Flaska med lång pip till Optimus Polaris

Är på jakt efter en lämplig liten flaska med en lång pip flaska för T-röd att använda till förvärmning av Optimus Polaris med tystbrännarhatt. För att enkelt komma åt förvärmningskudden utan att söla vid sidan om. Någon som har tips/idé?

Är på jakt efter en lämplig liten flaska med en lång pip flaska för T-röd att använda till förvärmning av Optimus Polaris med tystbrännarhatt. För att enkelt komma åt förvärmningskudden utan att söla vid sidan om. Någon som har tips/idé?
Jag har också ett Optimus Polaris med tystbrännarhatt, kör jag med bensin, så släpper jag bara ut lite och tänder på. Använder jag T-Röd, då bara häller jag det på brännarhatten, så kommer det ner på förvärmningskudden, inga problem.

Jag använder denna flaska. Mycket behändig. Det har varit läkemedel i den en gång i tiden ( kortisonlösning ). Jag vet inte hur länge den flaskan har hängt med. Säkert över ett decennium.
20241218_070920.jpg

Köpte någon medicin för klåda i öronen med lång pip och mycket lite volym. Minns inte vad den hette.
Sedan de små flaskorna med kem bensin osv på ICA har inte pip men är små och smidiga.

Om den minsta Trangiaflaskan är för stor kanske tom flaska för kedjeolja kan vara något? Finns i olika storlekar mellan 50-125ml. Nackdelen är väl att det kan ta ett tag att göra slut på oljan.

Skaparen av KAP-köket Gunnar Finn gjorde en dosflaska med utfällbar pip där ett tryck på flaskan gav lagom mängd sprit för förvärmning av brännaren. Snygg lösning med ett mothåll inne i plastflaskan som gjorde att dosen begränsades. Storleken var ungefär den som flaskorna för kemiskt ren bensin dvs typ 125 ml.

När jag googlar på dosflaska och pip kommer det upp några intressanta förslag. Men jag är rätt nöjd med Trangiaflaskan för förvärmningssprit som jag använt både till KAP-köket och Optimus Nova med tystbrännarhatt monterat i Trangia 25. Jag häller helt enkelt spriten mitt på respektive brännarhatt så rinner den ned till förvärmningskoppen.

Thure

Googlade "flaska med pip".
Finn en del varianter på hobby/hantvekssidor.
t.ex.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg