Är fjällvandrare lika snarstuckna som jägare? Jag lämnar den här diskussionen.
Sak man egentligen tillskriva folk personlighetsdrag bara för att dom ingår i en grupp som har ett gemensamt intresse ?
Tack!Jag gillar statistik och länkar till Polisregion Nords egna utvärdering för åren 2017-2019:
Fjällräddningar sommaren 2019 | Polismyndigheten
Under sommarmånaderna har totalt 100 fjällräddningsinsatser genomförts i polisregion Nord.polisen.se
Jag gillar statistik och länkar till Polisregion Nords egna utvärdering för åren 2017-2019:
Fjällräddningar sommaren 2019 | Polismyndigheten
Under sommarmånaderna har totalt 100 fjällräddningsinsatser genomförts i polisregion Nord.polisen.se
2019 | 2018 | 2017 | |
Jämtland | 30 | 42 | 39 |
Västerbotten | 10 | 14 | 13 |
Norrbotten | 60 | 84 | 75 |
Totalt | 100 | 140 | 127 |
Jag såg inget om antal okynnessamtal i statistiken, enbart utryckningar. Vore kul att veta hur många som man lyckats hjälpa enbart med samtal.
Statistiken är för 2019 och längre ned fanns info om 2018 & 2017
Statistik för antal fjällräddningsinsatser sommarperioden (juni – augusti)
2019 2018 2017 Jämtland 30 42 39Västerbotten 10 14 13Norrbotten 60 84 75Totalt 100 140 127
Det verkar ju ske en minskning trots att antalet turister ökar
Oavsett tycker jag det verkar vara väldigt få insatser som behövs. Det jag jämför med är en gammal siffra (några år sedan) på jaktolyckor vilken var 500 olyckor/år
Absolut, inom klättringen har man mycket bättre incidensrapportering utan att folk behöver bli skammade på nätet med olika spekulationer efter tillbudTack för länken.
Jag tycker det känns bra att det finns en säkerhetskommitté som granskar då man misstänker att det kanske blivit fel.
Det kan absolut vara viktigt att undra varför antalet insatser minskar.
Naturligtvis, med bara tre år och utan referens till antalet besökare kan man inte dra några slusatser alls.En anledning till minskningen kan ju vara att antalet utryckningar ökade ganska mycket 2018 och 2017. Jag vet inte varför men man kunde läsa om det på flera ställen. Om antalet sedan minskar igen håller sig kanske nivån rätt jämn men med vissa variationer under olika år..
Rekordmånga utryckningar för fjällräddningen
Förra året fick fjällräddare rycka ut 448 gånger, vilket är det högsta antalet utryckningar någonsin enligt statistik som TV4 tagit fram.www.svt.se