Flyga med gasbrännare

Hej alla!

Tänker köra vandringen Nikka - Vistas - Abisko om ett par veckor, där jag tar flyget upp till Kiruna.

Naturligtvis får man inte ta med sig gascylindrar, men som jag förstått det så ska gasbrännare som detta inte vara nån fara. Som jag förstod det från min konversation med Transportstyrelsen så får tändare eller tändstickor inte packas i varken incheckade- eller handbagaget, utan måste vara nära kroppen, för att inte riskera självantändning.

Dem bad mig dock att dubbelkolla med säkerhetspersonalen på plats hur man ska göra just med en sådan gasbrännare/-tändare.

Kan ni dela med er erfarenhet från hur ni brukar göra och hur det gått för er?
Stämmer det att det inte får packas i incheckad bagage? Finns trots allt inget gas.
Är det exempelvis nåt ni alltid uppmärksammar säkerhetspersonalen om?

Tack!
 
Det är brandfarliga bränslen som är förbjudna, gas & tsprit odyl. Själva brännaren är ok. Visste inte att dom klagar på tändstickor, det har nog nästan alla med i incheckade packningen.
 
Brännaren är självklart okej att ha med. Gasen får du köpa på Vildmarkshörnan, Stora COOP eller Jaktia i Kiruna. Vill man komma undan billigt kan man fråga personalen på flygplatsen om kvarlämnade.
 
Inte bara brandfarliga vätskor och gaser omfattas av restriktioner på flyg. Även gasflaskor med övertryck t ex koldioxidpatroner till lavinryggsäckar. Hur är det med dykutrustning?

En annan produktgrupp är stora batterier.

Men det finns tåg att åka med.

Thure
 
Brännaren bör nog åka incheckat bagade då den kan betraktas som vass (rent fysiskt) men utan gaspatron borde den gå bra att flyga med.

Gas som sagt tigger eller köper du på plats vid ankomst och ev kvarvarande slatt återlämnar du innan hemresan.

Huruvida tåg är ett alterntiv eller inte finns ju en lång annan tråd om, tycker det är synd att tågen till fjällen inte funkar bättre.

Ang dykutrustning och lavinryggor så är det inte tillåtet att flyga med trycksatta kärl, inte ens om det är luft inuti - tryckförändringar vid flygning kan orsaka problem. Inte alla lastutrymmen är trycksatta på samma sätt som kabinen.

Min lavinrygga är elektrisk och har ett batteri som är under gränsen i energi-innehåll, Li-jon < 100Wh.
För att undvika problem har jag skrivit ut reglerna från både trafikverket och isata för att kunna visa för personal i säkerhetskontrollen. Kopplar från det fysiskt vid flygning också.

Batteri på flyg-regler:

/Patrik
 
Inte bara brandfarliga vätskor och gaser omfattas av restriktioner på flyg. Även gasflaskor med övertryck t ex koldioxidpatroner till lavinryggsäckar. Hur är det med dykutrustning?

En annan produktgrupp är stora batterier.

Men det finns tåg att åka med.

Thure
Var på resa mot Fjällen från GBG när dykentusiater eller Univ.anställda för Kronan vrakets under sökning ,oklart nu i efterhand hade stuvat in flera dyktuber på golvet under sängarna på tåget så några små gastuber i lastutrymme kan man ju ej fatta har betydelse när man sitter i mitten av 2 stora fotogentankar på planet (vingar)
 
Visste inte att dom klagar på tändstickor, det har nog nästan alla med i incheckade packningen.

Jag fick mina tändstickor konfiskerade på Rovaniemi flygplats efter en vandring i finska Lappland - när jag kom hem upptäckte jag en lapp från säkerhetskontrollen där det stod att de öppnat min ryggsäck av säkerhetsskäl och avlägsnat tändsticksasken... Det fanns också ett telefonnummer jag kunde ringa om jag ville be om att få tillbaka tändstickorna. :)
 
Hur är det med dykutrustning?
Skeppas normalt med specialfrakt om tuberna ska med - vi planerade för en dykhelg på Orkney-
öarna och enda sättet att flyga dit för att dyka en helg - var att chartra ett militärt transportflygplan,
de har andra regler än IATA etc... Men då stötte vi på bekymmer - Kronans Hercules är statsfartyg
ur juridisk synpunkt, och då blev både svenska och brittiska UD inblandade - så i slutändan blev
det inte av. Herculesen var lovad på samma premisser som när de fällde hoppare - men när utrikes-
departementen blev inblandade blev det för tungt...

Kanske hade varit lättare nu när vi också är med i NATO - men i gengäld så har vi inte samma (hyfsat
stora) mängd C130 längre, många är ju borta nu.
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag har bara flugit en gång med brännare och då var den i min incheckade packning. - Ingen problem alls.
Men om du är tveksamt packa den i handbagage, sen är du på plats om det blir problem...
Se bara till att den är ren och inte luktar gas. Lufte en natt inan du packar den ner.

Tädstickor och tändare skall man inte ha i den incheckande packningen och inte i handbagage heller, en ask tändstickor eller en tändare på kroppen (i byxfickan) är OK.
 
Var på resa mot Fjällen från GBG när dykentusiater eller Univ.anställda för Kronan vrakets under sökning ,oklart nu i efterhand hade stuvat in flera dyktuber på golvet under sängarna på tåget så några små gastuber i lastutrymme kan man ju ej fatta har betydelse när man sitter i mitten av 2 stora fotogentankar på planet (vingar)
Jag ska förklara lite fysik, teknik och kemi och hoppas du därefter förstår lite bättre varför flygplanets fotogentankar är ok på ett flygplan medan en engångs-gastub för campingkök inte är det.

Flygplanets tankar är en del av flygplanet, de kosntrueras och beräknas när flygplanet byggs och dimensioneras för att klara de tryckändringar ett flygplan utsätts för och sedan adderas en rejälv säkerhetsfaktor på. Flygplan kontrolleras både inför varje flygning och även mer noggrant med lite längre intervaller. De konstrueras för att användas i många år under flygplanets livstid.

En gastub för campingkök är en liten engångspryl som inte är konstruerad för att användas i så omgivande tryck som havsytan som trycket på 10000 eller kanske till och med 12000 meter. Den kontrolleras aldrig av någon professionell kontrollant efter tillverkningen
Gasen antänds lätt av en liten gnista.
Konsekvensen av en gasolycka på ett flygplan blir snabbt fatal.


Flygbränsle har en flampunkt på +38 grader (Sheel JetA1) medan gasen har en flampunkt på betydligt lägre beroende på blandning.

/Patrik
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg