Flytande släp till kanot för extra packning?

Det är inga större problem att bogsera en paddlare i kajak - sätter ner farten förvånansvärt lite (paddel med små blad underlättar). Att bogsera en packkajak går också bra, det var inte ovanligt på den tiden då klubbkajak var synonymt med motionskajak och användes för långturer. På slätvatten är det helt oproblematiskt om bogserlinans längd är avpassad efter förhållandena. I sjögång är det inte kul.

Betydligt bättre är att banta packningen. Det är inget nöje att dra runt med en massa packning, varken i kajaken, mellan kajaken och lägerplatsen eller på land. Minimera så blir turen mycket trivsammare. När man är torr, varm och mätt - vad mer behöver man?
 
Hej

Det bör inte vara något problem att få plats med det som behövs i kanoten, ett vanligt fel är att det tas med en massa utrustning som aldrig används.
Som jämförelse kan sägas att vid en veckas fotvandring har man allt som behövs (utom vatten) för en vecka i en ryggsäck.

En liten notering bara om bogsering av fångad säl.
Jag har sett bilder från 1900 talets början av en säljakt på Grönland.
Den fångade sälen bogserades inte efter kajaken utan den bands fast längs sidan av kajaken i jämnhöjd med sittbrunnen.
Om de gjorde så alltid vet jag inte, men vid detta tillfälle var det denna metod som användes.
När det gäller säl har det antagligen inte heller rört sig om några längre transporter.

/Stig
 
VZ; sa:
Hej

Det bör inte vara något problem att få plats med det som behövs i kanoten, ett vanligt fel är att det tas med en massa utrustning som aldrig används.
Som jämförelse kan sägas att vid en veckas fotvandring har man allt som behövs (utom vatten) för en vecka i en ryggsäck.

En liten notering bara om bogsering av fångad säl.
Jag har sett bilder från 1900 talets början av en säljakt på Grönland.
Den fångade sälen bogserades inte efter kajaken utan den bands fast längs sidan av kajaken i jämnhöjd med sittbrunnen.
Om de gjorde så alltid vet jag inte, men vid detta tillfälle var det denna metod som användes.
När det gäller säl har det antagligen inte heller rört sig om några längre transporter.

/Stig

Eftersom en skjuten säl sjunker, så borde det rimligen inte fungera att bogsera den efter kajak/båt.
 
VZ; sa:
Hej

Det bör inte vara något problem att få plats med det som behövs i kanoten, ett vanligt fel är att det tas med en massa utrustning som aldrig används.
Som jämförelse kan sägas att vid en veckas fotvandring har man allt som behövs (utom vatten) för en vecka i en ryggsäck.

/Stig

Jag har aldrig varit på vandring, men om jag jämför med vad min kompis har i packningen vid fjällvändring och min kajakpackning så har jag mer ”komfort/lyx” främst vad gäller mat/dryck och kläder.
Men ändå är en kajakpackning liten om man jämför med en segelbåtspackning eller en husvagnspackning.

Per Brune
 
Eftersom man på grönland använde "fångstblåsor" tillsammans med harpunen så användes dessa som flottörer till fångsten. Sälarna görs fast på sidan av kajaken i remmar och fångas fler så fästs de efterhand bak de andra. Jag har sett en bild någonstans där rejält med byte bogserats efter kajaken och vederbörande skulle ha paddlat en rejäl sträcka (kan dock inte komma på var jag läste det). Annars använde man ju Umiaken som var en stor transportbåt till längre sträckor. Eller så fanns ju andra sorts kajaker bort mot Alaska där volymen var tillräcklig för att stuva packning inne i kajaken.
 
Jag har kört motorcykel i sisådär 20 år - så packningsutrymmet i mina kajaker är ju enormt i jämförelse. Med samma mängd packning beöver jag inte ens vika och rulla säck och tält - bara knöla ner. Underbart.
Vad det gäller bogsering; igår kom jag in i en vik på Adelsön där det låg en styrpulpetare med fem ungdomar i. De fick inte igång motorn, den tände till och dog igen.
Jag frågade dem om de behövde bogsering - men de verkade bli förolämpade *L*
 
Jag frågade dem om de behövde bogsering - men de verkade bli förolämpade *L*

Hade du kajak? Jobbigt, men säkert inte omöjligt :)

Jag hittade en båtplatsgranne drivandes för många år sedan, själv hade jag lånat pappas motorbåt den dagen. Jag bogserde hem dem, och några dagar senare träffade jag dem igen och hörde att grundstötningen gått på närmare 10 000kr. Marinbutiken som lagade motorn hade lärt dem att på just Mercury´s utombordare brukar brytpinnen vara det sista som går sönder...
 
Några praktiska erfarenheter från bogsering under sommaren:
Jag och min sambo med vänner, bekanta, barn, bryllingar och mosters ingifta hamstrar (nästan) tillbringade ett par veckor i ett par stugor på en liten ö i Söderarmsskärgården. För att kunna utnyttja läget och göra både dagsturer, lite motionspaddlng och någon övernattningstur så paddlade jag min ena kajak (Pideraq) och bogserade den andra (Inuk). Dessutom gjorde det att vi kunde få med oss mat och annat utan att behöva ta motorbåten tillbaka till Rävsnäs för att hämta.

- På slättvatten och utan vind gick det ganska bra förutom att det givetvis gick något trögare. Inte några större problem.

- I motvind följde den bogserade kajaken ganska väl och det gick att få ett kontinuerligt drag. Däremot var det riktigt jobbigt och farten blev mycket låg. Trots att jag haft tillfälle att paddla mycket i sommar så blev jag rejält trött.

- I medvind bromsade den bogserade kajaken inte så mycket. Problemet var snarare det motsatta. När jag själv fick extra skjuts i vågorna så bromsade den efterföljande kajaken och därefter fick den fart av vågorna och bogserlinan slakade. Det blev åtskilliga ryck och obekvämt. När den bogserande kajaken fick fart och inget drag i linan så bestämde den själv riktningen och vid flera tillfällen gick den upp snett bakom mig vilket fick till följd att rycken när linan sträcktes ibland kom bakifrån och ibland från sidan. Direkt jobbigt.

- I sidvind drev den bogserade kajaken från vinden och jag fick ett nästan konstant drag snett bakifrån vilket var direkt obekvämt. När linan sträcktes styrdes fören på den bogserade kajaken mot mig för att så snart draget inte var tillräckligt vända upp i vågorna ... vilket gjorde det småryckigt.

Jag har bogserat trötta eller lätt skadade medpaddlare några gånger tidigare och det har varit betydligt lättare då den personen har kunnat styra sin kajak och även varnat om det fanns risk för kraftigare ryck.
Slutsats är att jag själv inte skulle välja en extrakajak som extra packutrymme annat än möjligen på kortare distanser.

Mycket kul paddling blev det dock dessa två veckor!!!!
 
Bogsera

är som framkommit i ovanstående inlägg närmast ett straff. Har man skrymmande grejor så går det bra att ha dessa i vattentäta säckar på däck. Så har jag t ex haft tygblöjor och eller vanliga blöjor, tubkikare med stativ, liggunderlag etc vid kajakpaddling. De flesta kajaker tål viktsmässigt betydande laster men det bli naturligtvis lite tyngre att paddla med stort deplachement.

Det enda jag bogserat med kajak förutom vid kappsejsning var en rackarns stor torsk som vi fångade i Efjord innanför Lofoten 1991.

Thure
 
OK...trådstartaren skriver att han ska paddla kanot en vecka med sin sambo. Detta är det vi vet. Antar att det är en kanadensare med plats för två. Dessa brukar kunna ta fyrahundra kilo last, i a f de Linder Inca vi brukar hyra. Även om vi antar att trådstartaren och hans sambo är omfångsrika så borde det bli hundrafemtio till tvåhundra kilo kvar till packning. Detta borde väl klara en veckas grejer utan försakelser eller konstiga, tungpaddlade och dyra extrafarkoster?
 
Oavsett antaganden...

En kanot kan ju vara både en öppen kanot och en kajak med däck, oavsett vad vi antar att trådskaparen paddlar så vet vi att tråden handlar om bogsering, och jag tycker det är mycket intressant att höra olika personers erfarenheter. Fortsätt skriva!
Jag har varken plats eller flytkraft för 400 kg i någon av mina kanoter, men vem vet en vacker dag kanske jag skjuter mig en valross ;-)

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barret Kajaktrailer-släp Paddling allmänt 6
Berras VKV roder släp eller överfall ? Paddling allmänt 4
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar