Flygning och handbaggage!

En enkel spötup i plast var helt omöjlig att få tag på i fiskebutik.

Elrör i pvcplas var typ omöjligt att få tag i med en större bredd än 40 mm. Annars skall det vara en bra idé med röda lock på sidorna.

VVS rör köpte jag med mått 50 mm men det var yttermåttet så spöt fick inte plats så det blir till att gå tillbaka med skiten. Var tvungen att köpa med muff och skit också så en bredare variant hade blivit tung.

Så det blev en egeninplastad kartongvariant som man har planscher i som jag kortade av lite. Tämligen lätt och tål lite tryck och väta i all fall. Frågan är om den överlever kastarna på flygpatsen men det borde gå bra. Billigt blev det i all fall med 30 spänn.

Expedition hitta spötub avklarad.....

Sen så är det så underbart att läsa att folk tror att det är ett sätt för USA att visa makt. Ja herrejisses att inte jag tänkte på det.
Det är ju ett sätt att visa makt. Fatta vilken enorm apparat säkerhet blivit i det landet. När jag skulle in så ville de först inte släppa in mig för att min väska var för liten! Två månaders vistelse ska du inte lura i mig går att genomföra med en så liten väska, sa han och höll kvar mig. Och jag tänkte att du får väl se till att bete dig lite hövligare, så kanske er u-landsvaluta stiger såpass att inte t o m studenter från EU-länder kan åka hit och handla Macbooks och Mulberryväskor...

Allvarligt, hela gränskontrollen här var en enda fars av otrevlighet. Jag hade väntat mig lite svåra frågor, inkl vart man ska, var man kommer ifrån, ärende, vidare resplaner, lite kontaktpersoner eller nåt. Men icke. De frågar sgs bara efter namn, adress och ärende i landet. Men de frågar så ilsket och snabbt (sluddrigt, de där killarna hade väl ungefär 15 minuters utbildning för tjänsten) att t o m jag hade lite trixigt att hänga med. Gissa vilka som fastnade? Gamla gubbar och tanter med dålig hörsel! Familjer fick hjälpa varandra vid prat-boxarna, upp till 6 pers fick de stå tillsammans. Alla andra blev strängt tillsagda att gå en och en, så ett kompisgäng från Danmark där bara en av tre talade språket hyfsat, blev kvar oändligt länge eftersom vännerna inte FICK hjälpas åt vid vaktkuren. Och så hela tiden ett pekande och gastande, med folk som suttit upp till 10 timmar (planet var försenat) i en flygande tandkrämstub och jet-laggat.

Problemet är att den makt USA visar kanske ffa drabbar USAs eget folk, och att detsamma börjar ledsna. Inrikesflyget har rigorösa säkerhetskontroller, som uppehåller folk i timmar. Lägg till detta att väldigt många inrikesflyg idag blir försenade eller inställda, och folk måste gå in och ut i kontrollerna och åka hem och komma tillbaka.

När jag flög senast hade jag en frigolitlåda (sån där man har på laboratorier) tydligt märkt med innehåll och destination. Ingen torris, inga farliga biologiska eller kemiska substanser, bara 100 mikroskopiska dammprover (damm från sovrum i Kiruna och Luleå, minsann) fruset i provrör. Tror ni inte de dumma j-larna öppnar lådan och kontrollerar innehållet! Grattis till dammfyndet. Klart lådan ser farlig ut, men om jag ville transportera nåt förbjudet skulle jag väl förihelv*te inte ta en låda som skriker MJÄLTBRAND? Redan på 90-talet visste terroristerna (vilket framkom bl a vid CIAs waterbording av Al Quaida-terrorister i nåt polskt fängelse, enl New York Times) att man smugglar sprängmedel i små kvantiteter i varulager, t ex datorer. Om de hade förstört mina dammprover hade det ej kunnat ersättas, och eftersom säkerhet inte kan ifrågasättas så hade jag ´blivit utan kompensation.

Resenärerna härborta är trötta och ibland fly förbannade. Man kan inte hålla på så i längden. Fan, jag såg som stå och slita skorna av en utvecklingsstörd äldre man som aldrig flugit förut.

/A.

Men då får de återinföra fria drinkar. Hur ska jag annars betala dem, jag har ju ingen ficka att ha plånboken i.

När jag flög senast hade jag en frigolitlåda (sån där man har på laboratorier) tydligt märkt med innehåll och destination. Ingen torris, inga farliga biologiska eller kemiska substanser, bara 100 mikroskopiska dammprover (damm från sovrum i Kiruna och Luleå, minsann) fruset i provrör.

Varför reser man med en låda damm?

Jag antar att det har med nåt forskningsprojekt att göra men det låter ändå lite skumt.

Lösningen på säkerhetsproblemen är ju på gång, nudistflyg utan handbagage.

Problemet med den lösningen är ju att säkerhetspersonalen blir arbetslös och måste sättas i arbete på något annat sätt... antagligen involverar det latexhandskar och stora mängder vaselin... :cool:

Varför reser man med en låda damm?

Jag antar att det har med nåt forskningsprojekt att göra men det låter ändå lite skumt.
Njäedå, det var antagligen mindre damm i dendäringa lådan än i de flestas byxfickor. Skillnaden är bara att jag gillar att katalogisera, rangordna och frysa ned de saker jag äger. Likaså med mina kläder, husdjur och en stack färskkluven björkved som jag arbetar på för tillfället. Den ska kryo-frysas på onsdag.

Skämt åsido, klart det är forskning. Dammprover är inte så konstigt, de talar om (lite grovt) t ex om folk har kvalster i huset, eller kackerlackor. Samt hur mycket katthår mm de får hem, kort sagt vad hemmiljön exponerar barnen för.

Behöver jag säga att min kollega som har labbänken mittemot forskar uteslutande på muslort, mus-urin, kackerlackor och mögel? Sist jag såg henne stod hon och skakade en låda med blandat damm tillsammans med musurin för att få en så jämn fördelning som möjligt. Det får mina dammprover att framstå som kastrerade korgossar i jämförelse.

intressanta inlägg må jag säga. De har de gemensamt att de är skrivna av frustrerade passagerare som i sin tur inte har en aning om vad de pratar om. Känns lite som trådstartaren hadeen bra avsikt och ganska snabbt spårade alltihopa ur...:) trodde att detta var ett friluftsforum och inte en propagandasida mot det stora elaka landet i väster.

Frågan återstår...FÅR man eller får man INTE ha sitt fiskespö i kabinen:)

Kör hårt boys

Faan vad störd jag blir när jag läser säkerhetsreglerna då jag tänkte ta tältet som handbagage.

http://www.arlanda.se/sv/Resenar/Pl...etsregler/Sakerhetskontroll/Forbjudet-ombord/

Ok, jag kan väl förrstå att vassa tältpinnar inte fär medföras men tydligen får man inte ha ett fiskespö då det räknas som tillhygge tillsammans med spikklubbor och dylikt.

Tillämpas verkligen det här? Senast jag flög hade jag fiskespön och tält som handbagage.
Senast jag försökte flyga med tältstänger (inte de vassa alu-pinnarna utan de 2.X-meters stängerna) blev det blankt nej. Hade jag vetat om reglerna innan (jag var inte van vid de nya reglerna då) hade jag nog skickat stängerna, eftersom t ex paraplyer var förbjudna (är de det fortfarande? Sanslöst iaf! jag dödar nog lättare någon (fysiskt alltså) med en resevoirpenna än med ett paraply...)

intressanta inlägg må jag säga. De har de gemensamt att de är skrivna av frustrerade passagerare som i sin tur inte har en aning om vad de pratar om. Känns lite som trådstartaren hadeen bra avsikt och ganska snabbt spårade alltihopa ur...:) trodde att detta var ett friluftsforum och inte en propagandasida mot det stora elaka landet i väster.
Oj då, det var värst. Vi har alltså inte en aning om vad vi pratar om? Kan du kanske ta och upplysa oss fåvitska? Och jag undrar var alla dessa frustrerade passagerare kommer ifrån, är det också enbart beroende på brist på upplysning? För sakens skull bör sägas att jag just befinner mig i Den Stora Satan i Väst, och att många flygresenärer här är minst sagt, ja, småsura på flygreglerna eftersom de bl a inskränker deras Frihet och på så sätt tjänar Terror-Tores syften...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Med hjälm i handbaggage??? Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg