Sen så är det så underbart att läsa att folk tror att det är ett sätt för USA att visa makt. Ja herrejisses att inte jag tänkte på det.
Det är ju ett sätt att visa makt. Fatta vilken enorm apparat säkerhet blivit i det landet. När jag skulle in så ville de först inte släppa in mig för att min väska var för liten! Två månaders vistelse ska du inte lura i mig går att genomföra med en så liten väska, sa han och höll kvar mig. Och jag tänkte att du får väl se till att bete dig lite hövligare, så kanske er u-landsvaluta stiger såpass att inte t o m studenter från EU-länder kan åka hit och handla Macbooks och Mulberryväskor...
Allvarligt, hela gränskontrollen här var en enda fars av otrevlighet. Jag hade väntat mig lite svåra frågor, inkl vart man ska, var man kommer ifrån, ärende, vidare resplaner, lite kontaktpersoner eller nåt. Men icke. De frågar sgs bara efter namn, adress och ärende i landet. Men de frågar så ilsket och snabbt (sluddrigt, de där killarna hade väl ungefär 15 minuters utbildning för tjänsten) att t o m jag hade lite trixigt att hänga med. Gissa vilka som fastnade? Gamla gubbar och tanter med dålig hörsel! Familjer fick hjälpa varandra vid prat-boxarna, upp till 6 pers fick de stå tillsammans. Alla andra blev strängt tillsagda att gå en och en, så ett kompisgäng från Danmark där bara en av tre talade språket hyfsat, blev kvar oändligt länge eftersom vännerna inte FICK hjälpas åt vid vaktkuren. Och så hela tiden ett pekande och gastande, med folk som suttit upp till 10 timmar (planet var försenat) i en flygande tandkrämstub och jet-laggat.
Problemet är att den makt USA visar kanske ffa drabbar USAs eget folk, och att detsamma börjar ledsna. Inrikesflyget har rigorösa säkerhetskontroller, som uppehåller folk i timmar. Lägg till detta att väldigt många inrikesflyg idag blir försenade eller inställda, och folk måste gå in och ut i kontrollerna och åka hem och komma tillbaka.
När jag flög senast hade jag en frigolitlåda (sån där man har på laboratorier) tydligt märkt med innehåll och destination. Ingen torris, inga farliga biologiska eller kemiska substanser, bara 100 mikroskopiska dammprover (damm från sovrum i Kiruna och Luleå, minsann) fruset i provrör. Tror ni inte de dumma j-larna öppnar lådan och kontrollerar innehållet! Grattis till dammfyndet. Klart lådan ser farlig ut, men om jag ville transportera nåt förbjudet skulle jag väl förihelv*te inte ta en låda som skriker MJÄLTBRAND? Redan på 90-talet visste terroristerna (vilket framkom bl a vid CIAs waterbording av Al Quaida-terrorister i nåt polskt fängelse, enl New York Times) att man smugglar sprängmedel i små kvantiteter i varulager, t ex datorer. Om de hade förstört mina dammprover hade det ej kunnat ersättas, och eftersom säkerhet inte kan ifrågasättas så hade jag ´blivit utan kompensation.
Resenärerna härborta är trötta och ibland fly förbannade. Man kan inte hålla på så i längden. Fan, jag såg som stå och slita skorna av en utvecklingsstörd äldre man som aldrig flugit förut.
/A.