Vilken typ av fiske hade du tänkt dig? Bor du i Norrland och kommer att fiskar mkt i mindre strömmande vatten behöver du inte lika kraftigt spö (klass 4-5) jämfört om det blir mest kustfiske/put-and-take (5-7).
Själv har jag 3-4 till fjällåar, 4-5 till sjöar, put-and-take och 5-6 till kustfisket. Men jag fiskar ganska lätt och andra skulle kanske rekommendera att gå upp en klass högre. 9 fot är en bra längd för en 4-6 klass spön.
En annan fråga du måste ställa dig är hur mkt du kommer at fiska (kanske du inte vet hur biten du kommer att bli än), min erfarenhet är att man snabbt vill byta upp sig till lite dyrare grejer. Å andra sidan kan man lika gärna köpa nåt billigt innan man kan bilda sig en uppfattning om vad man egentligen vill ha (det är alltid bra att kunna testa spön, med det förutsätter ju att man redan lärt sig kasta...)
Vill du kunna kasta långt (snabb aktion), eller prioriterar att ha bra kontroll på kortare kast fighten med fisken (djupare aktion)?
Oftast är det oxå lättare att lära sig kasta med en lite djupare aktion, så länge den inte är för djup (långsam).
Har inte koll på marknade på billigare spön, men det är väl de frågor en vettig försäljare skulle fråga dig och därefter rekommendera nåt.
Pris på ett kompetent nybörjarset:
Spö: 1000kr
rulle: 500kr
lina: 4-500kr
Kolla in lite på flyfisherman.se de har många kit runt det priset. Har för mig att spöna är helt ok (länge sen jag testade dock). Annars gör både Loop och GuideLine bra nybörjarspön.
Riktigt bra grejer får du för 3000kr, om du hittar vissa delar på rea (500kr extra för både spö och rulle).