Flyga med gasbrännare

Har det hänt, eller spekulerar du?
Om all gas ur en engångsgastub läcker ut och antänds är det tämligen mycket energi som frigörs samtidigt i ett begränsat slutet utrymme. Jag hoppas inte det har hänt men för mej räcker detta tankeexperiment för att förstå möjliga konsekvenser. Kanske något för mythbusters att göra pang-TV av, om det inte redan gjorts.
Man behöver kanske inte prova alla möjliga farliga experiment.

/Patrik
 
Om all gas ur en engångsgastub läcker ut och antänds är det tämligen mycket energi som frigörs samtidigt i ett begränsat slutet utrymme. Jag hoppas inte det har hänt men för mej räcker detta tankeexperiment för att förstå möjliga konsekvenser. Kanske något för mythbusters att göra pang-TV av, om det inte redan gjorts.
Man behöver kanske inte prova alla möjliga farliga experiment.

/Patrik

Okej spekulationer alltså.
 
Jag har flugit många gånger med kök och gasbrännare i incheckat bagage. Både inrikes, inom Europa och till USA utan några som helst problem. Min dotter var i vintras på en längre tur till NZ där hon hade gasbrännare och gryta i sin incheckade ryggsäck, både på turerna mellan Sverige och Auckland ToR samt även på inrikes flygningar i NZ, även här utan några problem. Självklart tar man inte med något bränsle typ gasbehållare på flyget.
 
Och just i det här fallet var det ju specifikt fråga om en brännare med inbyggd tändare...

"Vanlig" brännare som tänds med separat tändare tror jag ingen kan se några problem med att ta på flyget (det var jag själv gjort massor av gånger), givet naturligtvis att gasbehållaren inte är med...
 
Okej spekulationer alltså.
Jag ser en för mig tydlig risk och det verkar som världens flygmyndigheter delar min åsikt eftersom förbudet finns.
Ser du det som riskfritt får du gärna visa hur du tänker och spekulerar?
Har du t ex några exempel på där det gått bra att flyga med engångs-gastuber på hög höjd utan tryck-kompensering?
Du ifrågasätter mej ganska kraftfullt utan att ge motexempel/motbevis.
Det vore intressant att förstå hur du tänker i detta fallet.

/Patrik
 
Jag ser en för mig tydlig risk och det verkar som världens flygmyndigheter delar min åsikt eftersom förbudet finns.
Ser du det som riskfritt får du gärna visa hur du tänker och spekulerar?
Har du t ex några exempel på där det gått bra att flyga med engångs-gastuber på hög höjd utan tryck-kompensering?
Du ifrågasätter mej ganska kraftfullt utan att ge motexempel/motbevis.
Det vore intressant att förstå hur du tänker i detta fallet.

/Patrik

Du tolkar mitt inlägg fel. Jag säger inte att du har fel. Däremot påstår du någonting som du inte kan backa upp med bevis, sen kan det självklart vara så. Jag var bara nyfiken om du hade något att backa upp ditt uttalande med.

Någon omvänd bevisbörda brukar vi inte ha i diskussioner. Utan lättast är att den som påstår något också bevisar det.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg