Fler och mer orädda vildsvin?

Ska ut och övernatta i ett synnerligen vildsvinstätt område i helgen, får väl se om jag klarar mig...
...och andra sidan känner jag ingen oro. Grisarna är inte farliga snarare är det vår okunskap som gör att vi tror det. Snart blir vi väl rädda får harar också;)

/mattias
 
Grisarna är inte farliga snarare är det vår okunskap som gör att vi tror det. Snart blir vi väl rädda får harar också;)

/mattias

Det är nog så att vi saknar kunskap och erfarenhet av vildsvin när det gäller friluftsliv. Kanske är jag själv påverkad av berättelser jag läst från andra länder om galtar som ligger på lur och bevakar suggan och kultingarna för att sedan anfalla jägaren i fullt raseri.

Å andra sidan bör man inte från början utgå från att vildsvin är ofarliga. Vi har varningskyltar här och var på våra promenadstigar. Skadade svin kan vara farliga, och kanske även friska om de har en dålig dag. När det gäller andra djur vet vi alla att vi ska undvika ensamma tjurar, och alla hästar är heller inte att lita på. Det finns dessutom exempel på att tamsuggor har attackerat och skadat människor när de uppfattat hot mot kultingarna.

Att visa rädsla är förstås alltid sämre än motsatsen, djur tycks upppfatta sådant. Dock kan det finnas anledning till försiktighet, särskilt om man överraskar vilda djur. Vill man vara helt säker i naturen så ser man till att föra lite diskret oväsen när man tar sig fram. Fast det gillar inte jag. Jag vill ju se djuren, inte få dem att hålla sig undan för mig.

Ändå tycker jag att denna diskussion har hjälpt mig att se att vi troligen kan samsas bra med vildsvin i naturen, och att de på sin höjd är ute efter vår mat om den står obevakad. Inga exempel på att friluftsfolk direkt har attackerats tycks finnas.

Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på mängden svin i naturen, och vad man ska göra åt det. Fast det var inte det jag var ute efter när jag startade denna tråd.

Tack till alla er som bidragit hittills!
 
Det är nog så att vi saknar kunskap och erfarenhet av vildsvin när det gäller friluftsliv. Kanske är jag själv påverkad av berättelser jag läst från andra länder om galtar som ligger på lur och bevakar suggan och kultingarna för att sedan anfalla jägaren i fullt raseri.

Heder åt frågan Hans!

Tänkte bara befria dig från den citerade berättelsen. Jag kan bestämt säga att galten inte ligger o lurpassar för att skydda sin sugga och sina kultingar! Vill man skojja skulle man kunna säga att detta är ytterligare en vanföreställningen om kärnfamiljens allmänna sanning o giltighet! ;-) Galtar vistas nämligen inte tillsammans med suggan o hennes kultingar!

Vildsvinsflockar kan delas upp i två vanliga grupper:
1. Flockar som leds av en ledarsugga, där alla djur är släkt med varandra och där galtarna bland unggrisarna stöts bort vid ett års ålder (funktion för att undvika inavel). Storleken på en sådan flock kan variera från 2-3 djur upp till rejält många individer i rika marker o god födotillgång.
2. Unggaltflockar med galtar i åldern 1-2år. När galtarna stöts bort från suggflocken slår dom sig ofta ihop i små grupper om 2-6 st galtar (sällan fler). Tonåringar, märks på beteendet, men sällan särdeles "agressiva".

Äldre galtar kan uppräda två o två, men håller sig oftare för sig själva. En komplicerande faktor för oss som jagar är att suggor oxo ofta uppträder ensamma. Att könsbestämma vildsvin är oftast bra mkt svårare än man kanske tror. Stora suggor misstas ofta för att vara grova galtar av den som inte har så mkt erfarenhet av dom...

När det gäller risker med vildsvin kan jag inte utmåla migsjälv som någon auktoritet, jag är bara en allmän natur o friluftsnörd, bland mina intressen finns jakt som sagt. Min uppfattning av vildsvin från egna och mina vänners möten med vildsvin är att man inte behöver fundera så mkt över att dom finns där.. men, detta är bara MIN erfarenhet. Jag följer sådana här trådar o diskussioner med samma nyfikenhet som alla andra. Det finns såååå mkt mer att lära om grisarna!
/Jörgen
 
Heder åt frågan Hans!
Vill man skojja skulle man kunna säga att detta är ytterligare en vanföreställningen om kärnfamiljens allmänna sanning o giltighet! ;-)

Den isolerade kärnfamiljen (mamma pappa barn i en villa med grannar de inte umgås med) är absolut ingen giltig sanning. Det är en biprodukt av industrialismen. Innan dess levde vi i storfamiljer och klaner eller byar.

En annan biprodukt av industrialismen är oss friluftstöntar som ger oss ut i skog och mark för att komma bort från stan. Man kan väl lägga vegetarianer till listan också.
 
Det första jag tänker på när jag lämnar min packning är människor som kanske snor mina grejor,matpåsen hänger jag upp i ett träd vid längre avstickare i vildsvinsrika marker.
 
Det första jag tänker på när jag lämnar min packning är människor som kanske snor mina grejor,matpåsen hänger jag upp i ett träd vid längre avstickare i vildsvinsrika marker.

Det är helt rätt. Jag kan oroa mig för folk när jag lämnar utrustning utan övervakning även långt ute i ingenstans. Djur har jag aldrig bekymrat mig över.

Men det är en viss känsla när man hör ljudet av aktiviteter i den mörka skogen omkringen en när brasan sakta falnar.
 
Allvarlig undran om vildsvin

Det verkar som om i vart fall en del vildsvin ändrar beteende vartefter de vänjer sig vid människor. För fem-sex år sen var vildsvinsbök exotiskt i Malexandertrakten (södra Östergötland), nu är vildsvin ett problem för bönderna och spåren finns överallt. En granne gick runt en krök och hamnade i en flock med suggor och smågrisar, uppe på vägen, hon blev så perplex att hon stod still och fick hunden att göra detsamma, tills de - svinen - lommade iväg. En annan har haft svin på gårdsplanen mitt på dagen, de gick inte fast han skrek åt dem. Nu har han satt elstängsel runt gården för att få ha gräsmattan och växthusen ifred. Jag har alltid utgått från att vildsvin är så skygga att risken att möta dem är liten (och för den delen att ryktet om deras aggressivitet är överdriven). Men.

I helgen hittade vi fullt av vildsvinsbök ovanför Garpan, dvs 50 meter från båtklubben och precis i utkanten av byn. Så nära har de aldrig funnits tidigare. Och därför blev jag lite betänksam. För hundens del nämligen. Hon är nyfiken och intresserad men räddhågsen, så hon lär inte attackera själv, men det kan ju inte vildsvinet veta. Förekommer skador på hund i vildsvinstäta områden numera? Finns det anledning att hålla hunden kopplad ? Finns trovärdig info någonstans?

(Morfar jagade vilsvin i Karpaterna på 30-talet, då hände det att de fick hundar både uppsprättade och ihjälbitna, men det är ju en helt annan situation, nu talar vi om alldeles ojagade, ohetsade svin)
 
Maktkamp

Videoklipp på svin som jagar/blir jagad av hunddjur.
http://www.youtube.com/watch?v=FIr4IdsR31E
Det verkar som att vildsvinet är kaxig då den har en flock i ryggen. Ska tydligen vara inspelat i Finnerödja den 23 juli enligt: http://na.se/nyheter/laxa/1.501970

Har tyvärr inte sett någon av djuren utan bara deras spår. Vad man borde se upp med är kanske att inte förvara mat i tältet, det drar ju till sig möss som gärna biter sönder saker och ting i jakt på maten.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg