Åhhhh....
jag som precis skulle iväg och pumpa puder...eller nja..har precis kommit hem från Universitetets skid-yra, var ganska intressant.
Nåväl, jag tackar för förtroendet, och ska försöka att ge en förklaring. Traditionellt så har Downeye-krokar brukats till våtflugor/Nymfer/Streamers mao flugor som vistas under ytan, Upeye-krokar har däremot använts till Torrflugor (och i viss mån flymfer).
Om jag nu inte tar/har helt fel så har det med hur man ville styra flugan i vattnet. Ett uppöga skulle vara bättre då det vinklar kroken på torrflugan snett framåt och därmed "belastar" hacklet istället för krokböjen (som skulle innebära att flugan "lägger" sig i stället för att "stå" eller "skejta").
Ett neröga på en våtfluga kommer att vinkla ned krokböjen (där man oftast har flugans stjärt) och på så sätt så kommer flugan att "simma" bättre under vattnet.
Nu är det ju (turligt nog) som så att de flesta krokfabrikanter har även nerögetorrflugekrokar, något som jag uteslutande binder på.
Jag binder mao ALDRIG på uppöge krok, för att flugorna blir så j***a fula eftersom att det inte går att avsluta dem på samma sätt som på en neröge krok.
Sen så finns det ju krokar som har ett "rakt" öga och de är hur bra som helst till Muddlers och annat stort...
Hoppas att det gav nåt!
/Anders B