Jag tror att alla skriverier om fjällvandrande massors okunskap, risktagande och onödiga belastning av fjällräddningen är rena överdrifter. Tror också att det i många fall är ett sätt för skribenten att försöka hävda sin egen förträfflighet.
Trådens syfte tänkte jag, att folk ska kunna posta faktiska belägg. Artiklar med tyckande elit undanbes.
Förslag på frågeställningar
Hur många % av fjällräddningens uppdrag är "onödiga"?
Har någon på riktigt undersökt kompetens och fysiska förutsättningar hos dem som använt sig av fjällräddning?
Finns det någon generell sanningshalt i folks åsikter kring vad som är optimal utrustning för en given tur?
Finns data på erfarenhet hos folk som förolyckats i bergen? Internationellt?
Finns det någon som inte kan råka ut för en olycka?
Är antalet olyckor och/eller fjällräddningsuppdrag i relation till antalet besökare stort i jämförelse till andra länder?
Osv
Gissningar och hittepå finns det gott om i andra trådar kanske inte behöver va här
Du ställer intressanta och relevanta frågor och jag är mycket intresserad av svaren. Jag upplever också att fjällräddning startar en storm av tyckanden. De flesta med inslag av victim blaming, alltså att den som har tvingats få hjälp av fjällräddningen på något sätt har betett sig dumt och egentligen borde stå sitt kast.
SVT undersökte hur det låg till efter förra sommaren och deras slutsats var att det var få falsklarm, alltså tex att någon var trött. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/svt-granskar
Det pratas mycket om att folk är dåligt förberedda och har dålig utrustning, men är det någon som vet om fjällräddningen ställer frågor om förberedelser och utrustning till alla de hämtar?
Jag tror också att det hade varit bra om man kunde filtera bort alla fall som egentligen är transporter som hade motsvarats av ambulans, egen bil eller taxi om det hade funnits väg. Det är svårt att förebygga blindtarmsinflammation tex och om den inträffar till fjälls behöver man hjälp. Samma sak med skador, folk bryter benen på Stockholm C utan att det blir rubriker, men i fjällen är det mer komplicerat att få personen till sjukhus och då blir det rubriker.
Så för att lägga till en fråga till, hur stor andel är rena räddningsuppdrag där man söker efter folk?
Det skulle kanske också vara intressant att se fördelningen mellan sommar och vinter. På vintern är ju marginalerna mindre.