Fjällvandringssäsongen 2004

Året börjar närma sig sitt slut och vandringssäsongen för dom flesta är nog över, varvid en sammanfattning av den gångna säsongen kanske är på sin plats?

Vad kommer ni att minnas från säsongen 2004?
Vad har varit bäst/sämst?
Har ni börjat planera nåt inför nästa år?

migael; sa:
Året börjar närma sig sitt slut och vandringssäsongen för dom flesta är nog över, varvid en sammanfattning av den gångna säsongen kanske är på sin plats?

1) Fjällen: Återkomsten till Dovrefjell efter 7 år. Nya vyer och rutter. Reinheimen, utanför lederna, ödsligt.
Återkomsten till Tafjord efter 5 år. Att allt, från
Oppdal till Djupvatnet (nära Geiranger) knöts ihop
på en enda 13-dagars-tur.

Alperna: också att jag fick in så många områden på en enda tur (21 dagar): les Ecrins, le Queyras,
Val Germanasca, Valli di Lanzo

2) Bäst i fjällen: några Dovreetapper, delvis
utanför lederna, på Lesjasidan. Och första etappen
i Reinheimen

Sämst i fjällen. Den långa etappen från Hulderkoppen
förbi Danskehytta, med diverse kraftprojekt.

Bäst i Alperna: de pastorala sidodalarna norr om les Ecrins.

Sämst: Att korsa Susadalen. Att jag rutschade
i les Ecrins. Att osäkerhet om reglerna
betal mig på två fantastiska fria tältläger.

3) Håller flera turer i reserv, med tanke på
snöläget och min åldriga moders (89) tillstånd.
Pyreneerna har haft hög prioritet två år irad,
men snösmältnngen var för sen. Får verkligen bli
iår, fjärde gången, mest tält, förstås.

Har också kortare turer i beredskap, och kanske Östalperna första gången på över 10 år.

Fjäll: Trollheimen, utanför lederna mest, kräver
MYCKET planering. Men kanske lika gärna
Sulitelma-"inre" Padjelanta (har bara gått norr
om polcirkeln en gång) eller ännu friare tur
i Vindel- och Ranafjällen samt Saltfjellet.

migael; sa:

1. Årets månadslånga vandring i Arjeplogsfjällen gav många minnen

2. Bäst var mötet med järvar

cpic414c5ddb08f8f.jpg

Sämst var när vandrarkumpanen sjönk ner till låren i sugande nära kvicksandsliknande gegga och vi knappt fick upp honom därifrån

3. Nästa år väntar bl.a. Padjelanta

Raskesven

Vandrade från tänndalen via ramundberget,helags,sylarna,snasarna till enafors i somras.

Bäst kommer jag nog minnas de 12 dygnen vi var ute UTAN att behöva använda regnkläderna EN ENDA gång! Kom endast en skur och det var sista natten när vi låg i tältet.

Det sämsta/mest komiska var jag när fick gräva loss min vandringskompis ur ett snötäcke vid sylarna med endast en matsked i shorts.

Planeringen då? Jorå, Jotenheim kan det bli...

avslutad210712

Gäst
Det jag minst mest är mitt första besök på Kebnekaise.

Vet inte om jag rankar något som bäst. Bara den avstressande känslan av att vara uppe i fjällen är nog. Har massor av fina minnen från i sommar eftersom jag var 27 dagar i fjällvärlden.

Sämst var nog vädret. Har aldrig varit med om så många dagar med regn och nästan varenda natt regnade det i större eller mindre grad.

Nästa sommar blir det åtminstone Padjelantaleden eftersom det är mer eller mindre bestämt med min kusin. Sen blir det antingen en vandring från Riksgränsen till Nikkaluokta eller så en vecka i trakten av Kebnekaise. Vill nämligen upp på toppen i klart väder eftersom det var rätt mulet i sommar när vi var upp.

migael; sa:

Minnas:

Utsikten från Tuolpagorni, att ha gått Jojo-leden, Tjeuralako (vackert), Fulufjället (ett litet smultronställe tillräckligt nära), festivalcampingen på Arvikafestivalen samt Kraftwerks koncert sista kvällen :)

Bäst: Vyerna från fjällen, det fantastiska vädret och några tyska farbröder i Arvika!

Sämst: att jag inte kom iväg någonstans i September

Planera nästa år....ända sedan jag kom tillbaka från fjällen. Ska det bli Abisko/gränsleden eller Padjelanta eller ett nytt försök med Sarek? Ska det bli en ny tur i Jämtland kanske? Måste ta mig till Fulufjället igen? Måste testa mitt hemgjorda vindskydd. Hjälp!!! Är nästa år oxå bara 365 dagar långt? :)

Peter

Snöig midsommar

Av två planerade fjällturer blev det - en halv. Snön låg kompakt över 1000 möh runt Abisko i mitten av juni och vi fick avbryta den tänkta rutten. Dessutom råkade vi ut för ett riktigt äventyr i tät dimma och djupsnö på väg upp till den stängda Låkktatjåkkastugan, och fick sova i den för oss lyxiga rastkåtan. Nästa dag lyste solen på ett oförglömligt vinterlandskap utan ett spår från andra människor.
http://www.folder.nu/karke/index.htm

Vår första Sarektur, planerad till september, fick skjutas upp till nästa år på grund av jobb och studier. Ett halvårs funderande och läsande om tänkbara rutter, djupa dalar och höga berg blev till intet. Trist. Nästa år blir det revansch, förhoppningsvis...

pal2; sa:
migael; sa:

[...] Hjälp!!! Är nästa år oxå bara 365 dagar långt? :)

Håller med om att åren är för korta. Okej om man fick fjällvandra hela sommaren, men man måste ju jobba också.

Gjorde tre turer i år och jag kan inte säga att nån var klart bäst, även om det var extra kul att vara i Kebnekaisefjällen för första gången. Vi hann hem precis innan jätteregnen kom också.

Andra turen var en stuga nordväst om Vilhelmina, med en tältnatt uppe på fjället. Oerhört mysigt med fiske på kvällar och nätter i en vacker dalgång.

Tredje turen var fyra dagar på egen hand i Tänndalen. Det var lite kallt och ruggigt, men å andra sidan inget riktigt regn. Inga spektakulära vyer utan mest grått, kallt men ändå riktigt skönt. Det är ett tacksamt minne att återvända till när allt är så förba-t stressigt med skola etc..

Det sämsta var att ingen av turerna blev längre än fem dagar. Jobbar skift med sex dagars ledighet mellan cyklerna, så man anpassar sig ju.. Sen kunde vädret ha fått vara lite bättre, men det beror bara på min bekvämlighet - i realiteten regnade det relativt lite på oss i år.

I planerna nästa år finns en tur kring Kebnekaise, Jämtlandstriangeln, förhoppningsvis en i Sarek samt något kring Tänndalen-Ramundberget. Funäsdalen är lite av mina hemmafjäll, så dit vill jag. Sedan ligger Funäsdalen så nära min hemstad att man kan åka med ganska kort varsel och bara några dagar. Men en av turerna nästa år ska som sagt bli längre, tio dagar eller så.

Sämst: Att sulan på högerkängan lossnade vid Balvatnet (andra sidan gränsen från Arjeplogsfjällen).

Bäst: Att sandalerna som jag enbart hade tagit med för vadning höll för tre dagars vandring genom busksnår, stundvis brant lutning och mycket stenskravel, och dessutom var riktigt bekväma.

Inför nästa säsong så planerar jag, förutom någon långtur, att sticka ut ensam på en kortare vandring för att testa hur mitt enmanstält fungerar under "riktiga" förhållanden (har bara använt det på låglandsleder än så länge). Kanske en sväng "bakom" Helags, med start och stopp i Ramundberget.

migael; sa:

jag kom på att jag kan svara själv också :)

Minnas:

Bestigning av Helags i början av juni i perfekt väder, Bestigning av Kaskasatjåkka i fint väder i augusti.
Min första Sarektur.
Övernattningen i en torvkåta i Rinim, rökigt men ack så mysigt.
Vakna upp och vara omgiven av nysnö för första gången: http://w1.920.telia.com/~u92019020/P9170024.JPG (Nissunvaggi, senare delen av september).

Bäst:

Bestigningen av Kaskasatjåkka var helt underbar, vilken utsikt!
I matväg: Egentorkad mat, framförallt tacos.

Sämst:

jag blev sjuk i slutet på kebturen, jag fick inte se mycket av Sarek pga regn och låga moln, men förhoppningsvis finns Sarek kvar nästa år :)

Nästa år:

Förhoppningsvis mer vandring än i år.
En längre tur i Sarek kombinerat med Padjelanta.
Kanske vandring nånstans utomlands, Kilimanjaro hade varit trevligt. Intressanta toppar i Sverige skulle vara Sarektjåkkas nordtopp, Akka och Sielmatjåkka.
Under vintern får man väl se över vilka prylar som 'måste' inhandlas inför nästa sommar, samt hitta fler spännande maträtter att torka.

Nordvästra delarna av Sarek

Tyvärr så blir det ingen vandring för mig i år, men nästa år har jag tänkt mig en tur upp, vart är ännu inte helt bestämt men det lutar åt Sarek igen:
Som planerna ser ut nu planerar jag att flyga in någonstans i Tarradalen, Tarrakaise t.ex, och sedan gå till och genom Sarvesvagge, vada Rapaälven vid Tielmavadet, gå nedanför Låddepakte och upp på pielavalta. Sedan förbi Smailaträffen, genom Kuopervagge och tillbaka österut söder om Kisoris mot Niak. Avsluta genom att ta mig mellan Akka och Sjnjuf.. (what ever.. ;)) och ut via Ritsem.
(Om tiden tillåter tar jag bussen ner till Salto och stannar där ett par dar, och vilar ut och njuter, innan jag åker hemmåt igen).
Ha de' ///Claes
glad.gif

Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Alternativ väg mellan Vistas och Alesjaure

Jag och min kompis provade på en för oss ny väg mellan Vistas och Alesjaure.

Från Vistas upp mot Vassajavrisjöarna och vidare intill Vassatjåkkaglaciären. Över den nu namnlösa 1938 möh toppen (tidigare benämnd Mårmantjåkka stortopp) och sedan brant ned ned i passet till ca 1700 möh och upp på Mårmapakte 1888 möh. Därifrån ned i den norra dalen mot Måskomårma (betyder visst återvändsgränd/dal om jag är rätt informerad).

Mycket intressant, men med full turpackning slitsamt alternativ, och inte ett spår av att någon gått där. Vi byggde ett blygsamt röse men såg inga andra (Jag vet att dalen passerats på 90-talet).

Till Vistas tog vi oss via två av jojoledens pass.

M v h Björn

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg