kanot för extra packning?

Hej!

Någon som har tips på vad som finns att köpa eller hyra en typ barnkanot eller liknande som ska hängandes efter min kanot när jag är på hajk. Detta så att jag kan får plats med lite extra packning.
Man vill ju gärna att den är formad lite som en kanot så att den inte bromsar upp.

Mvh
Alexander
 
Utan vidare kommentarer om ditt behov av extra packning, så kan jag tänka mig att det kanske skulle fungera bättre att paddla ensam i en K2:a än i en K1:a med släp.

Förvisso finns det biltaklådor som går att köra uppochned i vatten, men jag tror det blir hopplöst trögt, och vad som händer om det är vågor på vattnet har jag inga teorier om.

Det finns dock säker det på forumet som paddlat ensam i K2, resp bogserat kamrater efter sin K1.
 
Ok, tack!

Vill bara börja med att jag är helt grön när det gäller kanoter.

Jag ska bara vara ute en vecka och vi är två personer i kanoten. Dock så ska jag ha med en hel del fiskesaker som lätt prioriteras bort mot andra saker som min fru vill ha med på hajken. Det är därför som jag är ute efter lite extra utrymme att packa i. Jag tänkte då att ha typ en liten barnkanot eller något efter vår kanot kunde fungera.

Men det verkar ju som att det inte var någon lysande idé.

Tack ändå!

Mvh
Alexander
 
Arken

Från
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33466

För sådär 15-20 år sedan när vindsurfning var inne, fanns det en vattentät ”släplåda” i glasfiberarmerad plast som hette ”Arken” för de som ville vindsurfa långt. Tror att det aldrig blev någon försäljningssuccé, så sannolikheten att det finns massor liggande i landets garage är nog liten.


Men läs även dom andra svaren o länken oven så får du kanske några tips på hur man packar utrymmessnålt

Per
 
Provpacka om ni (mot förmodan) har tid att göra det innan färden.

Det är alltid svårt att förutse hur mycket som ska med inkl allt, och hur stor plats det tar. Men som kanske ovan framkommit så är det ganska gott om plats i en kanot.

Är det kanadensare som gäller så är det rätt okomplicerat, medan det i vissa kajaker kan vara ett problem med luckstorleken ifall man har lite skrymmande tält osv.

Om man packar med viss eftertanke så brukar det kunna gå att få ned mycket även om det är olika på olika kanoter. Har dock aldrig hört om någon som haft släp. Däremot på kajaker brukar man ibland se ett och annat som är surrat på däck.
 
asintorn; sa:
Men det verkar ju som att det inte var någon lysande idé.

Tack ändå!

Mvh
Alexander

Om jag vore du skulle jag inte dra för stora slutsatser efter svar från endast två personer.

Jag har själv paddlat ganska mycket och har haft liknande funderingar som du. Inte för att jag tror det är speciellt lyckat rent paddlingsmässigt, men det kan ha andra fördelar. Jag själv har snart en färdigbygd kajak med mycket lite packutrymme. För att kunna paddla denna kajak längre än en eller två dagar ute i havsbandet har jag funderat på att kanske bygga ett släp (i form av en mindre kajak) för att kunna transportera ut lite utrustning och vatten till ett "basläger" för att sedan kunna paddla fritt, utan släp, i en lätt och rolig kajak. En ide är att utforma släpet så att den även fungerar som en liten surfkajak för lek i vågor!

Ska du paddla längre sträckor över ett större område rekommenderar jag en större kajak/kanot med tillräckligt packutrymme.

Mvh,
Niklas
 
Ja, tankarna har funnits hos mig också men det har aldrig blivit mer än tankar. Du Nicklas byggde väl en skin-on-frame variant på Black Pearl (grönlandskajak)? När man tänker på de lågvolymskajaker som fanns/finns på grönland så släpades bytet efter som släp just eftersom det inte fanns någon möjlighet att tynga ner kajaken ytterligare. Har läst om eskimåer som paddlat långa sträckor med släp på detta viset. Praktiskt har jag ingen erfarenhet i alla fall längre sträckor.
 
Men nån måste väl ha prova att bogsera en kompis en hyfsad sträcka?

(Provade själv att paddla med en 12-åring i badbyxor fastklängd under fören och kunde konstare att det möjligen var en tänkbar räddningsmedod, men att hastigheten blev nån enstaka km/timme. Har läst om metoden men trodde inte att det skulle gå SÅ tungt... Att bogsera går säkert något bättre.)
 
Mezzner; sa:
Men nån måste väl ha prova att bogsera en kompis en hyfsad sträcka?

(Provade själv att paddla med en 12-åring i badbyxor fastklängd under fören och kunde konstare att det möjligen var en tänkbar räddningsmedod, men att hastigheten blev nån enstaka km/timme. Har läst om metoden men trodde inte att det skulle gå SÅ tungt... Att bogsera går säkert något bättre.)

Jag har bogserat min sambo från ytterskärgården till närmaste fastland då hon stukade axeln under förra årets utflykt. Paddlingen tog ca en halv dag och vi befann oss i varsin fullastad Hasle explorer...

Det gick att genomföra men är ingenting jag tänker göra om frivilligt precis...

/Lars
 
myospinae; sa:
Ja, tankarna har funnits hos mig också men det har aldrig blivit mer än tankar. Du Nicklas byggde väl en skin-on-frame variant på Black Pearl (grönlandskajak)? När man tänker på de lågvolymskajaker som fanns/finns på grönland så släpades bytet efter som släp just eftersom det inte fanns någon möjlighet att tynga ner kajaken ytterligare. Har läst om eskimåer som paddlat långa sträckor med släp på detta viset. Praktiskt har jag ingen erfarenhet i alla fall längre sträckor.

Jag bygger en skin-on-frame men det är ingen Black Pearl, fast storleksmässigt ligger den nog i närheten.
Jag vill också förtydliga att denna kajak inte på något sätt är avsedd att ersätta min North Shore Buccaneer vid längre paddling. Möjligtvis bygger jag i framtiden en större Baidarka för att ersätta min Buccaneer.

Som kommentar till det som skrivits om bogsering så
bör det väl rimligtvis vara skillnad att bogsera en mindre kajak med typ 20-30 kg packning. Än en fullstor havskajak med passagerare och packning. Men det är väl bara att testa...

/NZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barret Kajaktrailer-släp Paddling allmänt 6
Berras VKV roder släp eller överfall ? Paddling allmänt 4
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar