Fjällvana?

Just Kebnekaise är nog som sagt särskilt utsatt. Två kompisar som gick västra leden för nåt år sen mötte en Italiensk snubbe på väg upp i jeans, lågskor och t-shirt utan nånting annat som frågade om vägen. Det här var i mitten av september dessutom. På nervägen slog de följe med honom för att se till att han kom ner välbehållen.

Vintertid misstänker jag att Åre på motsvarande sätt är utsatt och de brukar väl ha några lavinincidenter varje år.

I det stora hela är det dock jättesvårt att säga något konkret utan handfast statistik. En ökning av antalet ärenden kan ju som Thure är inne på bero på flera olika orsaker; ökat antal besökare, ökad anmälningsbenägenhet (tack vare mobiltelefoner), mer riskbetonade aktiviteter (klättring, toppturande etc). Det ser nog olika ut beroende på aktivitet också. Ser man på vinteraktiviteter och toppturande så tycker jag som sagt att man är mer riskmedveten idag än på 80- och 90-talen, mycket tack vare informationskampanjer och litteratur (som t ex Dick Johansson också varit involverad i).

Men som flera säger; det är positivt med fler nybörjare i fjällen men de bör ju vara väl förberedda och kunna hantera sin utrustning oavsett och ffa välja rätt nivå. Oerfarna skolungdomar som ska bestiga Kebne i oktober/november som examensarbete (vilket varit ett antal trådar om här) bör ju t ex vänligen rekommenderas att tänka om.

Jag läste också DN-artikeln som ju var rätt tunn. Man kan absolut ifrågasätta att fjällturismen har ökat. På "Keb" -ja, men på det stora hela undrar jag hur det ligger till. Antalet incidenter borde väl fjällräddningen ha koll på så dom har säkert ökat. Men jag misstänker att det är mycket som händer just kring Keb, där måste aktiviteten ha ökat enormt senaste 10 åren.

Sen blir jag skeptisk när någon (en bergsguide) kommer efteråt och hävdar att det var dåligt omdöme att klättra Pallins korridor. Det var en sommarklättring, men var det speciellt varmt? Veckan innan var jag i trakterna, och det var rätt kallt. Men det regnade mycket, kanske kan det göra stenhögen Kebnekaise extra lös? Vem vet?

Till sist vill jag gratulera "Le Troglodyte" till ett snyggt nick!

@gustav; nej jag vidhåller faktiskt att nybörjare som går ngn sorts klätterkurs inte ska behöva försättas i livsfarliga situationer. Sen kan man såklart inte gardera sej till 120% men i princip låter den aktuella händelsen inte som ett exempel på klättring under optimala förhållanden med låg risk. Som nämnts i tidigare inlägg (annan tråd) så fanns det tydl folk i närheten som bedömde förhållandena som olämpliga för klättring och lät bli.

betr bergsguiders olika bedömningar så kan man väl bara säga att åsikter är subjektiva men om en bergsguide som ingick i den alpina fjällräddningsgruppen som hämtade ner dom förolyckade inte tyckte att man kunde kalla det 'bara otur' så kanske det väger lite tyngre än när ngn uttalar sej generellt om 'oundvikliga risker' i bergen...

Har skummat igenom alla inlägg, bra kommentarer och funderingar :)

Håller med många här inne på forumet, är nog så att många nybörjare inte riktigt ibland har den kunskapen som krävs, eller den erfarenheten, nu menar jag då inte att man då måste gått 10 år i fjällen, läst varenda bok av Claes Grundsten, varit ute på överlevnads övning med Lars Fält. Men många underskattar nog fjällen och vad som minst krävs för att minimera riskerna och trots dåligt väder ändå kunna genomföra turen säkert och behagligt.

Jag tror att dom flesta läser en bok eller kanske flera om ex friluftsliv, fjällvanringar etc, innan de ger sig ut. Men ibland får jag den känslan att forumet här fungerar som förstahandskälla, vilket iof inte är något dåligt, eftersom det finns så mycket folk med erfarenhet som skriver här.

Men, jag vill ändå poängetara att böcker oftast är mycket bättre som inlärningskälla, ofta är dom väl skrivna, det finns bra information om grundläggande saker vad gäller friluftsliv, fjällvandring etc.

Bra författare soom jag rekomenderar: Lars Monsen, Claes Grundsten, och före den som vill vandra fjäderlätt Jörgen Johansson

Slutligen, jag tror vi kanske skulle starta en tråd eller en guide vad gäller vadning, verkar vara som att det skulle behövas:)....den kanske finns redan har bara inte hittat dit här på forumet/utsidan.

mvh
Simon

Jag läste också DN-artikeln idag. Den sade inte ett dugg som inte är självklart egentligen:

Antalet olyckor på fjället har ökat lika mycket som antalet människor på fjället. Dvs ingen egentlig ökning. Dvs ingen egentlig anledning att skriva artikeln.
Man bör ha regnkläder när det regnar.
Det är svårt att hitta om man inte har karta och kompass.
När man är på utflykt ska man ha med sig matsäck.
Man ska inte klättra upp på berg om man inte ser berget.

Så om det är något som saknas är det sunt förnuft. Vilket i och för sig kan vara detsamma som fjällvana.

Sen var artikeln något förvirrad på sina ställen och kunde tolkas som att det var viktigt att ha bommull (DN:s stavning) som absorberade vatten.
Och man verkade blanda ihop Kitteldalen med Kittelfjäll (?)

Jag tycker såklart att man visst kan knata upp på Kebnekaise i lågskor - under tillämpning av det där sunda förnuftet - men skopratet kan vi ju lämna därhän.

Boklig

bildning i alla ära det som ger bäst praktisk kunskap och färdighet i fjällen är kombinationen av att lära från andra vid t ex ledarledda turer och att ta eget ansvar ihop med kamrater. Är man van från friluftsliv i andra miljöer t ex kajakpaddling långfärdsskridsko låglandsvandring skidturer orientering klippklättring osv så är det också bra.

Fjällboken av Claes Grundsten och Göran Palmgren är en modern klassiker som jag gärna rekommenderar att läsa och läsa om. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113024221

Thure

Och med den avskaffade värnplikten så vågar jag nog säga att det kommer bli värre. Jag känner många grabbar som börjat med friluftsliv efter militärtjänsten som gett mersmak och en bra grundutbildning om utrustning och förmåga.

Bra tråd, här är mitt bidrag, YouTube presenterar stolt...

Sarek National Park river crossing

Såg den, vandrarstaven såg ut att vara i kortaste laget, såg ostabilt ut med enhandsfatnningen, vilket han även kommenterade i filmen:) det är otroligt viktigt med att ha balans via 3 punkter och då menar jag att hålla staven med båda händerna och använda staven som stöd.

Om det är strömt som det såg ut på sista vadet, är det otroligt viktigt att staven är uppströms och att man enbart förflyttar en sak i taget, antingen staven eller benen, snarare ett ben. Jag antar även att dom hade knäppt upp midjebältet samt övriga spännen så att man snabbt får av sig ryggsäcken om det skulle hända något.

I stort sett såg det riktigt bra ut, "by the book", enligt mig :)

http://www.youtube.com/watch?v=203s8EFxrBA&feature=related
så här ska det se ut

mvh
Simon

Till sist vill jag gratulera "Le Troglodyte" till ett snyggt nick!

Tackar. Delicatessen du vet. Fransk film från -91.. :)

Angående friluftsutövare.. Jag är ganska övertygad om att det skett en ökning i det stora hela. Jag har inga siffror på det men jag känner folk som jobbar inom skistar i Åre, i Riksgränsen, lite andra anläggningar i Norrbotten och inom friluftsdetaljhandeln. Även officiell statistik visar på en ökning i antal turistnätter i Norrbotten och en del av dessa spiller säkert över på friluftsturismen. Det handlar ju inte bara om fjällvandring utan om allt som ryms under "upplevelse-" och "äventyrsturism". Några absoluta tal har jag dock inte.

Med fler utövare så är det inte konstigt att antalet incidenter ökat också. Frågan är ju dock om andelen blåbär ökat mot tidigare. Kanske, jag har inget svar där och det kan ju vara så att det ökat i ett visst område men inte annars (Keb/Sarek t ex), eller för en viss aktivitetstyp. Något som jag tror förändrats är dock att man numera strävar efter att avancera snabbare; man ska liksom köpa randonnée-utrustning och gå på topptur så fort man lärt sig svänga för att hårddra det något.

Samtidigt så vill vi ju ha fler turister och gärna fler som får uppleva vår fantastiska fjällvärld, men det är ju inte bra om nybörjare tar sig vatten över huvudet och måste bli hämtade av fjällräddningen. Frågan är väl vad man ska göra åt det? Visst åligger det alla att ta ett personligt ansvar, men det kanske är så att turismnäringen också kan göra något. Som jag var inne på tidigare så är ju den officiella informationen som tillhandahålls ganska knapphändig. Ska man planera en tur är man hänvisad till privatpersoners hemsidor och tyckande på olika forum och till några få böcker som finns över områdena.

Nå, int vet jag men intressant diskussion iaf.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bikinikillah "Fjällvana" Fjällvandring 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg