var ju om den sk fjällvanan är sämre idag än tidigare, och då menar jag, är de vandrare som besöker fjällen i dag mindre vana att vistas i fjällen .
Antalet besökare i fjällen ökar visst, men blir det bara ett besök, typ Fjällräven Classic och sedan aldrig mer.
Har andelen "ovana" ökat ?
Och vem är fjällvan, när kan man kalla sig fjällvan?
Är man fjällvan om man tex, deltar i en STF aktivitet runt en anläggning i fjällmiljö, eller när man gjort en stugvandring efter Kungsleden eller först när man gjort en 10 dagars tur med tält några år i rad...
Stora frågor blir det ...!
Ja, så borde det vara, om antalet besökare ökar både andelen ovana och antalet incidenter.
I mina ögon kan dock inte ovana vara fog för kritik av någon som går i fjällen, alla vana har varit ovana och för att få vana måste man vistas i fjällen och göra alla de nybörjarmisstag som vi alla gjort.
Sen är det ju en annan diskussion huruvida de ovana blir mer benägna att ta sig vatten över huvudet och börja tex gå på glaciär och klättra i berg utan kunskaper. Har den typen av olyckor ökat markant de senaste åren? Jag vet inte, men av döma av den information man kan läsa i tidningar etc tycker jag mig inte kunna se det.